Det där med fenoler har jag inte haft så bra koll på. Så jag nördade ner mig lite i brygglitteraturen på jakt efter upplysning.
Här är en lista över olika källor till fenoler i öl:
1. Klor i vattnet.
2. Finkrossade maltskal i mäsken.
3. För lös mäsk (> 3 l vatten / kg malt)
4. Ferulsyra -> 4-vinylguaiakol (nejlikesmaken i veteöl)
5. För högt pH vid lakningen.
6. Överextraktion (lakat ur för mycket vört).
7. För lång laktid.
8. För hög jästemperatur.
9. Vildjästinfektion.
10. För mycket hel humle.
11. Varmdruv inte avskilt från vörten.
12. Syresättning av varm vört.
13. Syresättning efter att jäsningen är klar.
Här är vad jag tror om de olika punkterna i mitt fall:
1. Klor i vattnet binder till fenoler från malten och ger stark smak som lär påminna om desinfektionsmedel. Jag har 0,2-0,3 ppm klor i vattnet enligt senaste rapporten jag fått tag i, jag vet inte om det är tillräckligt för att det ska märkas. Men jag tycker den smaken borde sticka ut så jag tror inte det är orsaken.
2. Krossningen kan definitivt vara en anledning, jag började krossa finare för något år sedan och får högt utbyte. Jag kanske borde gå tillbaka till grövre kross. Utbytet i sig spelar ingen större roll för mig men jag vill förstås att det ska vara någorlunda förutsägbart. Ett problem är att min kvarn lätt hänger sig så jag måste köra igenom malten två gånger på ca 2,5 mm och 2 mm innan jag kör slutmalningen på 1,1-1,2 mm och det sliter förstås sönder fler maltskal.
3. Nej, vattenhalten i mäsken är ca 2,5 l/kg.
4. Det smakar inte som nejlika. Tjeckiska pilsnern hade i och för sig en kort syrarast/gelatinisering vid 38 grader i 10 min, men jag tycker jag borde känna igen den smaken.
5-6. Jag syrar lakvattnet med mjölksyra men jag ska hålla bättre koll på pH och SG några gånger. Jag gjorde det en gång i tiden och sen har jag bara kört på rutin i några år.
7. Nej, lakning tar oftast runt 1 h för mig.
8. Nej, jästemperaturen var inte för hög tycker jag.
9. Vildjäst är möjligt. Jag får se till att vara petigare med desinfektionen och starta med fräschare jäst. Kanske göra forcerat test på flaska.
10. Knappast för mycket hel humle. Skotten hade inte mycket alls och tjecken hade en hel del pellets (fick inte tag i Saaz som kottar).
11. Möjligen kan en del varmdruv följt med ur kokkärlet. Jag har ett hoprullat metallnät som filter för att sila bort humle och varmdruv. Ska försöka att göra whirlpool också och lämna den sista skvätten vört i kokkärlet.
12. Det är möjligt att mäsken fått för mycket luft. Jag rör om i mäsken med omrörare på borrmaskin vid temperaturhöjningarna. Jag försöker vara försiktig och inte vispa in luft men det kan jag nog bli bättre på.
13. Det är definitivt möjligt att ölet syresatts vid omtappning och framförallt flaskfyllning. Är det verkligen nödvändigt att fylla flaskorna med koldioxid först? Jag vet inte riktigt hur jag ska lösa det.
Här är ett gäng källor som jag tittat i:
1 Gregory J. Noonan, New Brewing Lager Beer
2 Dave Miller, The Complete Handbook of Home Brewing
3 John Palmer, How to Brew
4 BJCP Beer Fault List (www.bjcp.org/docs/Beer_faults.pdf)
5 Scott Bickham, An Introduction to Sensory Analysis (Brewing Techniques 5:6)
6 Steve Alexander, Fear of Phenols - A Guide to Coping with Brewing's Most Contrary Chemicals (Brewing Techniques 5:6)
7 Phenolic Flavors and Aromas in Beer (www.winning-homebrew.com/phenolic-flavors.html)
8 Chapstick-Flavored Beer or Beer-Flavored Chapstick? (http://www.blackstar.coop/blogs/workers … chapstick/)