Smak av järn!?

Varför smakar samtliga av mina bryggder järn-aktigt?
Har bryggt ljusa som mörka öl, användt olika jäster och mixtrat med mjölksyra i hopp om att det kan vara pH-värdet som spökar. MEN icke någon större skillnad alls.

Järn-halten i vatten: <0.02 mg/l.

Tror inte att bryggderna kan ha oxiderat då jag skippat sekundär (kan ju hända att det oxiderar ändå iofs.)

Jag behöver HJÄLP! Och om någon har liknande erfarenheter så hör av er för öl-gudarnas skull!

2 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-04-22 19:16:33)

Sv: Smak av järn!?

Vet inte var gränsen går för järn. Är det kommunalt vatten eller från egen brunn?
Testa att brygga en mindre batch med köpevatten eller vatten från en bekant som inte har samma källa.
Om det är ditt vatten så är lösningen ett vattenfilter.

Är det något i din utrustning som skulle kunna avge smaken ex. mässing, kanske förzinkade kranar eller kopplingar osv...
Ibland kan jag uppfatta vissa metalliska smaker i öl där rostad malt använts...

Du får berätta mer om din utrustning och ditt vatten tror jag, annars kan man spåna på i det oändliga.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Jag har egen brunn och misstänker en högre koppar och järn nivå. Järnssmaken gör sig väldigt tydlig i de flesta brygder. Jag har använt ett ganska simpelt vattenfilter till mina lageröl, men det har funkat bra och jag har lyckats fått neutral smak på vattnet.

Det fins ganska många olika vattenrenare på marknaden, kolla runt lite och hör dig för.

Allright, snabba svar!

Jag kör med kylväska som har rostfritt metallnät på ett kopparrör men annars är allt genom hela bryggningen plast förutom en fin rostfri 10-liters kastrull.

Järnet i vattnet är det sannerligen inte (kommunalt)

Min mamma har en vattenrenare med filter.  Brita heter den. Läste dock att dom har silver i sina filter och det är väl inte heller så kul?

Annars är det jäsrör, jäshink, hävert... allt i plast.

imsogreen skrev:

Allright, snabba svar!

Jag kör med kylväska som har rostfritt metallnät på ett kopparrör men annars är allt genom hela bryggningen plast förutom en fin rostfri 10-liters kastrull.

Järnet i vattnet är det sannerligen inte (kommunalt)

Min mamma har en vattenrenare med filter.  Brita heter den. Läste dock att dom har silver i sina filter och det är väl inte heller så kul?

Annars är det jäsrör, jäshink, hävert... allt i plast.

skaffa ett aktivt kolfilter

rostfritt och koppar kanske bildar ett galvanisktelement i den sura mäsken? Det skulle ju kanske kunna leda till något?

Bara en spekulation alltså, ingen fakta.. Något annat du kanske bör kolla upp är din rengöring, tror att klorin t.ex. kan ge metalliska smaker.

7 Senast ändrad av imsogreen (2010-04-22 23:49:26)

Jag ska grundligt och med ett extra öga kika över hela bryggprocessen ännu en gång. Tror att det kan vara en slangklämma som klämmer fast nätet runt kopparröret.

Drack nyss en 6 månader lagrad apa och kunde inte säga att det är en överdriven karaktär av järn men det finns där och jag tror att det är så mina öl smakar bara. Känns ändå trevligt och karaktäristiskt på något sätt. Men man undrar ju varför!!

Bättre njuta och dricka än gurgla o hicka!

Precis, det är väl helt ok med hussmak, men man måste veta varför det blir som det blir. Är du säker på att det är just järn? Är det blodsmak i ölen?

Think globally. Drink locally.

9 Senast ändrad av Kenneth (2010-04-23 07:45:33)

http://www.howtobrew.com står följande"

Metallic
Metallic flavors are usually caused by unprotected metals dissolving into the wort but can also be caused by the hydrolysis of lipids in poorly stored malts. Iron and aluminum can cause metallic flavors leaching into the wort during the boil. The small amount could be considered to be nutritional if it weren't for the bad taste. Nicks and cracks ceramic coated steel pots are a common cause as are high iron levels in well water. Stainless steel pots will not contribute any metallic flavors. Aluminum pots usually won't cause metallic flavors unless the brewing water is alkaline with a pH level greater than 9. Shiny new aluminum pots will sometimes turn black when boiling water due to chlorine and carbonates in the water.

The protective (grayish) oxides of aluminum can be enhanced by heating the clean pot in a dry oven at 250°F for about 6 hours.

