Sv: APA på extrakt
Jodå jag försöker vara noga med förvaringen, mörk och svalt. Och självklart så är ordinarie flasktypen bruna 33cl. Det är synd bara att man måste hälla upp för att se den fina färgen ![]()
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Öltyper, recept och bryggloggar → APA på extrakt
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Jodå jag försöker vara noga med förvaringen, mörk och svalt. Och självklart så är ordinarie flasktypen bruna 33cl. Det är synd bara att man måste hälla upp för att se den fina färgen ![]()
Å andra sidan blir det så mycket lättare att njuta av ölet om man häller upp det ![]()
Kolla gärna på videoklippet, det är ett av de bästa dom gjort tycker jag, väldigt underhållande.
Buteljerade idag och sedan till middagen så provade jag Oppigårds Amarillo Spring för första gången och lustigt nog så påminner min öl väldigt mycket om den på färg, doft och smak (åtminstone vad som går att säga nu innan den har bildat någon nämvärd kolsyra). Cascade + Citra = Amarillo?
Mest för att det blir snyggt så tappade jag en IKEA patent-flaska, blir att dricka den inom ett par veckor, har läst att den inte håller kolsyran så bra..
vet inte hur bra den håller kolsyra i mer än 1 månad men underkortare tid kan både jag och berglund vittna om att den är riktigt bra på det. fick blåbärsvin över 1/4 av väggen i köket efter misslyckad öppning av en sådan flaska ^^
Nu har kolsyran snart nått en lagom nivå och jag är helt klart nöjd med mitt andra försök. Jag har aldrig hitills smakat en kommersiell öl med som är så fruktig utan att för den skull vara väldigt bitter (förutom sk fruktöl då..). Det är dock svårt att avgöra hur mycket av fruktigheten kommer av själva humlen och hur mycket som eg. är restsötma. Som Portugisen var inne på tidigare i tråden så skulle jag ev. få mycket restsötma när jag stöpte 1 kg Carapale.
Om det nu är så, hur gör man för att få tillräckligt mycket kropp i sin öl utan att få mycket restsötma? För jag är nöjd med kroppen. Och den har ju jäst ut ordentligt, jag mätte upp exakt samma SG som recepted förutspådde eller tom lite mer (1.011).
Hade du varit helmaltsbryggare hade du gjort det genom att mäska vid högre temperaturer. I ditt fall gör du egentligen helt rätt. Ett alternativ är att använda CaraPils i stället, som både är ljusare och smaklösare. Eller mäska större mängd malt vid högre temp och använd mindre mängd extrakt?
/Pål
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Öltyper, recept och bryggloggar → APA på extrakt