lambic

då snart min tidiga semester börjar tänkte jag ta mig en hel dag(och lite till) till att försöka mig på min första lambic med turbid mashing och 4-5timmars kok och allt vad det innebär.
tänkte köra endast 3278. men hur ser vi ut på förkulturs sidan på den?.
läste just i wild brews lambic recept att det bör vara 6g/l med åldrad låg alfa humle. kommer ju bli ca 150g för min del, stämmer detta?. körde 50g riwaka(2008 5,9%) i ugnen på 80° i 7 timmar för drygt 2 månader sedan, tror vi det räcker?

har man inget som jäser är det slöseri med tid!
Primär: brown porter No.1(1042og/28ibu)
sekundär: golden brett(100% brett b 1052og/20ibu 1/8-10), lambic(1053og 1/6-10)
på tapp: regurgitator bock(1070og/21ibu), vienna (1052og/23ibu), dipa (1093og/100++ibu), belgo ipa (1074og/70ibu), cal common(1052og/40ibu), session saison(1040og/20ibu)

Sv: lambic

Kul! Jag har haft samma plan ett tag nu att nån gång testa en turbid mash.
Om du håller dig inom ramen för en traditionell lambic tror jag inte du behöver mer jäst. Men i princip kan nog starta med vilken jäst som helst och sen tillsätta din 3278 när jäsningen börjar avta.
Många bakterier har en mycket långsammare tillväxt än jäst så en förkultur kan i vissa fall ändra på proportionerna.
Det är ganska svårt att avgöra vad som händer med bäskan 1-2 år från nu. Kan nog inte ge några tips där, men själv köpte jag en riktigt gammal batch av nån 2.1% amerikansk sort som jag öppnade och ställe ovanför kylskåpet. Den har nog stått där ett år nu så det är nog inte mycket bäska kvar smile
Föresten - släng in dina frågor på BBB: http://www.babblebelt.com/newboard/foru … 0&pg=1 så kanske du har bättre chans att få ett bra svar.

Uppdatera gärna tråden med lite bilder sen!

Sv: lambic

Såg nu att du bara skulle köra med den jästen, så jag säger - bara kör!