Hej Chubb,
jag använder bara socker till belgare och då brukar det för ljusa ales bli 50/50 bryggsocker (dextros) och ljus kandissocker. För mörkare belgare har jag provat både mörk kandissirap från Humle/Brewferm, mörkt Muscovadosocker, demererascoker samt även här vanligt bryggsocker.
Är syftet att höja alkoholhalten utan att påverka kroppen och smaken på ölet är bryggsocker det bästa i mina ögon. Det konverteras direkt utan problem och det är dödsenkelt att beräkna hur mycket som krävs för att höja OG.
Vill man däremot även påverka smaken, finns det ju massor av olika alternativ och det är bara att prova sign fram. Mörka kandissockerbitar som man kan köpa på ICA m.fl. är nog den som ger minst smakpåverkan. Demererasocker, råsocker, mörk och ljus muscovado, mörk kandissirap etc ger mer smak i olika grad, tyvärr också med utjäsningsgraden. Har i mitt fall blivit lite hit-and-miss med beräkning av både extrakt- och färgberäkning när det gäller dessa. Jag har fallit lite för Muscovadosockret, emellertid.
Mvh
Pål
Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.