1 Senast ändrad av Mynock (2010-05-13 10:48:14)

Förslag på Honungs Ale?

Tänkte ge mig på mitt andra bryggförsök (min porter står och jäser för tillfället)
Hade tänkte göra en Amber Ale med Akaciahonung i.

Vad tror ni om följande?

Batch Size: 9 L
Boil Size: 7 L

Amount Item Type % or IBU
0,50 kg Amber Dry Extract (24,6 EBC) Dry Extract 29,41 %
0,50 kg Light Dry Extract (15,8 EBC) Dry Extract 29,41 %
0,20 kg Caramel/Crystal Malt - 30L (59,1 EBC) Grain 11,76 %
12,00 gm Northern Brewer [8,50 %] (60 min) Hops 23,7 IBU
5,00 gm Cascade [5,50 %] (30 min) Hops 4,9 IBU
5,00 gm Cascade [5,50 %] (10 min) (Aroma Hop-Steep) Hops - 
5,00 gm Cascade [5,50 %] (0 min) (Aroma Hop-Steep) Hops - 
0,50 kg Honey (0 min)  (2,0 EBC) Sugar 29,41 %

Est Original Gravity: 1,063 SG
Est Final Gravity: 1,016
Estimated Alcohol by Vol: 6,09 %
Bitterness: 28,7 IBU
Est Color: 19,3 EBC

Kortedala Enskilda Hinkbryggeri
http://kortedalaenskildahinkbryggeri.blogspot.com/

Sv: Förslag på Honungs Ale?

Häftigt med en Porter och Honungs Ale som första bryggningar!
Antar att du gillar lite mer speciella öl än genomsnittespimplaren.

Har inga direkta synpunkter på receptet som sådant eftersom jag sällan gör öl med honung i, men jag har faktiskt en som står på flaskjäsning nu smile 

Synpunkter skulle kanske vara att du kan ta två stycken amber paket istället och kanske lite mer karamellmalt vilket borde kompensera lite mer för honungens utjäsningsgrad.

Jag har bryggt med honung en gång bara. Då hade jag honungen i koket och det kommer jag inte göra om.... Köpa dyr honung och koka bort smak och arom... Big deal eftersom vanligt strösocker antagligen skulle ha get samma resultat...

Jag skissar på en honungs APA där jag tänker 3-4% av "grain bill" skal vara ifrån honungen. Jag tänker pasteurisera honungen (för att jag är lite feg) och tillsätta den när jäsningen börjar avta efter 2-3 dagar

4 Senast ändrad av imsogreen (2010-05-12 18:43:28)

Jag jobbar just nu som biodlare tillsammans med pappa. Men det är en hobby som han hållt på med länge så jag är lite färsking på området.
De synpunkter som jag kan ge är att svensk honung är bra eftersom den inte får "späs" med nästan något socker. Mycket utländsk honung är oftast spädd med mycket socker och dessutom uppvärmd för att göra den mer lätthanterlig vid burktappning och så. Det leder till att mycket utländsk honung som t.ex. akacia tappar de fina aromerna. Dom är nämligen flyktiga redan vid 50-60 grader. Därför hettar vi aldrig upp vår honung för mycket eller för länge eftersom kvaliten försämras. Vi har t.ex lindhonung som har tydliga eukalyptus-toner, ljunghonung som enligt vissa smakar skit men andra åtrår, maskros/raps-honung som ger en väldigt ljus honung.. osv.

Så mitt tips är att hetta upp honungen i varmvattenbad och röra ut den så gott det går. Möjligen hetta upp i kastrull ytterst fort och sedan på med lock och ner i kallvattenbad.

Därefter skulle jag vilja på något sätt få ner svavel i honungen.. men här kommer kruxet i det hela. Tål öljästen svavel? Och möjligvis så måste man spä honungen med vatten för att svavlet skall kunna ta sig ut i hela vätskan. I värsta fall får man tillsätta champagnejäst/mjödjäst eller någon jäst som är svaveltålig.

Jag har faktiskt undrat ett tag: hur vet man att honungen kommer från maskros, ljung eller lind?

http://saccharolicious.blogspot.com

belgaren skrev:

Jag har faktiskt undrat ett tag: hur vet man att honungen kommer från maskros, ljung eller lind?

Hehe, bin är precis som oss människor.. dom tar därifrån det är mest och lättast att ta.
Ställer man några samhällen invid en blommande rapsåker så "drar" dom på rapsen. Och dom flyger aldrig om sällan längre än några kilometer för deras egen vinning.
Man planerar strategikt ut vart samhällena ska stå. Vi har t.ex. alla våra samhällen vid ekologiska gårdar och fält eller i naturliga obesprutade marker för att bina ska flyga på giftfria blommor.

Det sägs även att en åker kan ge upp till 30% mer i skörd om bina pollinerar blommorna väl. Så det är ett samarbete eko-bönder mellan.

imsogreen skrev:
belgaren skrev:

Hehe, bin är precis som oss människor.. dom tar därifrån det är mest och lättast att ta.
Ställer man några samhällen invid en blommande rapsåker så "drar" dom på rapsen. Och dom flyger aldrig om sällan längre än några kilometer för deras egen vinning.
Man planerar strategikt ut vart samhällena ska stå. Vi har t.ex. alla våra samhällen vid ekologiska gårdar och fält eller i naturliga obesprutade marker för att bina ska flyga på giftfria blommor.

Det sägs även att en åker kan ge upp till 30% mer i skörd om bina pollinerar blommorna väl. Så det är ett samarbete eko-bönder mellan.

så enkelt var det...

http://saccharolicious.blogspot.com