Kan det vara gammal (krossad) malt som orsakar problemen?
Det skulle också kunna vara några andra (metalliska) joner som spökar.
Hårt vatten ger också öl som upplevs lätt metalliska.
Ett typiskt (i min smak) exempel är Dortmunder öl.
De är väldigt metalliska och hårda.
Vattnet där innehåller kaliumsulfat (obs inte kalcium)

10 Senast ändrad av imsogreen (2010-04-23 13:30:39)

Tack Kenneth o peps. Det är inte riktigt blodig smak men det är snarlikt.. metalliskt, järn o tungt är det första man tänker.
Dom ljusa ölen blir inte lika bra eftersom den tunga smaken passar bättre i de mörka sorterna jag gjort.

Nu när jag kikat närmare i min kylväska så kan jag meddela att något har gjort att kopparröret har ärgat fläckvis där det sitter ihop med metallnätet. En mörk/grå-aktig färg. Nätet verkar konstigt nog inte berört av reaktionen. Kan det vara koppar som smakar?? Eller kanske slangklämman som kniper åt just där som ger en reaktion mellan de här tre materialen? Koppar, aluminium och klämman (rostfritt syrafast stål).

Ännu en konstig grej är att när jag bryggde en "Coopers Real Ale" sats (blanda med varmt vatten och socker) så blev den oerhört järn-aktig i smaken. Tung! MEN då hade jag inte ens kylväskan.
Så det är nog inte kylväskan tror jag.

Mitt vatten ligger på 6,8 dH (medelhårt) kan vara en viss orsak.
Kalium K (end. surgjort) 1.1 mg/l
Sulfat 24 mg/l

Du skriver i en annan tråd att du har rätt mycket karbonater i vattnet.
Om det stämmer så får du svårt att brygga ljusa öl (porter och stout fungerar).
Det ända du kan göra i det läget är att få ner mängden karbonater.
Det finns lite olika varianter.
- RO (reverse osmosis, sv. omvänd osmos), dvs avjonisera vattnet

- Koka allt vatten som du använder i bryggningen, mäskvatten och lakvatten
    Låt det kallna.
    Förhoppningsvis har karbonaterna fällts ut som krita (kalciumkarbonat)
    Dekantera vattnet och lämna kritan på botten.

Kenneth skrev:

- Koka allt vatten som du använder i bryggningen, mäskvatten och lakvatten
    Låt det kallna.
    Förhoppningsvis har karbonaterna fällts ut som krita (kalciumkarbonat)
    Dekantera vattnet och lämna kritan på botten.

Aha! Det visster jag inte att man kunde göra. Ska genast undersöka om det verkligen fälls ut någon krita om jag kokar några liter.

Jag tänker också börja behandla lakvattnet med mjölksyra vid bryggning av ljusare öl. Tidigare trodde jag att man bara skulle ha det i mäsken.

Det här ska bli spännande. Men det känns lite jobbigt att vattnet har så stor betydelse.. öl består väl av över 90% vatten!?

imsogreen skrev:

Men det känns lite jobbigt att vattnet har så stor betydelse.. öl består väl av över 90% vatten!?

Alltså, normalt skall ju inte vattnet vara någon stor och viktig faktor. I alla fall inte jämfört med andra aspekter av bryggprocessen. Jästvalet, jästgivan och jästemperaturen är väl de saker som anses påverka ölet mest, följt av mäskschemat, maltsammansättningen och humlen.

Skillnaden mellan två öl som är gjorda med samma malt, samma humle, mäskat på samma vis och fermenterat av samma jäst vid samma temperatur men med helt olika vattenprofil torde vara mycket liten. Så man skall nog inte in och pilla med vattnet förrän man identifierar ett problem. Vilket du ju gjort i det här fallet.

/Per

Vet inte om jag vill hålla med om att vattnet inte har någon större betydelse.

Skulle snarare uttrycka det på detta vis:

Om man har ett vatten som har "lagom" hårdhet, pH och "lagom" med salter av olika slag så spelar det inte så stor roll,
men om man däremot har ett vatten som avviker allt för mycket från "normalt" så bör man se till att behandla vattnet.

Jo, jag kan demokratiskt hålla med er båda. Dels är inte vattnet lika viktigt för mig som t.ex. jästen och dess tillämpning men jag tror verkligen att ni skulle hålla med mig om ni fick smaka på en av mina metalliska bryggder.

Kenneth! Med tanke på att mitt vatten är mycket bra för stout och porter (som du tidigare sagt) så ska jag nu ge mig på en klassisk torr stout med ditt stonehammer recept som bas. Jag kan dock se att du har vissa tillsatser som jag tänkt att hoppa över men tror du att jag kan hoppa över mjölksyran i detta fall? pH-stickor kanske?

