laksil/hävert

Ofta i recept så skiljer man på laksil och hävert. Är det någon skillnad?

Hur tillverkar jag/var köper jag en laksil?

Sv: laksil/hävert

Hej!

En hävert är en slang eller ett rör, för att för över vätska mellan kärl med gravitationsprincipen. Jag skulle inte kalla det för en silningsprocess, så det är ju två olika saker.

En laksil är en sil/filter-anordning. För grovsilning finns kökssilar i rostfritt på ikea, men en del gillar saftsilar modell bomulls eller nylondukar man kan spänna över en hink eller kastrull.

Som hävert använder jag vanlig plastslang på lösmeter.

Om jag ibland vill grovsila något använder jag antingen (kokt) bomullstyg, eller vanligt hushållssil modell större, från ikea.

Fast om man har en mäsk/lakhin har man ju oftast själva lakbädden som "filter/sil", ovanpå en falskbotten eller någon annan dräneringsanordning.

/Fredrik

Så istället för en mäsk/lakhing/laksil så kan jag använda saftsilen eller hushållssilen?

Om inte; kan jag då "tillverka" en laksil/mäs/-lakhink själv?

http://www.shbf.se finns massor av bra nybörjartips, bland annat om mäsk- och lakkärl. Läs t.ex. "Helmaltsbryggning med minimalt bryggverk" för lite idéer.

Think globally. Drink locally.

Hej Jygge
Som Fredrik säger vinner du i avskiljningsgrad om du väljer att filtrera genom en stabiliserad bädd (det är därför man filtrerar om dom första litrarna av vörten) Om du bara har stora partiklar (typ humlekottar)funkar det bra med saftsil/hushållssil. Har du finkrossad malt behöver du lakbädden för att få bort maltdammspartiklarna.
Visst kan du göra en själv. Själv har jag en klassisk med en inre 30 l hink med massor av 1,5 mm hål i en yttre 30 l hink med tappkran. Funkar för mig
/Anders