Första all grain

Hej!
Håller på att kyla min första "riktiga" brygd..
Ska man efter kylning fylla upp jäskärlet till 25 liter precis som i extraktbryggning??
Kan förresten meddela att sommarstouten på extrakt blev mycket god!
F-N vad detta är kul!!

Sv: Första all grain

Nja, du fyller på tills du får den OG du hade tänkt dig. Har du lyckats väl med din lakning kanske det blir mer än 25 liter, har det gått sämre blir det kanske lite mindre. Fram med hydrometern och miniräknaren!

Think globally. Drink locally.

Är jag dum eller???
När man läser alla andras og så ser man 1042,1071 osv...
Enligt min mätare så fick jag 59!!!
Vad fan är 59!!är jag helt dum eller??

"1.059 g/ml" eller "59 öchelse är" samma sak. Beror på vilken skala du har på din mätare.

1.040 g/ml = 40 öchele
1.070 g/ml = 70 öchele etc

/Fredrik

Är det inte dåligt att få 62 på 6kg malt??

Sippe skrev:

Nej! Tvärtom var det en bra debut och jag gratulera:-)

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Sippe skrev:

62 är jättebra, bara att gratulera. Se till att noggrant skriva ner exakt hur du gjorde (tider, temperaturer, eventuella paniklösningar, allt) så har du det som referens vid nästa batch.

Think globally. Drink locally.

Det beror på hur många liter.
Jag antar att du har 25 liter.
I så fall är det riktigt bra.

Jo jag har 25 liter.
Kul att få till det så pass bra bra på första försöket.
Det luktar gott från tvättstugan.................

Hej igen!
Primärjäsningen verkar vara över,fg är nu 1019.
Kan sekundärjäsningen få ner det ytterliggare(vill nog inte ha det starkare)
Jag använde blendern till att mala malten och det verkar ju bra,är det då någon större vits att investera 100:-+ för en kvarn?

> Primärjäsningen verkar vara över,fg är nu 1019. Kan sekundärjäsningen få ner det ytterliggare

Det beror helt på när du tappar om. Jäsningen går långsammare och långsammare.

Det kan alltid finnas undantag, utjäsningsproblem och infektioner etc.
Men *normalt* så när det slutat jäsa (om det nu verkligen gjort det) så ska inte FG ändras. I allfall inte märkbart. Det ändras bråkdelar av punkter under klarning och mognad, men det är försumbart och det går knappt att mäta för skillnaden är så liten.

Mina öl brukar jäsa enligt viss karakteristik och när det sedan slutar jästa är det klart. Jag har inte märkt någon skillnad i FG sedan såvida man inte syresätter ölen. Skulle FG sjunka under sekundären mer än en punkt så kanske du tappade om för tidigt, eller har mätfel. tex temperatur.

Sekundärjäsningen ser jag definitionsmässigt som en mognads/klarningsfas med viss marginell slutjäsning som knappt märkt i FG. Någon punkt på sin höjd. Förutom den marginella slutjäsningen av lite lite restsocker, är primärjäsningen där vörten konsumeras och FG sjunker och nåt slutvärdet.

Sen behöver man inte tappa om heller. Man kan ju låte ölen klarna/mogna i samma kärl också om man vill.

Är du det  osäker på om ölen är utjäst så ruska om kärlet lite (utan att öppna locket) och låt det stå någon några dagar till. Jag brukar hellre tappa om en dag för sent än en dag för tidigt.

/Fredrik

Vad som kan hända är att det är så mycket kolsyra löst i ölet att jästen blir lite trött.
Om man tappar om lösgörs en del av kolsyran och jästen kommer igång igen.

Jag har som regel alltid en sänkning av SG på mellan 1-3, i regel 2 punkter under en veckas sekundärjäsning. Primärjäsningen pågår oftast i en vecka på mina överjästa öl.

Att det är en vecka beror mer på att jag har mer tid på helgerna och inte att det tar så lång tid.

Detta är alltså en hypotes och jag säger inte att det måste vara så.

Jag kan skriva under på det Kenneth säger också att det kan hända. Jag har märkt det i vissa tester jag gjort. Ju tröttare jästen är i slutet på jäsningen, desto mer uttalat kan fenomenet bli.

Att jag inte normalt ser det i mina normala öl kan bero på att jag ofta har testat på sistone väl tilltagna jästgivor som jäser ut ganska resolut.

Möjligheterna är nog många, så man kan aldrig vara riktigt säker.

/Fredrik

14

Sippe skrev:

Hej,
lyckat, vore intressant att veta vad för slags malt och hur mycket du har använt.
Hls
/Jürgen

Håller på att mäska nu!!
Skriver upp receptet imorgon   OK Jurgen??

16

Sippe skrev:

Håller på att mäska nu!!
Skriver upp receptet imorgon   OK Jurgen??

Ta det lugnt. Vi tar det sedan
Hls
/Jürgen