Felsmaker: acetaldehyd, fenoler, lösningsmedel

Jag fick en del kommentarer från SM-domarna om mina 4 öl i domartävlingen som jag försöker förstå och åtgärda. Tre av ölen smakade fenoliskt och acetaldehyd, och en hade dessutom en doft av lösningsmedel enligt domarna.

Problemet är att jag inte själv kan känna felsmakerna, utom i den fjärde ölen som är en stark skotte där jag kan känna lite fenoler, acetaldehyd och en hel del lösningsmedel i doften. Den tycker jag själv är klart sämre än de andra tre och jag skickade in den dels för att det fanns plats i backen, dels för att få konstruktiva synpunkter. Konstigt nog var det den enda av de fyra ölen där domarna inte anmärkte på de nämnda felsmakerna och den fick också mest poäng.

Det som skiljer den starka skotten från de andra är att den är efterjäst på flaska. De andra fyllde jag från fat med en enkel fyllare (plaströr i picknicktap med gummikork). Sedan blev förstås flaskorna utsatta för en hel del påfrestning i posten innan de nådde fram till inlämningen.

Nu kan det förstås vara så att mina smaklökar är avtrubbade så att jag inte känner felsmakerna. Men det verkar i så fall konstigt att jag inte känner smakerna i tre av ölen men däremot i den fjärde.

Fråga 1: kan någon av de nämnda felsmakerna uppstå på grund av syresättning vid flasktappningen?

Fråga 2: skulle det kunna vara infektion? Vid flasktappningen eller i ett tidigare skede?

Fråga 3: finns det någon annan orsak jag inte tänkt på?

Sv: Felsmaker: acetaldehyd, fenoler, lösningsmedel

Kolla här för en beskrivning av vad som kan orsaka felsmaker: http://www.howtobrew.com/section4/chapter21-2.html

Det kan vara bra att skriva vilka öl det gäller, vika jäst du använt och vilken temperatur. Många fel kan orsakas av för hög förjäsningstemperatur och/eller fel jäst. Oxidation vid flasktappning kan ju också vara en felkälla. Du kan kanske i framtiden tappa en extra flaska som du sedan kan jämföra med fatölen. Vaf gäller misshanding vid transport, så är flaskkonditionerade öl inte lika känsliga som öl utan bottensats.

http://saccharolicious.blogspot.com

Acetaldehyd ("gröna äpplen") tyder på en syresättning, troligen i samband med flasktappningen.
Fenoler och lösningsmedel är i regel inte en infektion utan biprodukter under jäsningen.
Det kan vara så att pga den eventuella syresättningen så startade en jäsning i flaskorna och har de stått varmt i transport och lagring fram tills dess att domarna provade så kan det komma därifrån.

Sedan är det så att olika människor har olika smak/lukttrösklar.
Jag tycker att det är oerhört svårt att bedömma mina egna öl.
Precis som fresta så har ofta en öl som jag inte själv trott på fått bäst poäng.

Tack för tipsen! Här är lite mer info om ölen:

TP: Tjeckisk pilsner OG 48 FG 16 Jäst sparad Saflager 34/70 förkultur 2+2 l till 30 l. Jästemp startade vid 9,6° men sjönk efter någon dag till 7,2° (dålig termostat). Höjde temperaturen efter ett par veckor vilket startade jäsningen igen. Diacetylrast 15° i 2 dygn. Lagring vid 1-2° i 4 mån. Fick bla. kritik för fenoler (doft & smak) och acetaldehyd (doft). Saknar också diacetyl men det vet jag vad det beror på (förra året fick jag kritik för en diacetylbomb så nu gjorde jag för lång diacetylrast). Jag ska prova att göra diacetylrast på enbart en del av ölet och blanda nästa gång för bättre kontroll. Beskan är för stor och kärv. Själv kan jag känna en inte helt behaglig gräsig doft och smak som skulle kunna komma från Saazpelletsen men inte någon acetaldehyd och jag är tveksam om fenolerna. Domarbetyg 34.

DB: Dubbelbock OG 79 FG 24 Jäst Saflager 34/70 slurry 200 ml till 27 l. Jäsning startade vid 9,8°, steg efter några dagar till 13° (återigen dålig tempkontroll) och sjönk igen till 10° efter en vecka. Diacetylrast vid 15° i 4 dagar. Lagring vid 1-2° i 3 mån. Fick kritik bla. för acetaldehyd och estrar. Här håller jag med domarna. Domarbetyg 36.

