Hej Mange.
Jag har för mig att jag provat Noche Buena men det var länge sedan och jag har tyvärr ingen speciell minnesbild kvar av den. Har dock läst nästan bara goda saker om ölet, den enda negativa kommentaren är väl att ölet blivit "tunnare" med åren.
Tycker din idé låter förträfflig. Hade planerat en bryggning av en julbock och därefter min Enskede Oscura efter sommaren men skulle kunna tänka mig ett försök på kombinera båda med en Noche Buena. NB är ju lite av en Wienerbock och om den duger för mexikanerna till jul så måste den duga för mig också.
Frågan är hur man vill brygga den? OG 1.060, IBU 26-28, EBC 35-45 - vad tror du? Och hur mycket majs tror du man ska ta? Har inte bryggt med majs förut och ris är jag inte intresserad av att testa. Vi får öppna upp en egen tråd för detta recept, eller vad säger du? Hade du Noche Buena med dig från Mexico? Har du några kvar? Byter gärna en mot ett par av mina Enskede Oscura? Svårt att brygga ett öl som inte förnimmer på tungan....
När det gäller Clone Brews och Beer Captured så är den senare helt klart bättre. Utförandet av boken, ölen som är med, och recepten är betydligt mer genomtänkta i Beer Captured. Ska du bara köpa en av böckerna så rekommenderar jag Beer Captured. Den har också mycket bra appendix om malttyper, vattenjustering, humlesorter i boken som kan vara värdefulla.
Clone Brews fokuserar på att presentera öl från hela världen och därför består hälften av boken av recept på ljusa mesiga lageröl från tredje världen, fast några bra recept finns ju i den andra hälften, exempelvis Negra Modelo m.fl. I Beer Captured har man fokuserat på att får med intressanta ölrecept inom olika typer av öl i stället, med ett stort fokus på de öltyper som många är intresserade av, många belgiska typer av ale, britiska och amerikanska ales, tyska lagers, etc. Mycket fler intressanta recept i min uppfattning.
Mvh
Pål
Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.