Odla jäst
Hej.
årets mål inom bryggningen är att bli bättre på jäsningsdelen av min bryggning. Har hittills fokuserat på pH-värden, vattenprofil och jäsningstemperaturer. Ett kapitel som jag inte foksuerat mycket på än så länge är förkulturer. Förutom att det är en förutsättning för en bra jäsning att man tillsätter livskraftig jäst i rätt antal, så finns det ju också ekonomi i det om man kan med förkulturer kan odla upp jästen.
Alltså, jag menar att kunna föröka antalet jästceller genom upprepade förkulturer. Gör ni andra bryggare det? Hur då?
Exempel. Jag har 1 activator pack från Wyeast och behöver motsvarande 4 för att jäsningen skall gå bra (beräkning enligt MrMalty). Tyvärr har jag inget annat än ett 2 liters provrörsglas hemma. Då gör jag så här, rätta mig om jag har fel:
1. Jag gör en förkultur på 2 liter med en smackpack och 200gr DME.
2. När jäsningen är över, kyler jag ner och när jästen sedimenterats tappar jag av vörten.
3. Nu har jag en jästkultur som motsvarar 2 smackpacks - jag har fördubblat antalet jästceller?
4. Nu gör jag en förkultur på 2 liter med min sedimenterade jäst och 200gr DME.
5. När jäsningen är över, kyler jag ner och när jästen sedimenterats tappar jag av vörten.
6. Nu har jag en jästkultur som motsvarar 4 smackpacks - jag har fyrdubblat antalet jästceller från mitt ursprungsläge?
7. Jag har nu tillräckligt med jästceller i min jästkultur att använda i min ölbryggning.
Stämmer det här med er uppfattning eller har jag missat nått.
En följdfråga. Om jag nu i steg 8 hade tänkt att använda jästkulturen, men det har gått en vecka eller så och jag bestämmer mig för att väcka jästen till liv. Om jag då gör ytterligare en förkultur (på samma sätt som ovan) som jag tillsist häller i jäshinken med vörten, har jag då inte ökat på antalet jästceller ytterligare? Gör det kanske inte något att jag här överdoserar - jag har förstått att överdosering av jäst skall vara rejäl om den leder till problem?
Mvh
Pål