Torrhumla IPA

Jag har bryggt en IPA idag. Recept ungefär som Kenneths Nutcracker på SHBF, fast med lite andra humlesorter, EKG, Perle, Riwaka och Cascade. IBU på cirka 50 enligt Beer Smith. Nu är min tanke att kanske torrhumla lite. Jag har Cascade och EKG. Är det en dålig idé tycker ni? Spontant tänkte jag kanske prova med 20 g EKG och lika mycket Cascade i sekundären. Min sats är på 15 liter. Eller förstör jag IPA-karaktären helt?

Sv: Torrhumla IPA

Nej, du förstör inte IPA-karaktären, tvärtom ruineras IPA-karaktären utan torrhumling.
Jag tycker torrhumling i en IPA är ett måste för att få fram den där "ångande" humlearomen. På din IPA om 15 liter tror jag 40-60 g torrhumling är lagom.

http://www.olprovningar.se/

rickgordon skrev:

Nej, du förstör inte IPA-karaktären, tvärtom ruineras IPA-karaktären utan torrhumling.
Jag tycker torrhumling i en IPA är ett måste för att få fram den där "ångande" humlearomen. På din IPA om 15 liter tror jag 40-60 g torrhumling är lagom.

Absolut, torrhumla den rackaren!

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Tackar tackar. Tänk om SJ, CSN, EON och andra hade så snabb service och gav så klara besked. Då vore det inte lätt att vara organisationskonsult. Det är jag ju i och för sig inte heller, men lika imponerad ändå.

Provar ca. 50 g av EKG och Cascade i "rackaren".