Brist på sötma

Tappade upp en Dark Mild idag. Trots cirka 18 procent crystal malt så saknade den nästan helt restsötma. Ambitionen var att mäska vid cirka 68 grader, men temperaturen sjönk nog en del eftersom det var första gången som jag försökte mig på att justera och mäta ph-värdet i mäsken. Använde mig av Wyeast ESB-jästen som ju är känd för att ge en del restsötma. Hade en ganska lös mäsk eftersom jag inte ville laka med för mycket vatten och få ut tanniner. Koktiden var cirka 60 minuter. Temperaturen i rummet där jäshinken stod var cirka 20-21 grader. Og är på 1035 och Fg 1011. IBU på 17.

Har haft det här problemet även innan när jag försökt brygga dark mild och brown ale. Borde inte en stor del crystal/karamellmalt ge restsötma även vid lägre mäsktemperatur? Nästa gång ska jag testa med ännu mer crystal, högre mäsktemperatur samt längre koktid. Är högre Og och sämre utjäsning vägen att gå? Har ju dock druckit dessa öltyper (både andras hembryggda och kommersiella) vid lägre Fg än 1011 och då har de haft sötma.

Alla råd om hur man brygger en bra Dark Mild tas tacksamt emot smile

På flaska: London Porter, Dark Mild
På jäsning: Ordinary Bitter
På planeringsstadiet: mera brittiskt

Sv: Brist på sötma

Det finns en gammal variant på mild där man har ett högre OG och mäskar in väldigt högt, typ 74ºC för att få en väldigt låg förjäsningsgrad när bara alfaamylaset jobbar.
Har för mig att OG ligger runt 1050 och att det bara jäser ut till typ 1030. Dvs mycket restsötma.
Jag kan kolla med min kompis som gjort några sådana öl.

Enligt Greg Noonan så ger en lös mäsk en högre förjäsningsgrad, kanske ska du inte ha så lös mäsk för att undvika att det jäser ut för mycket.

OG 35 till FG 11 är en skenbar utjäsning på 69%, det är väldigt lågt tycker jag. Så det är nog inte högre än vad man kan förvänta sig med 18% karamellmalt och mäsk vid 68 grader. Det går säkert att få ännu lägre utjäsning och mer restsötma genom ännu högre mäsktemp och mer karamellmalt.

Men varför? De Mild Ales jag provat (och det är en hel del) har inte alls så mycket restsötma utan är utjästa så där en 75%. Jag tycker det är en missuppfattning att (modern) Dark Mild Ale ska ha extremt hög restsötma, det har de inte i England och det blir inte gott. Fokus ska snarare vara på låg beska för att ta fram maltsmakerna, och en lagom stor kropp så att den fortfarande är lättdrucken. Fast i jämförelse med en ordinary bitter som ofta är rejält utjäst med lätt kropp så är förstås utjäsningen lägre för en mild.

Jag tror snarare tricket är att hitta balansen mellan maltsorterna, beskan och framför allt jästen. Om det är BC1968 du använt så har jag haft lite problem med den, ibland blir det jättebra men ibland lite tunt och plåtigt. Jag vet inte riktigt vad det beror på. Du skulle kunna prova t.ex. 1728 Scottish Ale (ren maltig profil) eller 1318 London Ale III (fruktigare, mer som 1968).

Här är lite data från Classic Beer Style Series: Mild Ale.

Generellt anges utjäsningen för dark mild till 75-85%.

Bank's Mild: OG 36, FG ?, BU 18
Bateman's Dark Mild: OG 33, FG 5, BU 22
Boddington's Mild: OG 32, FG 7, BU 22
Gateway Dark: OG 33, FG 5, BU 21
Highgate Dark Mild: OG 35, FG 9, BU 22
Holden's Black Country Mild: OG 37, FG 8, BU ?
PMD Mild (USA): OG 34, FG 10, BU 22
Walnut Mild: OG 35, FG 9, BU ?

Nu kanske jag inte ska säga för mycket eftersom jag fick bannor av domarna för min dark mild på SM (33 poäng av 50). Bland annat tyckte de att den hade för hög beska - det håller jag inte alls med om: BU 15 med OG 32 och FG 7. Alltså betydligt lägre beska än de kommersiella exemplen ovan. Nu är förstås den beräknade beskan en grov uppskattning men jag tycker ändå det är konstigt, det smakar som BU 15 i min mun...

Domarna anmärkte också på att det var för lite humlearom (?!? ska väl inte finnas i mild?). Dessutom hittade de fenoler, acetaldehyd och lösningsmedel i doften. I ölen jag har kvar hemma kan jag möjligen känna lite fenoler men inget av det andra, den enda förklaringen jag har är att något måste ha hänt vid flasktappningen - infektion eller syresättning kanske? sad

Kenneth: Ska prova med en mindre lös mäsk nästa gång. Anledningen till att jag hade det var att jag inte ville laka ut tanniner. Som jag har fattat det så vill man inte laka för mycket när man brygger en maltig, alkoholsvag öl? Har funderat lite på "no-sparge" metoden. Tror du det skulle funka att ha en fast mäsk vid 68-69 grader, mäska 50-60 minuter och sedan tillsätta allt vatten man behöver för att nå boil volume? Dvs bara köra en avtappning av mäsken och sedan får det räcka?

fresta: Är helt inne på samma spår som dig när det gäller sötman. Det jag är ute efter är en balanserad sötma och maltighet och inget överdrivet. (Har också testat några olika Mild i UK och är väldigt förtjust i ölstilen. Köpte nyligen ett gäng Cropton Balmy Mild ur bolagets beställningssortiment. Sorgligt underskattad ölstil enligt mig) Problemet är att mina Mildförsök i stort sett saknar sötma helt och hållet. Borde inte 17% crystal ge en märkbar restsötma oavsett mäsktemp? Ska hursomhelst testa nån av jästsorterna du nämner nästa gång. Kan vara så att jag kanske jäst lite för varmt också.