Kenneth skrev:

Om man har ett vatten som har "lagom" hårdhet, pH och "lagom" med salter av olika slag så spelar det inte så stor roll, men om man däremot har ett vatten som avviker allt för mycket från "normalt" så bör man se till att behandla vattnet.

Jo, det var ungefär så jag menade. Själv vattenbehandlar jag alltid, trots att jag har ett helt normalt vatten och jag vet att det blir god öl utan behandling. Dels vill jag försäkra mig om tillräckligt med kalcium, och dels är jag ute efter en specifik "mouthfeel" som jag mejslat fram efter ganska många års målmedvetet experimenterande.

imsogreen: för mörk öl är det oftast inte nödvändigt att sänka pH i lakvattnet alls, mäsken är sur nog av den mörka malten. Men skaffa gärna pH-stickor, det är alltid nyttigt att ta reda på så mycket som möjligt om sin bryggprocess. Särskilt i ditt fall när du har ett reellt problem som behöver få sin lösning.

imsogreen skrev:

Kenneth! Med tanke på att mitt vatten är mycket bra för stout och porter (som du tidigare sagt) så ska jag nu ge mig på en klassisk torr stout med ditt stonehammer recept som bas. Jag kan dock se att du har vissa tillsatser som jag tänkt att hoppa över men tror du att jag kan hoppa över mjölksyran i detta fall? pH-stickor kanske?

Eftersom jag använder relativt mjukt vatten med låga karbonathalter så måste jag vattenbehandla mina stouts med karbonater.
De få gånger jag hoppat över det så blir det en frän, syrlig smak på mina stouts.

Att kolla pH på mäsken är bra om man är osäker, själv har jag laborerat/provat mig fram vad som fungerar.
Dessutom har jag kollat upp hur andra gjort som har liknande vatten.

Typexempel är Uppsala som har haft väldigt mycket karbonater. Då behöver man som regel inte tillsätta extra.

Ang: "Mouthfeel", där tycker jag att lite natrium kan lyfta ett öl.
Vanligt koksalt är en erkänd smakförstärkare. Det gäller dock att balansera så att man inte upplever ölet som salt.
Jag vet att det finns många som rynkar på näsan om natrium och till och med menar att det inte finns något positivt med natrium.

Kenneth skrev:

Ang: "Mouthfeel", där tycker jag att lite natrium kan lyfta ett öl.
Vanligt koksalt är en erkänd smakförstärkare. Det gäller dock att balansera så att man inte upplever ölet som salt.
Jag vet att det finns många som rynkar på näsan om natrium och till och med menar att det inte finns något positivt med natrium.

Håller helt med om att natriumklorid har en intensifierande effekt på smaken, och på ett annat sätt än kalciumklorid, så det måste vara natriumet som står för en del av effekten.

Men det blir att prova sig fram, det finns inte så mycket av vedertagna fakta på den fronten. Den allmänna uppfattningen tycks vara att natrium inte påverkar smaken alls, men det stämmer inte med mina egna iakttagelser.

Hej igen!

Ikväll blir det bryggning!  Och ljust ser det ut att bli.

Jag hade tänkt mäska i två steg. Proteinrast vid 50 i 20min och sedan försockrings vid 68 i 60min. Räcker dom tiderna? Eller bör jag mäska längre?
Jag lakar vid 75 i ca 10min.

Jäser vid 11-11,5 exakt. Kör med sekundär och diacetylrast i rumstemp. Något annat att tänka på?

Lagern i Godo
Batch Size: 9,00 L
Boil Size: 10,00 L
Boil Time: 90min

Ingredients

Amount Item Type % or IBU
2000,00 gm Pilsner (2 Row) Ger (3,9 EBC) Grain 95,2 %
100,00 gm Carared (39,4 EBC) Grain 4,8 %

5,00 gm Northern Brewer [10,50%] (60 min) Hops 13,6 IBU
20,00 gm Saaz [3,10%] (15 min) Hops 7,9 IBU
40,00 gm Saaz [3,10%] (5 min) Hops 6,4 IBU
Lactic Acid (Mash 60,0 min) Misc 
Irish Moss (Boil 10,0 min) Misc 
1 Pkgs SafLager W-34/70 (Fermentis #W-34/70) Yeast-Lager 

Beer Profile

Est Original Gravity: 1,054 SG
Est Final Gravity: 1,016 SG
Estimated Alcohol by Vol: 5,0 %
Bitterness: 27,9 IBU
Est Color: 9,5

Mash Profile

Mash Name: Double Infusion, Medium Body Total Grain Weight: 2100,00 gm

Name Description Step Temp Step Time
Protein Rest Add 4,50 L of water at 54,9 C 50,0 C 20 min
Saccrification Add 3,00 L of water at 99,8 C 68,0 C 50 min
Mash Out Add 3,00 L of water at 94,4 C 75,0 C 10 min

Lycka till med bryggningen!

