Förlust vid omtappning
Hur många procent av eran ursprungliga batchsize brukar försvinna när ni tappar om till t.ex. sekundärjäsning? För mig med en batchsize på 12 liter brukar 1 liter ungefär försvinna vid omtappning, dvs ungefär 8%.
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Förlust vid omtappning
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Hur många procent av eran ursprungliga batchsize brukar försvinna när ni tappar om till t.ex. sekundärjäsning? För mig med en batchsize på 12 liter brukar 1 liter ungefär försvinna vid omtappning, dvs ungefär 8%.
Mängden tror jag beror på utforming på kärl och metod för omtappning.
Själv använder jag vanliga 30 liters plasthinkar och tappar om med hävert.
Förlusten ligger kanske på 1-1,5 liter beroende på hur mycket bottensats det är.
Detta oberoende av batchstorlek.
Jag vill inte få med all gegga i botten och stoppar därför omtappningen så fort jag ser att häverten börjar suga med gegga.
Jag tippar/lutar också hinken på slutet så att jag får med så mycket som möjligt.
+1
Precis som med Kenneth blir det kvar 1 till 1 1/2 liter kvar, jag gör faktiskt exakt som har gör ser det ut som. Som jag ser det är ju avskiljningen lite av poängen med omtappningen till sekundär, att bli av med jäst och annan gegga och få en sekundärjäsning/mognad/lagring av en relativt ren öl.
Det där med sekundär"jäsning" är ju lite missvisande. Visst kan det fortfarande jäsa några pinnar till när man tappat om till sekundären, men det mesta handlar ju om stablisering/mognad av smak (genom lagring) och klarning av ölets konsistens.
Mvh
Pål
Jag gör exakt likadant som er och verkar som vi förlorar ungefär lika många liter. Jag tänkte mig först att det vore rimligast andel bottensats borde vara proportionell mot batchsizen men tydligen inte. Känns lite tråkigt när man som jag förlorar ca 10% av den tänkta mängden i omtappningar, synd att jag inte kan brygga större batcher.
Om du har en smalare jäshink så bör du få mindre förluster.
Jag jäser alltid mina mindre batcher i 10 liters HDPE-dunk istället för
hink, och får då som Kenneth antyder mycket mindre förlust
(ca 1/2 liter). Det är helt klart så att kärlets form är den viktigaste
parametern för hur mycket som går förlorat procentuellt sett.
/Calle T
Kan även tillägga att för 12-15 liters volymer, så ger
även 25 liters HDPE-dunk mindre svinn än en hink.
(återigen; smalare utformning).
/Calle T
Jag kör kran på klassiska jäshinkar, med lätt tippning i slutet. Jag tror att jag klarar mig på betydligt mindre än 1-1½ liter, snarare runt ½ liter, och jag tar inte med något av bottenslasket.
Tapapr du då bort bottensatsen först genom kranen?
Har också kranar på vissa av mina hinkar, jag tappar inte hur sedimentet/bottensatsen via dem.
Man monterar kranarna så att inloppet befinner sig en bit ovanför sedimentet i hinken.
Precis.
Ett knep som jag använder mig av är att tappa över den flytande delen av rest-sörjan på en 2-liters plastdunk, som är ganska hög och smal. Låt stå några timmar så att sörjan sjunker, och vips har nu ytterligare någon liter klar vätska som du kan slanga över till sekundär eller flaska eller hur du nu brukar göra.
/Mats
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Förlust vid omtappning