Kan man kanske få recepet på din Mild inkl mäskförfarande och ev vattenbehandling? Får du inte några problem med "tunn" smak och tanniner när du brygger Mild? Känns trist att jag har så svårt att lyckas med ölstilen.

Krav på humlearom i en Mild tycker jag också låter konstigt.

Ta även ett titt på vattnet där du bor, har du otur så kan du behöva tillsätta lite kalciumklorid för att accentuera malten.

Angående tanniner så är det svårt att laka ur sådana vid batchspraging/batchlakning om man inte
1. krossar för fint/smått
2. Har för högt pH i mäsken vilket även påverkar enzymerna
3. Mäskar ut på alldeles för hög temperatur (över 80 grader C)

Köp pH-strips nästa gång och kolla ditt pH om du känner dig osäker.

Får för mig att beta-amylaset kör så det skriker på 67 grader C vilket är på gränsen till denaturering (död) åt beta-amylaset.
Så den jobbar på som en amfetaminladdad gnu under den tiden. När temperaturen sedan sjunker igen så innebär det inte att
enzymet lever upp igen, utan det är väldigt reducerat i mängd. Den huvudsakliga konverteringen av stärkelse till sockerarter sker dock inom
de första 10-15 minutrarna. Alfa-amylaset producerar både förjäsbara och icke förjäsbara sockerarter men är samtidigt aningen mer robust...
Kollade du din effektivitet eller har du möjlighet att göra det nu i efterhand om du har tillgång till ett bryggprogram ex. beersmith.

Är allt i sin ordning i fråga om pH etc.  och du inte är intresserad av att bli mer teknisk så är enda sättet att justera receptet genom att
öka mängden karamellmalt eller mäsktempen, för som Kenneth nämner finns det ju även möjlighet att mäska väldigt högt på över 70 grader.

Ett citat ur en grej jag höll på med för ett tag sedan -

Temperaturer och enzymer
Behöver man oroa sig för allt detta? Svaret är nej. Så länge mäsktemperaturen befinner sig mellan 60-75 grader C, kommer det att bli öl.

Men genom att styra mäsktemperaturen kan bryggaren optimera och välja vilket enzym som skall arbeta mest. Eller använda sig av flera enzym under mäskningen. På detta vis kan vörtens egenskaper exempelvis förjäsbarhet skräddarsys och anpassas till en specifik smak eller ölprofil. De två enzym som är mest intressanta är de som utför huvuddelen av arbetet under den så kallade försockringsrasten, alfa och beta-amylas. Skillnaden mellan de båda är att de angriper en stärkelsekedja olika, detta resulterar i olika typer av socker. Beta-amylas är begränsad till att klippa från kedjans ändar. Därifrån klipper den två glukosmolekyler åt gången. Dessa två sammansatta glukosmolekyler kallas maltos och är förjäsbara. Alfa-amylas är inte begränsad till att klippa utifrån kedjans ändar utan klipper rakt igenom kedjorna oberoende med undantaget att den inte kan klippa upp en förgrening (dextrin) i en kedja. Resultatet är att den lämnar en rad olika sammansättningar efter sig. Vissa förjäsbara och vissa icke förjäsbara. För att utvinna maximal mängd socker är det alltså en god ide att kombinera båda dessa enzym under mäskning. Detta görs genom att mäsktemperaturen läggs där båda enzymens arbetstemperatur överlappar 67 grader C.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Thomas: grejen var att det var första gången som jag mäte ph så det blev en del mätande och justerande vilket nog sänkte tempen på mäsken en del, även om ph blev ganska ok till slut (tror jag). Tror inte att jag krossar för fint och är säker på att jag inte lakar för varmt, brukar inte göra nåt utmäskning.

De mer avancerade delarna av ditt inlägg var lite för nördiga för mig smile Är din slutsats således att jag borde mäska vid 69-70 grader?

Ska som sagt testa att mäska varmare och kortare tid, ha en tjockare mäsk (har som sagt varit rädd för att laka ur tanniner, men det verkar ju inte vara det som är problemet)  samt kanske köra längre koktid nästa gång. Brukar bara koka i 60 min. Kanske även tillsätta mer kalciumklorid.

Förresten har jag köpt ph-stickor av båda sorterna (3.8-5.5 och 5.2-6.8). Lite osäker på hur jag använder dom. Om jag inte vet ph´t och mäter med stickan på 3.8-5.5 och ph skulle ligga på tex 6.2. Vad ger den för utfall då? Visar den då samma färg som om ph skulle varit 5.5 eller?

Om pH't inte går att mäta på stickan så kommer den inte att visa ngn av färgerna.
Den visar alltså inte 5.5, utan en färg som inte finns med i skalan.

Well som sagt jag vet inte exakt hur du gjort och hur receptet ser ut.
Men om du gör allt rätt så får du justera receptet så att du blir nöjd med ölet.

Ica-handlarnas recept på heta räkor kanske inte är lika heta som du vill ha dem, då får man justera receptet tills man blir nöjd wink

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio