1 Senast ändrad av megen (2010-06-01 12:41:49)

Min första IPA

Tänkte försöka ge mig på att brygga en enkel IPA. Har ju endel råvaror hemma redan.

Malt jag har:
Munich I
Carapils
Biscuit Malt
Special B
Och ca 100-150g Caravienne

Skulle vilja ha tips på vilka maltsorter jag kan använda.

Humle jag har:
Cascade har jag tänk använda till smak och aromhumle
Centennial till bitterhhumle.

Har även tänkt köpa Amarillo och torrhumla med. Eller ska man mixa Amarillo och cascade under torrhumlingen eller ev vid smak/arom givorna.

Ska planera några brygder frammåt och tänkte köpa på mig pilsnermalt, går det bra att använda det som bas? Ska väl egentligen vara Pale ale malt.
Hade tänkt brygga ca 20l. Alkoholhalt ca 7%

Kom gärna med tips och idéer.

2 Senast ändrad av jrm (2010-06-01 13:38:38)

Sv: Min första IPA

Jag har ännu inte bryggt så mycket APA/IPA, men när man tittar på recept verka många köra typ 87-93% basmalt (pilsner eller pale), 6-8% karamellmalt för färg och fyllighet, och ev. 5% vetemalt för skumstabilitet.

Jag anser absolut att det går bra att använde pilsnermalt som bas i APA/IPA då det ju är humlen som gör suset i dessa stilarter. Pale ger väl lite mer färg och lite mer maltig smak, men min känsla är att "American 2-row" som ofta är basmalt i APA/IPA är närmare pilsner än pale ale malt.

Om du absolut inte villl köpa mer malt kan du ev. testa 93% Munich I, 5% Carapils och 2% Special B.

Jo jag måste köpa basmalt. Har bara enkilospåsar med varierad mängd kvar av de jag räknade upp.

Men vi får se om det blir pale ale eller pilsner som bas.

4 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-06-01 14:14:05)

Personligen föredrar jag pale framför pilsnermalt.

Testa att göra ett recept på

OG 1.075
FG  1.011

80% Valfri basmalt
14% Caramel eller i ditt fall carapils
  6% Munich

Humla till ca. 60-65 IBU
Avsluta med ca 200g Aromhumle

Torrhumla med ca 60-100g torrhumle i 5-7 dagar

Jag använde humlesorterna Columbus, Centennial och Simcoe i min.

Har ett fat sådant i kylen, det smakar defenitivt inte dumt.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Thomas, jag måste fråga hur du lyckas med så hög förjäsningsgrad som 85% (relativ) i ett helmaltsrecept utan socker.
Vilken jäst använder du?
Hur ser mäskschemat ut?

ca 90 min på 64C
Jästen var 1056 pitchad vid high kreusen.

Mina öl brukar stanna på mellan 11 och 12 hela tiden.
Jag har tom. köpt extra hydrometrar för att dubbelchecka, men samtliga 3 visar samma värden.

Normalt sett brukar jag inte mäska så länge, men iom. den höga andelen karamellmalt så ville jag öka på tiden för att kunna få ölet så torrt som möjligt.

www.bryggradio.com

7 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-06-01 19:13:39)

Blev tvungen att dubbelkolla för säkerhets skull nu, enligt mina anteckningar så stannade ölet på 1.012 och inte 1.011 som jag
hade skrivit in i beersmith.

Dessutom pitchade jag hela förkulturen 1,3liter (1.040) efter OG-koll, ngt jag inte brukar göra i vanliga fall.
Men det kan ju omöjligt dra ner OG mer än 1, max två punkter om ens de.

Har faktiskt aldrig reflekterat över att det är så pass hög attenuation i mina öl, dom har alltid varit där i krokarna så det är
inget jag reflekterat över. Jag brukar alltid försöka se till att dom hamnar i den regionen. Har iofs två barley wines som stannade upp en smula tidigare ;

www.bryggradio.com