Få ordentligt kok i stor gryta?!

Hej Fellow bryggkamrater. Jag är longtime reader, first time poster! Tänkte att det var dags att utnyttja detta forum för att ställa en fråga, och utnyttja all erfarenhet som finns här. Jag är en helmaltsbryggare som för tillfället kör med 18 liters kokkärl i aluminium för mina kok. Men nu går jag i funderingar på att uppgradera mig till antingen 36 eller 50 liters rostfri gryta här från humlegårdens webshop.

Det jag undrar är vilka värmekällor ni använder för att få ordentligt kok i grytor i dessa storlekar. Med min nuvarande gryta har jag svårt att få ordentligt kok utan locket på glänt, då jag kokar på min vanliga spisplatta. Att den är klen behöver ni inte påpeka. Om jag skall uppgradera krävs alltså ytterligare investering i värmekälla. Räcker med en kokplatta på 2000W eller blir det för klent? Är man förpassad att installera elpatron eller köra med gasolbrännare?

Alla svar mottages tacksamt

Sv: Få ordentligt kok i stor gryta?!

Det finns någon formel för att räkna ut hur mycket effekt man behöver för en viss volym.
Tyvärr så kommer jag inte ihåg den och hittar den inte heller.

Men erfarenhetsmässigt och vad jag vet så räcker en 2kW platta till c:a 20-25 liter men man bör ha ett lock (på glänt) för att inte få alltför stora värmeförluster och riskera att ölet inte kokar ordentligt.

Enklast är att räkna att det på dubbel volym går åt dubbelt så mycket.

3 Senast ändrad av jrm (2010-04-14 11:26:32)

Jag vågar inte riktigt gissa om det är möjligt att få kok i en full 50L gryta med en vanlig kokplatta. Det kanske går eftersom "you don't need to boil the snot out of it" som dom säger på The Brewing Network, men det kommer definitivt att ta tid...
En möjlighet är kanske en induktionsplatta med booster-funktion eller vad det nu heter... Dom lär väl ge upp emot 3KW.

Själv har jag ett 60L kokkärl och har oftast en "boil volume" på 50-55L och får då 40-45L i jäshinken efter div. förluster i imma, trub och det som ligger kvar i pump, slang etc. Som värmekälla har jag en 9KW gasolbrännare.

Tackar för snabba svar! Det kommer i nuläget inte vara aktuellt att koka mer än 28-30 liter, oberoende på vilken gryta jag köper. Anledningen till att 50-lit.grytan finns i min åtanke är att det känns som om man kanske ändå skall slå till när man ändå köper nytt. CO har en kokplatta på 2kW, men den har endast en diameter på 18,5 cm. Bottendiametern på 36L är 33 cm och på 50L är 37 cm, är den differensen något som man bör undvika?

Finns det fler som har grytor i de storlekarna som har lust att dela med sig av sina erfarenheter av värmekällor till dessa?

Gasolbrännare är nog det smartaste. Ger mycket högre effekt än 2kW också.
Kolla här tex:
http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=1585

Gasolbrännare är ju absolut ett alternativ, det som inte tilltalar är det extra som tillkommer med gasolflaskor, god ventilation osv. Men det verkar ju som det klart effektivaste sättet. Skulle en Primus Mjölner kunna duga för ändamålet?

http://www.primus.se/Templates/Pages/Pr … emId=87473

Billigaste jag hittade var 799, sen tillkommer ju regulator,slang och påfyllnad av flaska. Vet ni några billigare brännare? Tråden som länkades i posten innan tog ju upp någon billig brännare, men hittar inte den på den hänvisade hemsidan.

pekktur skrev:

Gasolbrännare är ju absolut ett alternativ, det som inte tilltalar är det extra som tillkommer med gasolflaskor, god ventilation osv. Men det verkar ju som det klart effektivaste sättet. Skulle en Primus Mjölner kunna duga för ändamålet?

Mjölner saknar flamsäkring och är inte godkänd för inomhusbruk.

-- MW

Jag är oxå lite intresserad på alternativ värmekälla. Jag har gas i spisen hemma men det är på håret att jag får bra drag i min 24-literskastrull från humle. Visst borde en rejäl induktionskokplatta kunna funka bättre då? Vore oxå schyst att kunna köra ute på balkongen när sommaren kommer...

Hittar inte så mycket mer än den här:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=453516

Vore schyst med liite mer drag. En rejäl gasolbrännare är ju klart ett alternativ, men det blir ju lite mer meck. Vad gör man om gasolen tar slut mitt i en bryggning? Ska man alltid ha två tuber?

9 Senast ändrad av pekktur (2010-04-14 17:45:21)

Magnus W skrev:
pekktur skrev:

Mjölner saknar flamsäkring och är inte godkänd för inomhusbruk.

