Fästa etiketter?

Hur fäster man etiketter på bästa sätt?

Jag kommer skriva ut dem med en färglaser på vanligt kontorspapper.
Är det limstift som gäller eller finns det något bättre?

Kortedala Enskilda Hinkbryggeri
http://kortedalaenskildahinkbryggeri.blogspot.com/

Sv: Fästa etiketter?

Jag har hört att somliga använder vanlig mjölk, bara fuktar papperet på baksidan med en svamp. Har inte provat själv.

Think globally. Drink locally.

Jag kör vanligt limstift

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Koka eget lim på vetemjöl och vatten.

Jag tar ca 1/2 dl kallt vatten och rör ner en tesked mjöl i detta.
Värmer sedan i en mugg i micron med intervall värmning, med
några omrörningar. Låt svalna och applicera med pensel.

Detta ger ett alldeles utmärkt papperslim som är lätt att lösa upp
när du skall tvätta flaskorna igen. Dessutom kostar det nästan
ingenting:)

//James

"A good brew is the best companion when contemplating"

Alltså, det där med mjölk är otroligt nog det bästa sättet jag stött på. Blötlägg, sätt på flaskan och låt torka. Sitter jättebra tills flaskan blir blöt, då glider etiketten av som vatten på en gås. Nackdelen är förstås att etiketterna börjar ramla av efter några dagar i kylen (eller några timmar i min jordkällare...)

Jag använder mjölk. Penslar på lite på baksidan av etiketten och fäster den sedan på flaskan. Har inga som helst problem med att etiketterna faller av innan man vill det (lägger man dem i vatten så glider de däremot av väldigt lätt).

Jäser: julöl

Limstift, helt klart. Har provat mjölk och annat...och visst fungerar det men det kladdar och färgen kan flyta ut om man är oförsiktig. Varför kränga till det när man kan göra det lätt för sig...imho då förstås wink

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

+1 för mjölken! Billigt, fäster bra och lätt att ta bort senare.

http://saccharolicious.blogspot.com

Limstift och mjölk (inte samtidigt dock), fast jag använder numera bara limstift

Kör också ett varv limstift runt kanterna.
Lägger man flaskorna i blöt så är det ändå där varmvattnet först kommer åt och gör nytta.

Så vida man inte kör något deluxe-industri-limstift, utan ett vanligt barnvänligt sådant så tycker jag att det
är oslagbart i användarvänlighet.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

belgaren skrev:

Mitt limstift kostade 9kr, ungefär vad en liter mjölk kostar smile

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Chubb skrev:
belgaren skrev:

Mmm då är frågan: vad räcker till flest etiketter, en liter mjölk eller ett limstift? wink

TheJaff skrev:
Chubb skrev:
belgaren skrev:

Mmm då är frågan: vad räcker till flest etiketter, en liter mjölk eller ett limstift? wink

Jag vill inte tjata om obetydligheter, men eftersom TheJaff ändå frågar... Mjölk så klart! Eftersom mjölk har en lägre viskositet än lim bildas det ett tunnare skikt, vilket minskar åtgången. Det gör att man kanske behöver 10 ggr mindre volym mjölk. Eftersom paketet mjölk är 10 ggr större än en limstift är det alternativet ca. 100 ggr biligare! Men det spelar ju ingen roll, eftersom både alternativen är praktiskt taget gratis, jämfört med andra råvarukostnader big_smile

Varför använda mjölk om etiketterna ramlar av när omgivningen är fuktig.? För mig som lagrar i jordkällare är det nog ingen hit.

Och så vida man inte förbrukar all mjölken till en batch flasktappat så står man där med sur mjölk ganska snabbt.

Tristan skrev:

Och så vida man inte förbrukar all mjölken till en batch flasktappat så står man där med sur mjölk ganska snabbt.

Ja, om man inte ändå dricker mjölk till vardags vill säga... (är inte forumdiskussioner ljuvliga ibland?)

