OG 35 till FG 11 är en skenbar utjäsning på 69%, det är väldigt lågt tycker jag. Så det är nog inte högre än vad man kan förvänta sig med 18% karamellmalt och mäsk vid 68 grader. Det går säkert att få ännu lägre utjäsning och mer restsötma genom ännu högre mäsktemp och mer karamellmalt.
Men varför? De Mild Ales jag provat (och det är en hel del) har inte alls så mycket restsötma utan är utjästa så där en 75%. Jag tycker det är en missuppfattning att (modern) Dark Mild Ale ska ha extremt hög restsötma, det har de inte i England och det blir inte gott. Fokus ska snarare vara på låg beska för att ta fram maltsmakerna, och en lagom stor kropp så att den fortfarande är lättdrucken. Fast i jämförelse med en ordinary bitter som ofta är rejält utjäst med lätt kropp så är förstås utjäsningen lägre för en mild.
Jag tror snarare tricket är att hitta balansen mellan maltsorterna, beskan och framför allt jästen. Om det är BC1968 du använt så har jag haft lite problem med den, ibland blir det jättebra men ibland lite tunt och plåtigt. Jag vet inte riktigt vad det beror på. Du skulle kunna prova t.ex. 1728 Scottish Ale (ren maltig profil) eller 1318 London Ale III (fruktigare, mer som 1968).
Här är lite data från Classic Beer Style Series: Mild Ale.
Generellt anges utjäsningen för dark mild till 75-85%.
Bank's Mild: OG 36, FG ?, BU 18
Bateman's Dark Mild: OG 33, FG 5, BU 22
Boddington's Mild: OG 32, FG 7, BU 22
Gateway Dark: OG 33, FG 5, BU 21
Highgate Dark Mild: OG 35, FG 9, BU 22
Holden's Black Country Mild: OG 37, FG 8, BU ?
PMD Mild (USA): OG 34, FG 10, BU 22
Walnut Mild: OG 35, FG 9, BU ?
Nu kanske jag inte ska säga för mycket eftersom jag fick bannor av domarna för min dark mild på SM (33 poäng av 50). Bland annat tyckte de att den hade för hög beska - det håller jag inte alls med om: BU 15 med OG 32 och FG 7. Alltså betydligt lägre beska än de kommersiella exemplen ovan. Nu är förstås den beräknade beskan en grov uppskattning men jag tycker ändå det är konstigt, det smakar som BU 15 i min mun...
Domarna anmärkte också på att det var för lite humlearom (?!? ska väl inte finnas i mild?). Dessutom hittade de fenoler, acetaldehyd och lösningsmedel i doften. I ölen jag har kvar hemma kan jag möjligen känna lite fenoler men inget av det andra, den enda förklaringen jag har är att något måste ha hänt vid flasktappningen - infektion eller syresättning kanske?