Spendrups i Vårby

Ett stort tack till Bryggmästare Richard på Spendrups bryggeri i Vårby söder om stockholm.
Richard erbjöd en generös rundvandring på anläggningen.
Intressant att se hur de hanskas med batcher på 144000L, vilken lokistik!!
Hela turen var mycket intressant då vi gick i genom allt från råvaruhantering till mäskning, lakning , jäsning m.m.

Här är en av mäsk tankarna.
http://www.humle.se/punbb/images/upload/sp%20m%E4sk.JPG

Och bredvid stod lak tankarna.
http://www.humle.se/punbb/images/upload/sp%20lak.JPG

Koket skedde under tryck och vid ca 105 grader med ett fint roling boil (foto saknas)

Kände sig ganska liten när man stod under jästankarna som rymmde ca 144000L styck med bla. senaste mariestad
http://www.humle.se/punbb/images/upload/sp%20j%E4s.JPG

Mmm aromen på humlelagret gick inte av för hackor, härligt att bara kunna gå och lukta på alla sorter.
http://www.humle.se/punbb/images/upload/sp%20humle.JPG

Sen hade dom även ett ny införskaffat microbryggeri (300L / batch) där de testade fram olika smakprofiler, det sa att de låg på ca 2 batcher i veckan, fick ett smakprov från en som just jäst klart mmmm mums.
http://www.humle.se/punbb/images/upload/sp%20minibrygg.JPG

Sv: Spendrups i Vårby

Inte för att jag är särskilt bevandrad i eller känner något speciellt för Spendrups sortiment, men det är alltid kul att få ien riktig inblick i hur de stora pojkarna gör.  Dessutom gillar jag faktiskt deras Piston Head, som kanske kommer från deras mikrobrygg site?

Vad hade dom för humle i gömmorna, såg du det?

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Amarillo
Cascade
Centennial
East Kent Goldings
Fuggle
Hallertauer Mittelfrüh
Hallertauer Hersbrucker
Magnum
Tomahawk
Warrior
Bramling cross
samt Nelson var bara några som jag såg.

Snyggt koppar!

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Synd att ölen är så trist sad

Sant, enda positiva med Spendrups är att de fortfarande inte ägs av Carlsberg eller ngt annat stort spöke.
(I vart fall får jag för mig att det fortfarande är så? I vilket fall är det väl eg. ingen tröst det heller)

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

7 Senast ändrad av Tristan (2010-05-21 18:43:35)

Tyckte det var ett stort pluss att de labbar en hel del på deras microbryggeri , smakerna där var inte vanlig trist lager inte, det var så de tog fram pistonhead tror jag.
Ett så stort bryggeri som dom kan inte bara ställa om produktionen till den lilla skara smaklökar som finns i detta forum med omnejd, den stora massan av svenskar tror fortfarande att de vill ha billig blaskig 7,2a, därför ser de inte alla nya bryggerier som vågar exprimentera som ett hot, tvärs om ses det som att det hjälper till att föra fram bryggkulturen och få svenska folket att tänka om.

Är enig i er uppfattning om Spendrups och blev därför väldigt förvånad när deras Piston Head spring beer faktiskt var helt okey.  Inget man kanske skriver hem om, men ändå ett smakrikt och gott öl, i min uppfattning.  Det är synd att dom (Carlsberg, Spendrups, Åbro, etc) så sällan verkar försöka brygga något annat än fulöl. 

Överanskande att dom hade så många olika humlesorter. Magnum var tippat men Centennial och Tomahawk?

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

De silvriga påsarna som ligger i hyllorna är Ekologiskt Hallertauer från Humlegården.
Och det fanns fler humle sorter där som jag aldrig hört talas om.
Och det är fortfarande den stora massan av svenskar som fortfarande tror att de vill ha billig blaskig öl (ööö varför köpa besk öl för en tjuga när man får 3 fulöl ööööö he he)

Den första pistonhead var ju ett skämt. När man först läst om hur de tagit fram en "craft-brew" med mer smak osv, så förväntar man sig åtminstone att det ska gå att förnimma nånting i stil med brooklyn lager el liknande. Men icke. Eller möjligen just då förnimma, annars var den ju oerhört slätstruken.

Sommarvarianten var också rätt trist, men där känner man ju faktiskt att det inte är en vanlig eurolager iaf.

Det som förvånar mig är att bryggerier med den kapaciteten inte hakar på den här kvalitets- och smaktrenden. Det skulle ju typ räcka att brygga en batch då och då och kräma på lite med råvarorna... Fast Spendrups gör ju iofs det här men de vågare inte riktigt stå för det. De kör det genom sitt lilla bryggeri på ön. smile

[b][color=#009922]Hej kära själ! Fukta din aska![/color][/b]

11 Senast ändrad av jrm (2010-05-24 09:12:51)

Gotlands Bryggeri är väl ägt av Spendrups. Dom försöker lite granna att sticka ut ifrån mängden tycker jag, så det kan ju vara så att Spendrups försöker nå en annan konsumentgrupp med Pistonhead - dom som faktisk gärna köper stor stark, men är nyfiken på lite lite mer bara...

Man får väl se Pistonhead som ett första steg, de använder ju i alla fall lite humle som smakar nåt. 1% är trots allt 10 gånger mer än 0,1% även om det är långt från 100%! Det skulle vara trevligt om det fanns ett mer brett spektrum av svenska öl av olika kvalitet, istället för en liten grupp kvalitetsöl och en stor grupp industriöl med en avgrund emellan. Speciellt om stora bryggerier gör något bättre öl så finns chansen att få tag på det på ställen som aldrig skulle sälja öl av den högsta kvaliteten.

Jag tyckte det var intressant att det var så uppenbart att det var ett Spendrupsöl eftersom det har den där karaktäristiska plåtiga smaken och tunn kropp. Det måste vara något i deras process som gör att alla deras öl smakar så.

jrm skrev:

Gotlands Bryggeri är väl ägt av Spendrups. Dom försöker lite granna att sticka ut ifrån mängden tycker jag, så det kan ju vara så att Spendrups försöker nå en annan konsumentgrupp med Pistonhead - dom som faktisk gärna köper stor stark, men är nyfiken på lite lite mer bara...

Det var dem jag menade i min lilla omskrivning "sitt lilla bryggeri på ön" wink

[b][color=#009922]Hej kära själ! Fukta din aska![/color][/b]

big_smile Måndag vet du....