Smörjning av ölkranar etc.
Hej,
vad skall jag använda för fett om jag vill smörja upp kranar, pumpar eller fatkopplingar? Och var kan jag få tag i det?
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Utrustning → Smörjning av ölkranar etc.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Hej,
vad skall jag använda för fett om jag vill smörja upp kranar, pumpar eller fatkopplingar? Och var kan jag få tag i det?
Smörja?? Jag har aldrig smort mina kranar/pumpar/kopplingar, funkar utmärkt ändå....
Mina fatkopplingar kärvar och man får ta i för att få dit dom. Det kan vara sockerlösning som får dom att kärva men jag har försökt tvätta av dom men det går fortfarande trögt.
Någon som har en lösning?
Mina fatkopplingar kärvar och man får ta i för att få dit dom. Det kan vara sockerlösning som får dom att kärva men jag har försökt tvätta av dom men det går fortfarande trögt.
Någon som har en lösning?
Jag har inte provat själv, men silikon-spray fungerar förmodligen.
/
Peter
Hej,
Råkade ut för samma, men efter att ha smort dem med ren paraffinolja funkar de utmärkt. Jag vet inte vad det är som kärvar, och nu när de funkar lär jag aldrig få reda på det...
Hej,
silikon-spray låter inte som något jag skulle vilja ha i min öl, paraffin däremot låter som en framkomlig väg.
Hej,
nu har jag testat och funderat? För fat och kranar fick jag tips av en järnhandlare som jobbat i ölbranchen att man kunde använda "vitt vaselin". Det finns på Apoteket och kostar 29:-.
Fatkopplingarna har iaf slutat att kärva, plastkranarna samma sak. För de eleganta metallkranarna har jag inte provat det ännu men det borde gå bra där också.
Problemet är att det inte tål några högre temperaturer vilket innebär för kranar, kopplingar och pumpar som man använder vid bryggningen så duger det inte. Då blir det troligen silikonfett som kostar tio gånger så mycket och finns hos ELFA, Järnhandlare och en del bensinstationer.
Parafinolja har ungefär samma egenskaper som vitt vaselin men säljs i rinnande form och kan bli lite slabbigt.
God fortsättning
Hej,
nu har jag testat och funderat? För fat och kranar fick jag tips av en järnhandlare som jobbat i ölbranchen att man kunde använda "vitt vaselin". Det finns på Apoteket och kostar 29:-.
Är det detsamma som "vanligt" vaselin?
Hej,
se http://www.shenet.se/ravaror/vaselin.html. Den sidan innnehåller svar på de flesta frågor man kan ha om vitt vaselin. Men det verkar onekligen som om det är i stort sett samma sak.
Hej,
silikon-spray låter inte som något jag skulle vilja ha i min öl, paraffin däremot låter som en framkomlig väg.
Hej,
Det finns livsmedelsgodkänd silikon-spray som bl.a. säljs av hembryggsbutiker för att smörja kranar, kopplingar mm.
Kolla t.ex http://www.morebeer.com/product.html?product_id=16033
Var försiktig så du inte smörjer med medel som påverkar skummet i ditt öl.
/
Peter
Hej,
jag tror att jag har hittat en rimlig lösning på detta. Clas Ohslon har en siliconpasta, obs silicon med c.
http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=0q1 … p;sw=12525
Hej,
jag tror att jag har hittat en rimlig lösning på detta. Clas Ohslon har en siliconpasta, obs silicon med c.
http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=0q1 … p;sw=12525
Ja det verkar bättre än de silikonsprayer som säljs i Sverige. De jag hittade var giftiga och brandfarliga!
Vi använder livsmedelsgodkänd siliconspray!
Man ska smörja kopplingarna med jämna mellanrum!
Hur vet jag allt detta? Jo min firma "hyr" ut tekniker åt bryggerierna...
Micke
Vi använder livsmedelsgodkänd siliconspray!
Man ska smörja kopplingarna med jämna mellanrum!
Hur vet jag allt detta? Jo min firma "hyr" ut tekniker åt bryggerierna...Micke
Var kan man få tag på livsmedelsgodkänd siliconspray i Sverige till ett vettigt pris?
Ni ska inte använda någon form av fett eller vaselin. Anledningen till att fat kopplingarna kärvar är att O-ringarna som sitter i fatkopplingen är slut, byt dessa. Tapphuvudena kärvar troligtvis att det sitter gammal ölkladd kvar i dessa, eller så är packningarna slut i dom med. Vaselin mm drar åt sig bakterier som inte är bra för ölen. Plocka isär fatkopplingar samt tapphuvuden så fort ni inte ska använda anläggningen på 4-5 dar. Rengör & sätt ihop allt igen så håller nog mtrl längre.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Utrustning → Smörjning av ölkranar etc.