Vattenjustering med kalciumklorid 77%

Jag sitter halvsjuk (magsjuka på bättring) och avsmakar mina SM bidrag för att jämföra med domarprotokollen. Det är ju ett bra sätt att lära sig sätta ord på det man doftar och smakar...

Då båda årets bidrag har en notering om astringens som inte fanns med i fjol är jag ju tvungen att fundera på vad jag ändrat sedan SM09:
- bytt bryggverk
- börjat vattenjustera

Mest troligen är astringens ett resultat av nya bryggverket då jag har haft en del problem att få till lakningen. Jag har försökt att kompensera lång laktid och därav följande temperaturförlyst i lakkärlet vid att öka temperaturen på lakvattnet, men då jag inte rör om i mäskbädden för snabbt att fördela värmen är detta en trolig källa till astringens...

Men det kan ju teoretisk sett också bero på min vattenjustering. Mitt vatten är så pass mineralfattigt att alla värden är lägra än vad som rekommenderas i How To Brew, så det känne ju trots allt som det är värd att justera lite... I mina försök med vattenjustering har jag äntligen fått till en bra beska och humlekaraktär i min IPA, men priset är kanske att ph-värdet i mäsken ökar fortare än tidigare under lakningen som följd av en ändrat alkalinitet? Jag är kanske tvungen att köpa ph-stickor för att mäta om ph-värdet blir för högt under lakning istället för att gissa...

Men nu till min verkliga fråga :-)

Just nu är mina funderingar kring humlegårdens "kalciumklorid 77%"? 77% är ju inte 100, så man kanske måste "justera" sin vattenjustering då jag kanske bara tillsätter 77% av den mängd kalciumklorid som jag tänkt tillsätta, eller?

Svaret är kanske självklart men det skulle hursomhelst vara bra med bekräftelse..

Jag använder mig av John Palmers vetskap i How To Brew och EZ Water Calculator[1] för beräkningarna. Det kanske inte blir super kritisk om det är 77% eller 100% då E509 bara är en liten del av mineraltillsatsen, men klorid:sulfat förhållandet blir ju inte helt som tänkt... och kalciumhalten blir också lite lägra... och då är vi ju nästan tillbaka i rutan 1, man vattenjustera från ett känd utgångspunkt, men med okänd tillsats...

Strötankar är välkomna, så håll är inte tillbaka..

[1] www.ezwatercalculator.com

Sv: Vattenjustering med kalciumklorid 77%

Frågan är om 77% är renheten på kalciumkloriden eller om det är mängden kalciumklorid i vatten.
Jag misstänker att det som humle säljer är dihydratet, dvs att för varje CaCl2 så sitter det 2 vatten med.
CaCl2*2H2O.

När det gäller beräkningsprogrammen så tror jag nästan att de räknar med att det finns med vatten och då förmodligen dihydratet.

Så om allt är som jag tror det är så kan du bara ta vikterna rakt av utan att kompensera för något.

Astringens är väldigt ofta lakningsproblem.
Antingen lakar du för mycket så att pH stiger för högt, alternativt lakar du för varmt vilket också extraherar tanniner.

Jag förstår din tanke Kenneth, lakningsproblem är nog mycket sannolikt.
Själv tror jag att jag lakat för varmt för jag har haft problem med lakningen sedan jag bytte bryggverk. Nu bryggar jag i ett garage utan värme, och då mina SM-bidrag är bryggt i vintermånaderna har jag haft skaplig temperaturforlust i lakkärlet under lakningen. Jag har haft problem med att det lätt blivit stopp som jag misstäkt var pga sjunkande temperatur. Detta har jag försökt kompensera för vid att isolera lakkärlet samt vid att öka temperaturen på lakvattnet...

svensson.lu skrev:

Frågan är om 77% är renheten på kalciumkloriden eller om det är mängden kalciumklorid i vatten.
Jag misstänker att det som humle säljer är dihydratet, dvs att för varje CaCl2 så sitter det 2 vatten med.
CaCl2*2H2O.

När det gäller beräkningsprogrammen så tror jag nästan att de räknar med att det finns med vatten och då förmodligen dihydratet.

Så om allt är som jag tror det är så kan du bara ta vikterna rakt av utan att kompensera för något.

Tack, frågan dök upp egentligen först upp när jag så att Humlegården även säljar flytande kalciumklorid 33%.
När du skrivar CaCl2*2H2O är det just precis så How To Brew refererar till kalciumklorid, så du har nog helt rätt.

Jrm, tog du dina domarprotokoll på plats eller har du fått dem hemskickad?

Jag missade helt att det fanns en hög med protokoll framme på släpet och väntar spänt på att nåot ska dyka upp med posten. Men det verkar det ju inte göra.

/Hans

berglund skrev:

Jag missade helt att det fanns en hög med protokoll framme på släpet och väntar spänt på att nåot ska dyka upp med posten. Men det verkar det ju inte göra.

/Hans

Fick mina med posten idag. Så det är nog på gång för dig med smile

På flaska: London Porter, Dark Mild
På jäsning: Ordinary Bitter
På planeringsstadiet: mera brittiskt

berglund skrev:

Jag var inte i Göteborg, men ett par av "representanterna" för Hälsinglands Ölfrämjande tog mina protokoll med norrut...