Sommar öl

Hej ! Premiär inlägget på detta forum .
Håller på o planerar min 6:e brygd o planen är att det skall bli ett ljusare "sommrigare" öl  .
Kollade runt lite i listan på beersmith o hittade stilen "blond ale"   Bollade planlöst runt
med lite olika  malter o humlen och hamnade på detta recept /

Ca 4 kg pale ale malt ( Har inte annan basmalt hemma )
0,7 vete malt ger
0,2 carahell  tänkte jag slänga i ( vad nu det ger )
eller ska man ta nån mörkare för att få lite färg ?

20g  challanger         60m
20g  styrian goldings  15m
30g  styrian goldings  5 m

ger ca 28 ibu enl BS . Mina humlen har dock lite mer pocent en dom i listan
så sanningen blir nog närmare 30 minst
Färgen ca 6 SRM Har aldrig bryggt ett så ljust förut , men nån
gång måste va den första . 

infusions mäskning i kylväska ( 60min ) är det jag använt hittils

Kom gärna med nån synpunkt . Blir det för
blaskigt ? vete maltsmängden ?
gillar normalt sierra typer av öl  men men ...
Lättdrucket med lagom.. är planen med denna

Hej så länge
Z

2 Senast ändrad av gedman (2010-04-16 23:23:11)

Sv: Sommar öl

Jag har ingen direkt koll på öltypen "Blond ale" (använder vi ens begreppet i Sverige?) men receptmässigt ser det inte ut att vara några problem. Caraheller kommer ge en liten touch av sötma och vetet... Vetesmak? Vad gäller vetet kan du både dubbla och halvera, det är bara att kasta i så mycket du känner för. När du nu brygger en så ljus öl kan det vara värt att vattenbehandla en aning med lite calciumklorid i mäsken och mjölksyra i lakvattnet, annars riskerar du att höja pH så mycket att tanniner och annat du inte vill ha i ölen följer med.

Jag får känslan av att den kommer landa väldigt nära Oppigårds Single Hop Ale (http://www.oppigards.com/blad/sha_blad.pdf) som jag personligen tycker är en väldigt trevlig ale. Däremot skriver du inte hur stor batchen är, men om du kör 20 liter får du 1051 på 68% effektivitet och det låter också rimligt.

Själv tycker jag när jag brygger oftast bättre om att börja med slutresultatet (Vad vill jag dricka?) och går sedan på receptet (Vad ska jag då ha i?), men det är ju en smaksak.

Jorå det är 20-21 liter . Det är faktiskt oppigården singel hop som jag har lite
i skallen . Enl hemsidan så använder väl dom bara vete o basmalt . Och endast
styrian golding . Men eftersom jag har betydligt mer challenger hemma så
tänkte jag att den får duga till beskan . o lite karamell skadar väl aldrig ;-)
Tror faktiskt jag skall köra 2st . Én med styrian goldings o en med centenial .
Kalciumklorid hmm . köpte lite påsar på måfå vid sista beställningen , hoppas det var
nån sån oxå . (påsarna hemma jag på jobbet ) O mjölksyra i lakvattnet , trodde man hade
den i mäsken oxå . Har inte kollat nå ph o grejat hittils , men har lakmus papper
o lite av varje till nästa sväng . Blir nog Söndag kväll .
Jäser kör jag en så länge med den enklaste metoden 04 eller 05
Blire piss så finns säkert nå villiga polare som kan hjälpa till,bara det
är procent i så :-))

Låter ju strålande. Om du gör en riktigt ljus öl kan du behöva mjölksyra även i mäsken, men generellt använder man den för att pH inte stiga när man lakar (då man ju öser på med vatten med som har klart högre pH). Om du vill börja vattenbehandla kan jag rekommendera att läsa igenom kapitel 15 i John Palmers "How to brew" på nätet.

Lycka till!