TheJaff skrev:
Tristan skrev:

Ja, om man inte ändå dricker mjölk till vardags vill säga... (är inte forumdiskussioner ljuvliga ibland?)

roll Finns pulvermjölk också, och små förpackningar kaffemjölk big_smile. Men innan vi börjar kriga här, kan vi inte komma överens om följande konsensus:

"Etiketter fästas lättast med mjölk eller limstift. Både alternativ fungerar bra och det är upp till varje enskild bryggare att välja det alternativet som känns bäst"

Mjölk är smidigt och fungerar bra om man förvarar flaskorna "torrt".
Har dock noterat att på en iskall öl som tas fram om sommaren så
gör kondensen att etiketten snabbt krullar sig och faller av. Har även
noterat att mjölkade etiketter har en mycket större tendens att mögla
om man förvarar flaskorna i "naturen" (jordkällare). En inte allt för
vild gissing är väl att mjölk är mer näringsrikt än limstift....
Tapetklister kan vara en bra mellanväg (flytande och lätt att få på
och sitter hyfsat).

/Calle

belgaren skrev:

"Etiketter fästas lättast med mjölk eller limstift. Både alternativ fungerar bra och det är upp till varje enskild bryggare att välja det alternativet som känns bäst"

Glömmer vi inte varianten med mjöl och vatten? Då blir det ju samma sorts ingredienser till limmet som till ölen. Reinheitsgebot, liksom...

Think globally. Drink locally.

Jag har aldrig upplevt att mina mjölklimmade etiketter trillat av, förutom när jag vill ha bort dem. Stalltipset är dock minimjölk om man upplever problem med "biologisk akivitet" på etiketterna. Bortsett från att man blir stående med ett nästan ett helt paket minimjölk (som är helt oduglig till allt utom som etikettlim) när man är klar med etiketterna är den enda nackdelen med mjölklim att man måste (läs bör) skriva ut etiketterna på laserskrivare. Om man använder bläckstråleskrivare måste man vara grymt försiktig (typ blomspruta) för att inte förstöra motivet.

Jag gör eget cheapo-lim på potatismjöl och vatten. En matsked p-mjöl räcker och blir över. Klibbigheten är enorm.

http://bistron.tumblr.com/

Hejsan!

Jädrans Salle!

Här vinnlägger sig folk om att diskutera bryggerikonstens
allra viktigaste fundamenta... etikettlimning!!!

Också kommer han och dessutom är han uppspelt och godmodig.

Tror ni inte den rackarens klabbsocken
har gått helt utanför protokollet
och helt enkelt använt två remsor tejp!
Trodde faktiskt att hanses torp låg i Vederslöv
och inte i Klabbarp.

Hoppas verkligen att vi kan fortsätta att avhandla
detta synnerligen relevanta spörsmål
åtminstone vidare fram till Höstdagjämningen
eller ännu bättre Alla Helgons dag.

Annars kanske folk helt enkelt
fäster sina mödosamt framställda etiketter
med det som finns tillhands just för stunden!!!

Sådan anarki kan vi bara inte ha.

Tecknar vän av ordning, arg skattebetalare samt en som gör rätt för sig!

Sticky Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Hej alla

Raasken, hoppas att du såg att jag dessutom gjort en liten variation för att se på vilket sätt som etiketterna verkar sitta bäst, på den ena flaskan så hade jag satt en tejpbit på ovankanten och en tejpbit på nederkanten av etiketten.

På den andra flaskan så hade jag satt en tejpbit på varje sida av etiketten, med en viss överlappning in på etiketten, den med tejpen på sidorna kändes något lättare att montera eftersom jag inte behövde böja på tejpbitarna vid montering, men det gick åt ca 3 cm längre bit tejp vid detta förfarande.

Eftersom jag hittills enbart gjort dessa 2 testmontagen så vill jag att du Raasken gör en bedömning på om det verkar vara ett bra sätt att montera etiketter på, om man tänker på hur lätta de är att få bort från flaskan, tejpbitar som fastnar i håret och på andra ställen och bitar som blir kvar på flaskan när man tar bort etiketten.

Rent montagemässigt så var det enkelt och rent, dock så hade den tejpen jag använde en liten tendens till att vilja fastna på pekfingret och vika sig dubbel, dvs tejpa ihop sig med sig själv, men det gick att dra ut igen, (jag tror inte att det märks på testflaskorna)

Det var goda oettiketterade öl som jag fick med mig, dock så är jag inte så förtjust i dessa småflaskor eftersom de tenderar att ta slut lite väl snabbt.....

Salle

Socker å vann.
Jag har använt sockerlösning som jag penslade runt kanterna. Sitter kanon

nu använder jag färdiga etiketter som jag bara skriver namnet på med bläckpenna. Helt oseriöst

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Undrar om det finns någon kurs för "Bygg ditt eget limstift"........ cool

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte