Akkurat

Hallå.

Nu är det som så att det är spikat som firma aktivitet att vi ska göra av med den så kallade "spritkassan"(All metall vi pantar hamnar här) på Akkurat.

Vi ska tydligen börja kvällen med mat samt att vi har bokat in ölprovning hos dem.

Såhär långt är allt fridens liljor. Men sedan så kommer vi över i kvällen sektion då man fritt ska prova det man tycker verkar intressant.

Nu får jag nästan ångest. Det finns så mycket och jag vill inte missa något fint.

Därför vill jag gärna få tips av er mer erfarna rävar vad man måste prova om man nu ska spendera en kväll här.

Jag har väldigt lätt för att snöa in i Lambic och Gueuze träsket.

Tips mottages varmt.

http://www.akkurat.se/?section=beer

/Hans

Sv: Akkurat

Ruination IPA är aldrig fel, fast börja inte med den :-D

8þ Mats

Jag förstår precis din frustration.  Jag kan alltså inte ge dig några goda råd, endast att vara skonsam mot dig själv dagarna efter när du ångrar dina val.  Ja, sån är i allafall jag: "varför provade jag inte den...."

/Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Om jag inte är ute för sent så var jag på Akkurat förra året och drack den godaste Kriek någonsin.
Det var Cantillon Kriek 100% Lambic. En ganska syrlig men väldigt fin Kriek från Belgien som serverades med smarties.. Riktigt Gott!
Läste att dom använder 230gr körsbär per liter lambic när den skall göras från vanlig Lambic till Kriek Lambic.

Jag var där förra helgen men tack ändå. Även jag drack en mycket god gueuze samt kriek från deras cuvee lista.

De var magnifikt goda.
Drack drie fonteinen oude gueuze från 98. Enormt välsmakande. Det tyckte givetvis inte mina kollegor dock. Sedan blev det Van Schaerbeekse Kriken Kriek 02 utan tvekan den godaste kriek jag någonsin har druckit.  Inte heller denna föll dem på läppen.

Gueuze på fat kan ju få vem som helst att bli tårögd.

Tårögd av alla otäcka dofter wink

Hahah! Kul att du hittade en god kriek iaf. Man kan gott slänga timmermans kriek i väggen efter en sån runda på Akkurat.
Jag var där med min syster o svåger och när vi skulle beställa in en gueuze och en kriek så gav dom oss först ett varsit smakprov på de båda.. och min syster höll på att hoppa av stolen för hon tyckte gueuzen smakade kattpiss. Själv valde jag att ta in kriken och fick då också ett litet glas smarties. Det dröjde inte länge förän alla drack ur samma glas och slängde i sig smarties till stor förtjusning.

Ibland behövs det något extra för att folk skall uppskatta säregna smaker.. jag läste att förr i tiden när en kriek beställdes på barer i Belgien så fick man den med två sockerbitar och en "stomper" så att man kunde krossa sockerbitarna i botten på glaset för lite mer sötma.