1 Senast ändrad av megen (2010-05-05 21:41:41)

Björksavscider

Hej hej! Håller på att tappa sav från björkarna på gården.

Jag undrar om det skulle bli gott att brygga en ciderliknande dryck på björksav?  Tänkte reducera den till önskat og på ca1.045 eller lägre och sen i med ciderjäst.

Primär och sekundärjäsa och sen prima den i flaska.

Vad tror ni?
Jästförslag?

Sv: Björksavscider

Du vet att björksav innehåller ca 1,5% sockerarter va?

Det betyder att du behöver koka ner 81 liter för varje liter cider du vill brygga.med Og 1,045.

Jag har en BjörkWeiss och en Björkrosé på jäsning där jag bytte ut vattnet mot björksav i receptet. Det jäser fint och Weissen skulle egentligen korkats idag men, men..

3 Senast ändrad av megen (2010-05-05 23:00:05)

Weinkeller skrev:

Det betyder att du behöver koka ner 81 liter för varje liter cider du vill brygga.med Og 1,045.

Jag har en BjörkWeiss och en Björkrosé på jäsning där jag bytte ut vattnet mot björksav i receptet. Det jäser fint och Weissen skulle egentligen korkats idag men, men..

Ok jag trodde att det inehöll mer. Då får jag hitta på något annat kul ist.

Kanske göra en äppel/björkcider.

Tror du inte att du kommer bli skit less på att reducera björksav innan du blir klar? Som jag fattat det är sockerhalten typ 3-4 öchsle grader.

Bortsett ifrån detta tycker jag det låter kul. Svärmor tappade en av våra björkar för ett par år sedan för att dricka saven, man av någon anledning har hon inte tappat björksav sedan smile

Om du tänkar testa, kanske det är bra med lite jästnäring. En neutral alejäst eller alt. en champagnejäst kan nog göra susen.

I Danmark gör en del björksavsvin.
Här i Sverige görs bl.a. mousserande vin (champagne) såg jag ett reportage om. sav.se tror jag hemsidan var.

Så visst går det men frågan är hur. Jag tror att dom har citron som en beståndsdel och just för syrans skull.

Jag har gjort en del sirap av björksav, så jag tror på din idé. Visst är det mycket att koka bort, men Weinkellers siffror är helt i det blå. 81*0,015=1,2 kg socker. Du kanske menade 8 liter, inte 81?

Mitt bästa tips är att koka utomhus.

Weinkeller skrev:

Om man nu skulle göra det så undrar jag hur stor mineral/tungmetallshalterna blir.
Tror nog tom att det blir giftigt.

8 Senast ändrad av megen (2010-05-06 00:33:24)

Ratatosk skrev:

Jag har gjort en del sirap av björksav, så jag tror på din idé. Visst är det mycket att koka bort, men Weinkellers siffror är helt i det blå. 81*0,015=1,2 kg socker. Du kanske menade 8 liter, inte 81?

Mitt bästa tips är att koka utomhus.

Ok nya rön. Det kanske är möjligt ändå.

Koka utomhus är inte några problem. smile

Det kan ju ta nån vecka för mig innan jag bestämt hur jag ska göra så. jag tänker nog pastörisera saven och tappa upp den på dunkar/ hinkar med lock så den inte börjar spontanjäsa och kanske reducera den senae när jag vet hur jag ska göra.

Annars kan det vara klokt att reducera efter hand med bara lite i taget och spara undan, så koktiden blir kort. Kör du allt på en gång och fyller upp grytan under koket så kommer du få brun cider.

10 Senast ändrad av Weinkeller (2010-05-06 07:12:42)

Det skulle stå 8,1 liter förstås, jag ber om ursäkt.

En annan tillämpning är att dricka den naturell innan björkpollensäsongen kommer. Gjorde det förra året och detta år och jag känner inte av pollen ännu trots höga halter i luften.

Det blev inget med saven så jag gjorde en cider på äppeljuicekoncentrat (långt ord). Nu funderar jag på att torrhumla cidern under sekundäejäsningen. Jag inbillar mig att det ska bli gott. Kanske 20g cascade till 15l. Eller så ska jag dela upp den och torrhumla hälften.

Vad tror ni?

Plocka ut nån halv liter och testa först kanske?

Nu har jag smakad den torrhumlade cidern innan kolsyrejäsningen.
Det var väldigt gott. Jag ångrar att jag inte humlade allt och mer.

Jag beställde Grythyttans björkvin på systemet och hade höga förväntningar.
Det smakar som ett väldigt somrigt, torrt vitt vin utan större karaktär.
Sockerhalten måste variera väldigt, för det står inget om att saven skulle vara så uppsötad som att generera 13% som denna flaska gör.
Men humlad cider? Länge leve experimentlustan.

http://bistron.tumblr.com/

macchiato skrev:

Jag beställde Grythyttans björkvin på systemet och hade höga förväntningar.
Det smakar som ett väldigt somrigt, torrt vitt vin utan större karaktär.
Sockerhalten måste variera väldigt, för det står inget om att saven skulle vara så uppsötad som att generera 13% som denna flaska gör.
Men humlad cider? Länge leve experimentlustan.

jag smakade en flaska nyss. Och en svag bitterhet från humlen har tagit över som inte riktigt passar in. Men det var ett kul försök iaf.