Filtrering

Brukar ni filtrera/klara ölet?

Sv: Filtrering

Nej, ölet får klarna av sig självt. Tid är den magiska ingredienten.

Think globally. Drink locally.

Jag tycker att filtrering tar bort för mycket smak.
Det finns en del hembryggare som filtrerar, men då kan man lika gärna köpa ölet enligt min mening.

Jag använder inte heller någonting och inga medel heller. De senaste ölen har jag inte ens använt moss. Jag har märkt att det som är partiklar klarnar ändå. Och det som är proteindis är nog svårt att filtrera ändå. Jästdis lägger sig också med tiden. Och då har jag inte heller någon kylmöjlighet. Mina öl lagras i rumstemp eftersom jag inte har något val. För jäsning har jag dock en luftkonditioneringsenhet, men den kör jag bara under jäsning, några dagar. Den står inte på för jämnan.

Jag hade tänkt experimentera med moss igen för att se om det biter på kall diset, men det har inte blivit av. I de första ölen hade jag i det, men sen testade jag utan, och tyckte det blev rätt bra ändå.

/Fredrik

I mina öl är det oftast bara jästen som står för grumlighet. I de flesta öl lägger sig jästen med tiden. I andra där jästen vägrar lägga sig ställer jag in ölen i min lagerkyl på -2 C en vecka eller två.

Kristallklar öl.
I mina flaskjästa öl är hur väl jästen flockulerar en viktig del i receptet. Även om tiden får all öl att klarna i min erfarenhet.

Lite off topic kanske men...

alla är väl olika, men samtidigt som jag vill förstå, och göra så god öl som möjligt, vill jag samtidigt göra det så *enkelt* som möjligt.

De praktiska momenten i ölbryggningen är förvisso roliga men det är också de som är svårast att få *tid* med, och därmed blir lite "jobbiga".

Man måste boka in princip en hel eller en halv dag för ändamålet, inräknat allt runtomkring, som krossning, och rengöring etc. När man dessutom brygger i köket, måste man sanera köket både före och efter bryggningen. Det är anledning nummer ett till att jag inte brygger oftare.

Tiden är nästan det värsta. Det som tar för lång tid, undviker jag, lat och bekväm som jag är även om jag å andra sidan gärna går långa omvägar för att förstå saker ibland.

Jag har ofta tänkt ut exakt allting innan jag börjar. Så själva bryggandet handlar egentligen bara om "att göra det", utan att klanta sig. Ofta går ju dock någonting snett varje gång smile

Så jag försöker korta ned dels min bryggardag, så ju enklare processmoment desto enklare tycker jag det blir. Rengöring är också något som jag upplever tar lång tid. Därför gillar jag enklar saker som är lätt att rengöra, som enklar slangar som tål kokning, och inte konstiga avancerade ventiler/kranar som måste öppnas och rengöras. Jag är så extremt slö så jag har börjad strunta i att sätta på värmemanteln på mitt mäskkärl, eftesom det är klumpigt och lätta blir lite kladdigt under mäskning. Det blev lite enklare, och jag har även insett att temepraturfallet inte alls är någon nackdel, så länga men är medveten om den.

Men även få till jäsningen så att ölen inte behöver stå i månader innan den är bra. Jag har skippat sekundärjäsningen nu några bryggningar i rad, och så undviker jag lågflockulerande jäst eftersom det är så opraktiskt. Om ölen inte är tillräckligt bra efter max en månad är jag inte nöjd. Jag är otålig och gillar inte idén att ölen ska behöva stå i evigheter innan det är bra.

Jag håller just nu på och grunnar på mognadsprocessen. Det tycks finnas ett samband mellan hur jäsningen genomförs med alla dess detaljer, och hur länge ölen måste mogna för at uppnå bra smak. Tex ju mer diacetyl eller acetaldhyd som bildas och finnas kvar i princip efter avslutad jäsning, dest längre måste den lagras för att det ska försvinna. Men sannolikt, hade detta kunnat undvikas genom att själva jäsprocessen hade varit bättre balanserad.