Själv funderar jag över mitt brunnsvatten, som tydligen är fantastiskt bra... för huset. Det som sticker ut är halten vätekarbonater på 160 mg/l. Om sedan pH ligger på 8,0 gissar jag att det krävs en rejäl ansträngning för att brygga pilsner. Frågan är bara vilken ansträngning... koka vatten kvällen innan inmäskning? Plus addera kalciumklorid? Läste att det går åt en del kalcium för att fälla ut karbonaterna, men hur mycket ska jag räkna med att pytsa i? (mitt vatten har i utgångsläget 41 mg/l kalcium).

Har jag upplevt problem? Tja, den första tjeckiska pilsnern smakar visserligen bra, men är klart torr, på gränsen till sträv. Och jag gissar att för hög pH på grund av karbonaterna kan vara det som spökar.

Sånt här är inte lätt för en som knappt kommer ihåg grundskolans kemilektioner, så tips välkomnas!

/Lars

21 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-05-05 20:45:41)

Vet att det finns ett par bryggare som bor eller har bott i dina trakter, vet iofs inte hur många av dem som hade egen brunn...
Hur ser resten av vattnets värden ut?

Det mest intressanta är kalcium som bör ligga på minst 50mg/L samt balansen mellan sulfater och klorider.

PH kan lätt justeras ner med hjälp av lackmuspapper, mjölksyra, salter eller syramalt.

www.bryggradio.com

Håller i detta ögonblick på att koka upp vörten efter en minst sagt snurrig mäskning och lakning.

När jag skulle ha upp värmen från 50(proteinrast) till 68(försockringsr) så fick jag häva i 5 liter vatten vilket resulterade i 10 liter i lådan. Kan mäsken ta skada av för mycket vatten?

Ett annat problem var när jag checkade av pH-värdet så låg det way to high!! Fick ha i runt 3ml eller mer för 10 liter mäsk. Känndes som om jag höll på att förstöra alltihop.

Men nu är det svåraste över och proteinrasten blev nog lyckad ändå. Dock sjönk temperaturen från 68,5 till 63,5 på 50min vilket i mina ögon vara oroväckande. Hade t.o.m. tyngder uppepå min kylväska för att försöka hålla värmen inne.

To be continued..

Utöver att vörten eventuellt blir mer utspädd och bör kokas längre eller bittergivan justeras ner är det ingen fara men vattenmängder.
Vad är "way to high" ? Jag vet inte exakt hur lång tid man har på sig att justera ner pH innan man riskerar att få dåligt utbyte eller tanniner.
Det enda jag vet är att det kan ta en 10 minuter innan pH't stabiliserar sig i mäsken, så man ska inte vara för het på gröten som flickan sade...

En annan fråga, varför gör du proteinrast?
Använder du vanlig malt, lägg istället krut och tid på försockringsrasten. Modern malt behöver inte proteinrastas.

Angående temperaturförluster från lakkärl så finns det en enkel lösning som heter aluminiumfolie wink

www.bryggradio.com

LarsC: Kolla Palmers excelblad på howtobrew.com så slipper du räkna dig blodig. Har själv bra mycket högre alkalinitet än dig och har bryggt ljusa öl genom att använda kalciumsulfat, kalciumklorid och mjölksyra och ibland syramalt. Från början räknade jag på det förhand men excelarket underlättar mycket och det verkar stämma också.

Thomas! Tack för snabba svar.. (och frågor) i denna grevens tid.
Ang. mjölksyran så hade jag tillsatt 1 ml till mäsken, rört om mycket väl, väntat en 10min och kollat av. Då låg pH på 6,9!
Jag slängde direkt i 1 ml till och kollade av efter en fem min. nere på 6. Ännu en ml och sedan nere på runt 5 om jag inte minns fel. Tillsatte sedan mjölksyra i den lilla del lakvatten jag använde. Men jga tror det ordnar sig.

Proteinrast gjorde jag mest för att SAMTLIGA recept på ljusa öl som vunnit SM på shbf.se receptdatabas hade minst 2 eller 3 raster varav proteinrast ingick i alla. Läste lite om det och tänte ge det ett försök. Nu får tiden utvisa.

Aluminiumfolie? Runt eller i?

Tack ännu en gång..