MA: Mild ale OG 32 FG 7 Jäst BC 1318 London Ale III 1 l förkultur till 19 l / BC 1728 Scottish Ale 75 ml slurry till 19 l. Jästemp max 18° (1728) resp. 19° (1318). Lagring 12° i 2 mån. Den domarbedömda ölen var en blandning av lika mycket av båda varianterna. Domarkritik bla. acetaldehyd (doft och smak) och lösningsmedel (doft). Jag kan inte känna det, däremot en del estrar från BC 1318 och en säregen nötaktig doft och smak som jag tror kommer från en rejäl andel dinkelflingor och biscuitmalt. Domarbetyg 33.

SA: Stark skotsk ale OG 78 FG 20 Jäst BC 1728 Scottish Ale förkultur 2+1 l (? lite osäker här) till 19 l. Jästemp 14-15° i ca 1 mån, lagring 1-2° i 2 mån, flaskjäsning + ytterligare lagring 1 mån. Sporadiska domarkommentarer: fenolisk, vinöst alkoholig, DMS. Här tycker jag själv det är mycket lösningsmedel i doften. Domarbetyg 36.

Jag håller på att leta upp mer info om varifrån de olika felsmakerna kan komma, återkommer med det senare så kanske nån kan säga om jag är på rätt spår eller inte.

Om man tittar på dina lageröl så ser jag att de inte jäst ut riktigt bra. (Lite för högt FG).
Acetaldehyd kan tyda på för dålig jäsning, vilket skulle kunna förklaras av lite för kall jäsning.
Estrarna tyder dock på lite för varm jäsning så det är väldigt underligt framförallt med tanke på den långa kallagringen.
Nu kan det vara så att en del domare blandar ihop acetaldehyd ("gröna äpplen")och estrar (tex "röda äpplen").
Men som tidigare sagt kan acetaldehyden uppkommit i samband med flasktappningen och transporten.

Jag skulle nog gå på att ha något högre jästemperatur 12-14 för att undvika för dålig/låg utjäsning.
Då behövs inte heller någon diacetylrast eftersom jästen brutit ner den.
Kallagring som tidigare.

Båda lagerölen är bryggda på återanvänd Saflager 34/70.
Det kan också vara en faktor.
Kanske ska du tvätta jästen (om du inte redan gjort det) om du återanvänder den.

Dina ales gör min ännu mer fundersam.
Milden borde inte vara fenolisk, men som du skriver så kan dinkel och bisquitmalten ställa till det eftersom det är smaker som man som domare inte förväntar sig hitta i en mild.

Den starka skotten får mig också att fundera. Om du jäst så pass svalt så borde det inte finnas mycket till fenoler.
Scottish Ale jäser ganska rent. DMS:en är dock ett tecken på att koket är lite för dåligt. Inga kommentarer om DMS på dina lager tyder dock på att du inte har genomgående det problemet.

Vad gäller lagerölen funderar jag på om det inte kan ha med för lite eller för dålig jäst att göra. Jag har själv råkat ut för öl som var både mycket estrar och acetaldehyd, där jag konstaterat att det var just det. Att ölen inte ville jäsa vid 7 grader ett annat tecken - den ska klara ner det utan problem, eftersom jästen drar upp temperaturen lite. Jag skulle rekommendera att ta två färska paket 34/70 nästa gång, för att minska risken att ha för få jästceller.

Vad gäller både skotten tycker jag det verkar konstigt att den har blivit fenolisk, men DMS är som sagt ett tecken på dåligt kok. Precis som Kenneth säger så det är inte ett framtida problem. Just de starka skottarna brukar ju kokas i många timmar, så det är ju en idé att lägga på en timme på koket.

Jag har använt Saflager 34/70 och är inte nöjd med den.  Kan inte säga att jag har upplevt dessa felsmaker som du beskriver i mina lageröl, men dålig utjäsning lik din och värre har jag upplevt med denna jäst.  Kanske är det jästen i kombo med andra felorsaker? 

Nu ska jag inte skylla allt på 34/70, skit bakom mina spakar finns det definitivt gott om. Men jag har slutat med Saflager 34/70 och kommer inte använda torrjäst längre för lageröl.

/Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Tack för svaren!

Jag kan inte riktigt säga hur det är med dubbelbocken eftersom det är första gången men tjeckiska pilsnern ligger ungefär där jag vill ha den. Jag har medvetet mäskat högt för att få högre FG. Det brukar inte vara något problem för mig att få t.ex. >80% utjäsning så jag tror inte det är problemet. Jag känner mig också lite tveksam till att jäsa så varmt som 12-14 grader, jag har ofrivilligt gjort det med två lageröl i vår på grund av lite för hög temperatur i matkällaren och de blev inte riktigt rena i smaken. Fast det var med en annan jäst, BC 2308.

