Humleodling
Sitter och funderar på om man skulle ta och plantera lite humle i år. Är det för sent att göra det nu, och finns det någon vänlig själ i Göteborgsområdet som kan tänka sig att skiljas från ett par rotskott?
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Humleodling
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Sitter och funderar på om man skulle ta och plantera lite humle i år. Är det för sent att göra det nu, och finns det någon vänlig själ i Göteborgsområdet som kan tänka sig att skiljas från ett par rotskott?
nejdå det är inte för sent enu. är förvisso ingen expert men det borde vara lugnt i säkert 2-3 veckor till. bara du sertill att dom får duktigt med sol så tar dom sig nått så djävulskt.
Absolut inga problem, jag planterade mina i slutet av maj förra året och de växte sig rejält stora. I och med att man inte kan räkna med någon skörd första året (vilket jag heller inte fick) så tror jag inte att det spelade så stor roll.
Hej! ny medlem här!
Jag har en kollonilott och vill odla lite humle. hur funkar det. vilka sorter kan man odla i sverige,stockholmstrakten -engelska, amerikanska, tjeckiska, svenska? hur mycket skörd kan man räkna med på varje planta? vart får man tag på sticklangar, eller vad är det man sätter? har hittat en sida som säljer med engelska sorter. men om man vill ha andra? kan man mäta alfasyran själv?
Hej! ny medlem här!
Jag har en kollonilott och vill odla lite humle. hur funkar det. vilka sorter kan man odla i sverige,stockholmstrakten -engelska, amerikanska, tjeckiska, svenska? hur mycket skörd kan man räkna med på varje planta? vart får man tag på sticklangar, eller vad är det man sätter? har hittat en sida som säljer med engelska sorter. men om man vill ha andra? kan man mäta alfasyran själv?
Många frågor... Humle har odlats under många hundra år i Sverige, och de allra flesta sorter går att odla här. Försök att inte ta sorter som skördas väldigt sent, då kan det bli svårare. Skörden är olika beroende på sort och storlek på plantan, allt från 50 g till kilovis efter några år på stora plantor, men du kan inte räkna med någon skörd första året. Tänk också på att humle sprider sig som ogräs och är mer eller mindre omöjlig att bli av med när den väl satt sig ordentligt...
Vad gäller försäljning finns ett gäng olika sidor i Europa som har europeisk humle där alfasyran är mätt sedan innan. Du beställer så kallade rhizomer (rotsticklingar) som levereras i brev. Amerikansk humle är däremot svårare, eftersom den oftast odlas i USA och reglerna tillåter inte att den exporteras utan tillstånd. Sök här på forumet och www.shbf.se så får du många tips på sajter.
Lycka till!
Jag planterade Fuggel, Admiral och Bramling Cross från Aplus Hops igår.
För ni som är "suckers" för bilder:
Jag har valt att plantera i 65L murbruksbaljor då jag inte vet var i trädgården dom ska få bo... 
Dränering fixat:
Humlerhizomer redo:
Nu får vi se hur väl dom fixar klimatet i Södra Hälsingland... 
Ok. Då kanske man kan få köpa rötter av dig sen när de tagit sig bra?
Jag bor ju inte så långt ifrån.
Det lär nog inte vara helt omöjligt om dom växer på sig.
Har du lyst att odla redan i år kan jag då säga att jag bra nöjd med den service jag har fått från Aplus Hops. Dom 3 rhizomerna inkl. frakt med flygpost kostade kr 303,69. Jag betalade nästa lika mycket för en klematis på Mobackes i fjol...
Då kan du ju ev. ta ett par andra sorter så vi kan byta till nästa vår ![]()
Det lär nog inte vara helt omöjligt om dom växer på sig.
Har du lyst att odla redan i år kan jag då säga att jag bra nöjd med den service jag har fått från Aplus Hops. Dom 3 rhizomerna inkl. frakt med flygpost kostade kr 303,69. Jag betalade nästa lika mycket för en klematis på Mobackes i fjol...
Då kan du ju ev. ta ett par andra sorter så vi kan byta till nästa vår
Ja kanske det. Men jag har inte så gröna fingrar. Men eftersom det lär vara som ogräs så kanske det inte behövs heller.
Lätt deprimerande resultat av mitt första humleodlingsförsök - Hälsingland är kanske inte bästa stället för engelsk humle...
Min fuggel har växt riktigt bra, bramlings cross hyfsat, men admiral hann bara bli 2 små gröna prickar i jorden innan den slutade växa... ingen av dom satte kotter i år...
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Humleodling