Sv: Första ölet
Du kan använda två kastruller.
Men du kan även köpa en 10liters från ikea lika gärna.
Men som megen säger, titta på loppisar, köpte själv en 25L alu för 80:-
www.facebook.com/bryggradio
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Öltyper, recept och bryggloggar → Första ölet
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Du kan använda två kastruller.
Men du kan även köpa en 10liters från ikea lika gärna.
Men som megen säger, titta på loppisar, köpte själv en 25L alu för 80:-
Hoppas bara jag hittar nått vettigt imorrn, för alla ingredienser och utrustning dyker upp då!
Har du tid på dig så gör två kok i värsta fall...
Ser nog ut att bli två kok den här gången. Hinner inte med IKEA den här helgen, och loppisarna
hade inget tyvärr.
Fick tag på en 14 l alu via en snäll granne!
Ska precis till att börja koket, men blev lite tveksam gällande
spraymalten jag köpt (mellanmörkt torkat maltextrakt (Muntons), pulver, 500 g).
Är detta samma som det i receptet här i tråden?
Gottmos!
Det verkar vara samma typ av extrakt i receptet.
Torkat maltextrakt görs precis som vanlig vört men koncentreras sedan under vakum (vilket gör det möjligt att koka vid en lägre temperatur)
Sedan sprayas vörten ut i toppen av en uppvärmd "silo" och torkar på vägen ner mot golvet och blir till pulver.
Tackar för infon! Snart dax för sista humlen, sen svalna av. Under tiden rengöra jästkaret!
Det här var riktigt kul!
En sak som inte var så kul, saknades prylar i sändningen från
Humlegården. Flaskfyllare samt tappkran i plast.
Inte så kul när man redan satt första vörten på kok.
Nåja, får väl lösa det på nått sätt framöver.
Dock svårt att få kontakt med nån på Humlegården?
En sak som inte var så kul, saknades prylar i sändningen från
Humlegården. Flaskfyllare samt tappkran i plast.
Inte så kul när man redan satt första vörten på kok.
Nåja, får väl lösa det på nått sätt framöver.
Dock svårt att få kontakt med nån på Humlegården?
Måste vara att de är väldigt upptagna.
De gånger jag kontaktat dem har det aldrig dröjt eller varit besvärligt.
Mina erfarenheter är att deras sätt att hantera sina kunder är beundransvärt bra.
Du har iallfall ca. 10 dagar på dig innan det är dags att använda flaskfyllaren, så om den
inte är slut på lagret så går det nog att lösa utan problem.
Lycka till med jäsningen!
Låter bra det, och det är faktiskt mitt fel oxå,
då jag kunde bockat av allt på plocksedeln innan jag körde igång...
Barnet i mig som spökar skulle jag tro...
Låt barnet forsätta spöka.
Resten löser sig utan problem.
RDWHAHB!
(ett citat från en av hembryggningens gudfädrar Charlie Papazian. "Relax don't worry, have a home brew")
Brukar Humlegården vara snabba på att svara på mail?
Brukar Humlegården vara snabba på att svara på mail?
Jag fick fel malt en gång. mailade och fick svar snabbt. Tog nån dag innan jag fick leverans med rätt malt.
Ja, i almenhet är dom snabb att svara... beroende på frågan kanske...
Jag saknade ett packet jäst på min förre beställning. Skickade mail till logistik på söndag kväll och hade svar måndag morgon innan 9.
Problemet löst, tackar Peter på logistik för snabbt svar!
Lånar tråden igen. Har lite frågor kring sockergivan.
Körde exakt enligt receptet i tråden och har nu efter drygt 2 veckor, (1 vecka i sekundär)
nu buteljerat i 33 cl flaskor. Tillsatte drygt 60 gram bryggsocker, upplöst i 2 dl vatten.
I med givan i rent jäskar, sen i med ölet. Nu efter en dryg vecka testade jag en bira,
men kan väl säga att mycket till kolsyra var det inte. Även väldigt vattnig och blaskig
än så länge. Får väl ge ölen ett par veckor till i flaskorna dock. Nån som har tankar gällande
utebliven kolsyra/blaskighet/vattnighet?
Lånar tråden igen. Har lite frågor kring sockergivan.
Körde exakt enligt receptet i tråden och har nu efter drygt 2 veckor, (1 vecka i sekundär)
nu buteljerat i 33 cl flaskor. Tillsatte drygt 60 gram bryggsocker, upplöst i 2 dl vatten.
I med givan i rent jäskar, sen i med ölet. Nu efter en dryg vecka testade jag en bira,
men kan väl säga att mycket till kolsyra var det inte. Även väldigt vattnig och blaskig
än så länge. Får väl ge ölen ett par veckor till i flaskorna dock. Nån som har tankar gällande
utebliven kolsyra/blaskighet/vattnighet?
Om du nu gjorde de 16 liter som står i receptet är 60 gram ganska lite socker. Det motsvarar ungefär 2,0 i karbonering vid 12 grader, vilket är ganska vanligt för brittiska ales. En dryg vecka behöver däremot långt ifrån innebära att kolsyran nått max. Jag brukar räkna med två veckor, men har fått vänta upp emot en månad för att få full kolsyra.
Fan jag har fått vänta upp till en månad innan allt socker jäst ut. Om man har brottom ska man nog skita i sekundären. mer jäst kvar i ölet då och det borde gå fortare att kolsyra med socker.
Eller kan man ju tillsätta lite pigg jäst innan man sockrar och flaskar.
Temperaturen spelar nog stor roll också. Kan tänka mig att det borde ta minst tre veckor för dig när flaskorna står i 12grader.
Nån annan kan ju det här mycket bättre än mig, skriver efter min lilla erfarenhet.
Vet inte var jag skrev att ölet står i 12 grader? Mina backar står i källarn, men där är
det mellan 16-18 grader.
sorry det var visst inte du som skrev det.
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Öltyper, recept och bryggloggar → Första ölet