-- MW

Där ser man, blir balkongbryggning om man ska köra med en sån. Men då är ju inte en sån ett alternativ, vill ju kunna brygga inomhus. Tackar för den upplysningen. Då kanske en induktionsplatta är det bästa alternativet.

10 Senast ändrad av Lifven (2010-04-15 11:34:03)

Hej,

Jag kör med en sån här gasolwok från Primagaz, är på 9KW full effekt.
http://www.humle.se/punbb/images/upload/63_wok9.0kW.bmp
Kokar i 36L kitteln från humlegården och det funkar riktigt bra. Kokar utomhus och slipper ångan inomhus. Körde med samma kittel på spisen innan och det funkade hyfsat runt 25L med locket på glänt så det inte droppade i. Men ölen har blivit mycket klarare med gasolbrännaren när det kan koka ordentligt utan lock. Har kokat i neremot -15 grader utan problem, det värsta är när det blåser då går det sämre. Får försöka hitta på nåt vindskydd. Sen går inte all effekt in i kitteln utan det blir rätt varmt om benen när man sitter bredvid.. Tror den skulle kunna koka mer volym om man haft lite större botten-diameter på kitteln. Vore kul att veta var gränsen går om man skulle bygga ut nån gång.

Varianter på samma tema här. Jag använder en gasolbrännare på 9,2 kW från Lincar. Mycket stabil och bra. Har kokat upp till 45 liter med den utan bekymmer.
http://www.safetystore.se/store/?pid=232

http://www.humle.se/punbb/images/upload/88_untitled.bmp

Köpte också till ett grilljärn för brygdernas tilltugg.

JP

Ju mer jag funderar, desto mer tilltalande blir lösningen med gasolbrännare. Effekten på de brännare som presenterats är ju klart tilltalande.

Hej!

Med benäget bistånd av min kollega på labbet
och lite trixande med wordformatet till jpg
via powerpoint, så äntligen kommer den efterfrågade formeln.
Återkom gärna med frågor som kan uppstå vid tillämpningen.

Inbjuder Raasken i tvättstugan och Blomqvist på labbet.
(Som båda tycker att Gasolfyllning är dyrt!)

http://www.humle.se/punbb/images/upload/Kok-formel_2.jpg

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

14 Senast ändrad av DrKarma (2010-04-16 10:34:13)

När jag labbade där hemma för ett tag sedan så gjorde jag följande bild som också utgår från formlerna som den gode Raasken presenterar ovan.

Ligger fler bilder i början av "Super size me..." tråden från dessa labbsessioner.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/image004.gif

Bäst jag tar med följande Disclaimer också.

DrKarma skrev:

En logaritmisk skala som visar hur många graders temperaturökning per sekund det är vid olika effekter och vattenvolym. Återigen 2000W, 4000W, 6000W är "ÖB Watt" (så mer riktigt är 1650W, 3300W och 4950W)

Lite rotande i mina gömmor så uppbringades en aluminiumgryta på 25 liter och en värmeslinga på 1000+2000 w från en gammal tvättmaskin. Aluminiumgrytan är i ett tunt gods och bucklig botten så den kommer antagligen inte funka att koka i på sedvanligt sätt. Men om man installerar värmeslingan i grytan så borde det ju funka. Jag är inte så bevandrad i elektronikens underbara värld undrar nu alltså om det är genomförbart?
Känner som tur är en elektriker som antagligen kan göra EL- biten, men jag måste göra hål för slingan i hinken. Är det dremel som gäller, eller vad är enklast? Slingans fattning är avlång, med rundade kortsidor och har en sån där klämpackning som expanderar när man drar åt en mutter. Man torde väl kunna borra två hål som överenstämmer med fattningens kortsidor och sedan med dremel skära ut raka spår mellan hålen, eller är jag helt ute och far?

På Slingan är det fyra stift för anslutning, och det står 1000w och 220 volt över ena paret och 2000w och 220v över det andra paret. Det borde man väl kunna ansluta två stickproppar på två olika säkringar?

Spekulerar nu öppet och alla synpunkter mottages tacksamt.

Borra två hål som du skriver. I aluminium borde det inte vara något problem att få snygga kanter. Beroende på hur tjock aluminiumen är kan du antingen såga upp hålet med två snitt tangentiellt med hålen, eller alternativt såga ett snitt i linje med centrum av hålen och bocka upp plåten i 90 grader inåt i kärlet för bättre stabilitet. Jag gjorde på det senare sättet i mitt kokkärl men det var i lite tunnare rostfri plåt så jag tyckte det kunde behöva lite bättre stadga. Det blir ju också mindre risk att plåten skär in i packningen på det sättet.

