Humla två kok.

Om man ä tvungen att använda två kastruller för ett kok hu ska man då gö mä humlen? Räcke dä å humla den ena, ällä ska man ha dä i båda? De ska ner i samma tunna sen.
  Kanske kan man ta å bitterhumla den ena å kö smak å aromhumle i den andra?

Sv: Humla två kok.

Du får högre utbyte av humlen ju större volym vatten du har, så du bör dela upp humlen och humla i båda kastrullerna.

Jaha. men já behöve väll inte stå å räkna ut att ifall dä ä 14 liter i ena å 17 i den andra ska dä va si å så många procent i båda? Man kan väll halvera? Dä vore kanon.

Jag hade kört lite i båda koken men du kan nog köra på känn och ha i lite mer än hälften i den med 17.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Fördela gärna humlen per liter vört. På så vis kan du lättare lita på IBU beräkningen och humlens utbyte och senare
återskapa ölet oavsett kokvolym.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Varför återskapa när nästa bryggd troligtvis blir bättre......    bara man ändrar lite

Salle

Tackar så mycke för svarena. Já ha i alla fall ett humm om hu já ska gå sta å gö nu.

Dä ska väll tilläggas å att já inte ä överdrivet noga mä att dä ska va exakt. men já ha en bra våg å väger allt så ja vet ju va já stoppa i vad. Já vill ju ha dä som dä já vart nöjd mä gången innan, men já använde inga program ällä uträkningar. Måste skaffa en stor gryta. Då hade allt vart kanon.

9 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-05-12 18:26:38)

Salle skrev:

Varför återskapa när nästa bryggd troligtvis blir bättre......    bara man ändrar lite

Salle

Hur vet du då hur mycket du ska ändra om du inte kan veta exakt säkert vad du ska utgå ifrån för nivåer?
Säg att du fick 16% utbyte i detta koket pga. att det hamnade lite mer humle i den mindre grytan.
Nästa gång kanske det är 22% utbyte för att nivåerna är annorlunda...

Eller låt säga att just den biten blev väldigt bra, men det är ngt annat runt omkring som ska ändras.
Kan du då återskapa den delen?

Det är att skjuta i blindo och kommer ibland att resultera i ett gott öl, men säkerligen fler besvikelser....

www.bryggradio.com

Det är som med så mycket annat, när man fått kläm på grunderna är det dags att börja free-styla, utan att riskera dåliga resultat.

www.bryggradio.com

Större gryta få dä bli då.

Ä dä nån som vet när man ska ta porsen föresten? Nu ällä när den har fått blán?

Nu är jag inte någon expert på pors, men det jag hört är att man ska plocka blomknopparna och använda dem i sin bryggning.
På engelska/amerikanska nämns ofta "Sweet gale seeds" dvs pors-frön i diverse recept.

Då får man ta å låta di slå ut då.

Kan du då återskapa den delen?    klippt från Thomas, varför ska man återskapa det man redan misslyckats att äterskapa, se det som förlorat och försök att b(r)ygga nåt bättre.....

Det är att skjuta i blindo och kommer ibland att resultera i ett gott öl, men säkerligen fler besvikelser....      Jag åt en konstigt sammansatt maträtt för  några dagar sen, våfflor och rödlök med nåra andra prylar i, om någon sagt till mig i måndags att våfflor och rödlök var gott hade den människan kanske fått en iaf mental smäll på käften.

Salle

Salle nu har du fått det om bakfoten. Lite rödlök, gräddfil och en klick rom på varje hjärtbit är kanongott.

/Hans

Tacos fast med våfflor istället för tortillas är asgott, framför allt med hemgjord guacamole!

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Det var ju  asgott, varför kan inte min nästa stylade ale bli lika bra... även om  ja testat lite olika..

Salle

Kenneth skrev:

Nu är jag inte någon expert på pors, men det jag hört är att man ska plocka blomknopparna och använda dem i sin bryggning.
På engelska/amerikanska nämns ofta "Sweet gale seeds" dvs pors-frön i diverse recept.

Blad duger alldeles utmärkt – det är vad jag har hört och det fungerade för mig när jag bryggde pors-öl. Kanske är det så att det sitter mer smak i blommorna?

nils-alf skrev:

Ä dä nån som vet när man ska ta porsen föresten? Nu ällä när den har fått blán?

Jag vet inte om det finns någon optimal tidpunkt att plocka. Tydligen blommar porsen i april–maj och bladen spricker ut senare. Jag plockade mina blad i mitten av juni.

Dä ä fint dä.

21 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-05-13 08:55:19)

Salle skrev:

Kan du då återskapa den delen?    klippt från Thomas, varför ska man återskapa det man redan misslyckats att äterskapa, se det som förlorat och försök att b(r)ygga nåt bättre.....

Det är att skjuta i blindo och kommer ibland att resultera i ett gott öl, men säkerligen fler besvikelser....      Jag åt en konstigt sammansatt maträtt för  några dagar sen, våfflor och rödlök med nåra andra prylar i, om någon sagt till mig i måndags att våfflor och rödlök var gott hade den människan kanske fått en iaf mental smäll på käften.

Salle

Pratar vi inte om hur humlen skulle fördelas om man kokte vörten i två grytor?

Hur många mått kaffe brukar du använda när du brygger 5 koppar kaffe?
Är det ibland 1 ibland 7 och vid festliga tillfällen 18 mått?

Eller har du kommit fram till att 4-5 mått alltid ger bäst resultat och använder den mängden konsekvent till ditt morgonkaffe?

Angående våfflorna så vet jag inte om det är så värst märkvärdigt...
Bakpulver, mjöl, mjölk, vatten och ägg. Blininer innehåller samma grejer fast jäst istället för bakpulver och även detta är ju en klassiker till
räkor, rom och annat. Vet inte vad i ingredienslistan som skulle anses som en otippad kompis till skaldjur och annat gott.

www.bryggradio.com