Jag tyckte mig märka en förbättring i klarhet sedan jag skaffade en riktigt vörtkyklare. Det tyckte jag var ett exempel på en sån "enkel" lösning som gör skillnad.

Att behöva filtrera med allt vad den innebär, att sterilisera och rengöra filterutrusning låter för mig som om det skulle göra allt ännu jobbigare och man därför skulle brygga ännu mindre?

Det är också en anledning till att jag gillar extrakt. Men slipper den lite tråkiga biten av bryggningen. Men när jäsningen är igång då känner man sig som Ernst och sitter och myser bredvid hinken på kvällarna ;-)

Jag testade en gång att "bara" rengöra flaskorna inför tappning och tänkte att dte kanske inte göra så stor skillnad, och skippade steriliseringen(tar lite tid), men det fick jag äta upp! för då blev en flaska av kanske 15 infekterade smile Så den tidsbesparingen var inte så lyckad.

Att mäska över natten är jag lite tveksam till efter att ha sett hur mycket snusk som finns i mäsken. Redan efter 1-2 dygna hade jag en klockren baj arom. Över natten, skulle förvisso kanske bara innebära kanske 12 timmar eller så men ändå. Det känns som en sådan tidsbesparing samtidigt innebär en ökad risk? Jag vill få mäsken överstökad snabbast möjlig.

Vad har ni alla andra för bra tips för att på ett enkelt och tidsbesparande sätt förbättra sin öl och sitt bryggande??

/Fredrik

efter att jag har filtrerat ölen så blir den lite syrlig, undrar vad det beror på och vad man ska göra åt det.

Öl är jättegott, tycker vi som har smakat det.

Jag misstänker att det är en oxidering du råkar ut för.
I värsta fall bildas ättiksyra vid oxidation av alkohol.
Surt sa räven....

Ja det kan det vara men vad beror det på.

Några idéer...

Om det är surt, undrar hur. Är det en vinägerbetonad syra, eller mer som mjölksyra? Har du fått någon samtidigt ton av acetaldehyd?

Nu vet jag inte hur du filtrerar men om filtreringen innebär en syresättning, så kan det sätta fart på ättiksyrabakterier som kanske rent av redan fanns i ölen innan.

Ättiksyrabakterier kan finns i små mänger, och gör kanske ingen större störra skada om de inte får sye. Får de syra kan de oxidera etanolen.

Dock kan vanlig jäst också oxidera etanol om den får mycket syre.

Sen finns det ju andra bakterier som inte kräver syre, som producerar mjölksyra och ibland andra fulsmaker.

Hur vet du att det inte finns bakterier i själva filtret? Detta låter för mig som det första man borde kolla, om våldsam syresättningen inte är förklaringen.

/Fredrik

Du kan ju ta lite öl i en halvfull flaska, och ruska om den (syresätta ordentligt) och låta den stå några dagar i rumstemp. Om den snabbt blir mycket värre, kanske du kan få några ledtrådar.

/Fredrik

Jag testade att hälla i lite silica (vanligligaste kromatografikmaterialet)
i ölen och nästintill allt kölddis försvann. Smakmässigt ska det inte påverka iom att silica är inert. Det som verkar var vanligast i industrin är polymerer som t.ex. poly-clar eller divergan

http://www.basf.com/humannutrition/pdfs … 092905.pdf

tack för upplysningarna jag ska göra lite experiment.

Du Svensson! Var tjackar man silica? Mataffärn? Apoteket? Nätet? Var?

/U

Jag har sånt på jobbet. VWR, GTF eller Bergman labora säljer nog inte till privatpersoner. Tror det är enklare att hitta typ poly-clar eller liknade polymerer i nån nätbutik för öl eller vinbryggning.
Det vore kanske nått för humlegården att ta in.