Se där. Det alternativet är kanske bättre. Har du Fresta några problem med läckage? Vilken typ av värmeelement har du? Nåt man skall tänka på vid placering av värmeslingan i kokkärlet? Ska man  sätta det i centrum av hinken, i botten, så man kan göra en ordentlig vispning innan slangning till jäskärlet och få ner kylspiralen ordentligt. Då tillkommer ju att bygga en fot till grytan men det är ju ett mindre problem.

Jag har ett element från en diskmaskin, köpte nytt på NettoParts, det ser ut ungefär som den här. Fast priserna verkar ha gått upp rejält, jag betalade bara ett par hundra om jag minns rätt.

Det är helt tätt och läcker inte. Jag har ett rektangulärt kokkärl och elementet sitter på ena kortsidan så nära botten som möjligt, ca 1 cm upp. Mitt element är vinklat i fästet så att det inte ligger plant med botten utan sticker upp kanske 1 dm i andra änden, så det är ingen risk att det fastnar saker eller bränner vid mellan elementet och botten. Med ett rakt element bör man nog ha lite mer avstånd till botten om man monterar det i sidan.

En nackdel med att sätta elementet i mitten av botten förutom att man måste ha en fot till kärlet är att det krävs mycket vört innan elementet är täckt. Så man kan inte börja värma förrän mot slutet på lakningen. Jag börjar ofta värma med ena slingan så fort den är täckt med vört för att spara lite tid. Men det kanske inte är något problem för dig.

Jo, det är ju en synpunkt att man måste ha fyllt kärlet hyfsat mycket. Tåls att fundera på. Tackar så mycket för din input. Övriga synpunkter mottages tacksamt.

Som nämnts här ovanför kräver vatten (ungefär vört) cirka 4,2 kJ värme per liter och grad. För att koka bort en liter vatten krävs 2300 kJ.

Om vi nu antar att lakvörten är 60 grader C när den kommer ut så ska den alltså upp 40 grader i grytan. Då kan man räkna ut att 2 kW klarar att hålla jämna steg med en lakningshastighet av 43 liter per timme.

Kör du 2 kW kok kommer du driva av drygt 3 liter per timme.

Ovanstående är givetvis förenklat, utan att ta med diverse förluster etc. Hur som helst antyder det att uppvärmningen, snarare än kokningen, är flaskhalsen.

21 Senast ändrad av pekktur (2010-05-06 18:53:22)

Så, nu har jag byggt min vörtkokare. Jag skrotade idén med slingan upp i botten, det främsta argumentet mot det var ju precis det som Fresta skrev att det skulle krävas mer vört innan koket påbörjas, samt att man får möjlighet att brygga mindre batcher. Det sattes alltså långt ner på sidan. Koket rumlar på bra med 2kW slingan ikopplad, och rumlar på kanonbra med bägge slingorna ikopplade, nästan så grytan hoppar:) Fattas bara isolering runt lock och gryta samt att täcka över elkopplingarna så man inte får sig en kyss. Kör visserligen med jordfelsbrytare.

Som jag skrev tidigare i tråden så var grytan i tunn aluminiumplåt. Denne har små små hål på diverse ställen , inget jätteproblem men otroligt irriterande. På en timma så hade det läckt cirka 1 dl. FInns det något bra sätt att täta de på? Inte så svårt att lokalisera dem för det pärlar ju sig där det läcker på utsidan. Går det att löda igen med något eller är det inte värt att lägga ned möda på?

[Edit: Värmeslingans montering blev helt tät, jag hade bara inte fyllt upp hela grytan innan och ställt den torrt för att se om den var helt tät]

För alla som gillar att se bilder så kommer ett axplock;

http://www.humle.se/punbb/images/upload/V%E4rmeslinga.jpg

Värmeslingan

http://www.humle.se/punbb/images/upload/Koppling.jpg

Värmeslingan kopplad

http://www.humle.se/punbb/images/upload/Monterad.jpg

Grytan redo för kokning

http://www.humle.se/punbb/images/upload/Koket.jpg

Koket med 2kW-slingan

Det kanske går att måla grytans utsida med någon stark emaljfärg, hammarlack eller dylikt? Kolla med en bra färghandlare. Som en bonus får du traktens snyggaste kokkärl! :-)

Måla en aluminiumgryta ??  Fattar absolut inte vitsen med det .

AboJake skrev:

Måla en aluminiumgryta ??  Fattar absolut inte vitsen med det .

Tror att fresta menade att det skulle täta de 3(har räknat och märkt ut dem) mycket små hål som finns i grytan. Men funderar på att koka vört i den ett par ggr och se om det blir tätt av det. Läste att förr så tätade man visst kärl som läckte genom att koka gröt eller filmjölk(!) i dem. Det är så små små hål så jag tror jag ska testa med det iaf.

Varför inte bara lite silikon? Tål värmen, syns knappt och enkelt att trycka dit.