Som alla de tre senaste inläggen tar upp så är nog jästen en faktor. I tjeckiska pilsnern var det torrjäst uppodlad i en ordentlig förkultur (jag vet, torrjästen är optimerad för att tillsätta direkt men jag behövde större mängd). I dubbelbocken var det skördad och tvättad jäst från pilsnern. Jag ska prova att gå tillbaka till flytande jäst BC 2124 nästa gång.

DMS:en tror jag var en felaktig kommentar helt enkelt, det var bara en domare som skrev det. Huvudvörten kokade 1,5 timma så det borde vara tillräckligt. Fast 27% av malten var Tärnös pilsnermalt som möjligen kan ge lite mer DMS, resten Golden Promise + 1% rostat korn.

Det där med fenoler har jag inte haft så bra koll på. Så jag nördade ner mig lite i brygglitteraturen på jakt efter upplysning.

Här är en lista över olika källor till fenoler i öl:

1. Klor i vattnet.
2. Finkrossade maltskal i mäsken.
3. För lös mäsk (> 3 l vatten / kg malt)
4. Ferulsyra -> 4-vinylguaiakol (nejlikesmaken i veteöl)
5. För högt pH vid lakningen.
6. Överextraktion (lakat ur för mycket vört).
7. För lång laktid.
8. För hög jästemperatur.
9. Vildjästinfektion.
10. För mycket hel humle.
11. Varmdruv inte avskilt från vörten.
12. Syresättning av varm vört.
13. Syresättning efter att jäsningen är klar.

Här är vad jag tror om de olika punkterna i mitt fall:

1. Klor i vattnet binder till fenoler från malten och ger stark smak som lär påminna om desinfektionsmedel. Jag har 0,2-0,3 ppm klor i vattnet enligt senaste rapporten jag fått tag i, jag vet inte om det är tillräckligt för att det ska märkas. Men jag tycker den smaken borde sticka ut så jag tror inte det är orsaken.

2. Krossningen kan definitivt vara en anledning, jag började krossa finare för något år sedan och får högt utbyte. Jag kanske borde gå tillbaka till grövre kross. Utbytet i sig spelar ingen större roll för mig men jag vill förstås att det ska vara någorlunda förutsägbart. Ett problem är att min kvarn lätt hänger sig så jag måste köra igenom malten två gånger på ca 2,5 mm och 2 mm innan jag kör slutmalningen på 1,1-1,2 mm och det sliter förstås sönder fler maltskal.

3. Nej, vattenhalten i mäsken är ca 2,5 l/kg.

4. Det smakar inte som nejlika. Tjeckiska pilsnern hade i och för sig en kort syrarast/gelatinisering vid 38 grader i 10 min, men jag tycker jag borde känna igen den smaken.

5-6. Jag syrar lakvattnet med mjölksyra men jag ska hålla bättre koll på pH och SG några gånger. Jag gjorde det en gång i tiden och sen har jag bara kört på rutin i några år.

7. Nej, lakning tar oftast runt 1 h för mig.

8. Nej, jästemperaturen var inte för hög tycker jag.

9. Vildjäst är möjligt. Jag får se till att vara petigare med desinfektionen och starta med fräschare jäst. Kanske göra forcerat test på flaska.

10. Knappast för mycket hel humle. Skotten hade inte mycket alls och tjecken hade en hel del pellets (fick inte tag i Saaz som kottar).

11. Möjligen kan en del varmdruv följt med ur kokkärlet. Jag har ett hoprullat metallnät som filter för att sila bort humle och varmdruv. Ska försöka att göra whirlpool också och lämna den sista skvätten vört i kokkärlet.

12. Det är möjligt att mäsken fått för mycket luft. Jag rör om i mäsken med omrörare på borrmaskin vid temperaturhöjningarna. Jag försöker vara försiktig och inte vispa in luft men det kan jag nog bli bättre på.

13. Det är definitivt möjligt att ölet syresatts vid omtappning och framförallt flaskfyllning. Är det verkligen nödvändigt att fylla flaskorna med koldioxid först? Jag vet inte riktigt hur jag ska lösa det.

Här är ett gäng källor som jag tittat i:

1 Gregory J. Noonan, New Brewing Lager Beer
2 Dave Miller, The Complete Handbook of Home Brewing
3 John Palmer, How to Brew
4 BJCP Beer Fault List (www.bjcp.org/docs/Beer_faults.pdf)
5 Scott Bickham, An Introduction to Sensory Analysis (Brewing Techniques 5:6)
6 Steve Alexander, Fear of Phenols - A Guide to Coping with Brewing's Most Contrary Chemicals (Brewing Techniques 5:6)
7 Phenolic Flavors and Aromas in Beer (www.winning-homebrew.com/phenolic-flavors.html)
8 Chapstick-Flavored Beer or Beer-Flavored Chapstick? (http://www.blackstar.coop/blogs/workers … chapstick/)