John Guest snabbkoppling läckage

installerade mina senaste inköpta John Guest snabbkopplingar men den ena läcker och droppar så det var en liten öl sjö utanför mitt kylskåp på morgonen. Det är vid skarven mellan sytråden(tunna slangen, den från humle.se) och kopplingen som det läcker.
FInns det nåt att göra åt detta eller är det en defekt koppling? bara att beställa ny eller?

Sv: John Guest snabbkoppling läckage

Se till att slangen är intryckt hela vägen i kopplingen. Ibland glider den omärkt ut ett stycke vid hantering, och då kan det springa läck.

Think globally. Drink locally.

Kolla även om slangen är rakt avskuren vilket annars kan orsaka läckage.
Plocka bort kopplingen och slangen och gör nya snitt, det kan funka.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Är det slang på bägge sidorna om kopplingen eller är den ansluten till exempelvis ett torn eller kylmaskin? Har du ett slät rör som den är anslutet mot så kan det vara bra om du spårar röret med en rörkniv. Dvs en ytterst grund skåra runt om röret ett par mm från kanten. Sedan finns det röda klammrar som du kan trycka in i "glid"delen av kopplingen så att de ej åker ihop vid transport.

/Hans

jag har slang från humle på båda sidor om kopplingen så de skall passa. fungerar ju bra på de andra kopplingarna. ska testa göra nya snytt ytor på båda och se ifall det hjälper

gjorde nya snitt ytor men läckte fortfarande. sänkte trycket till 1 bar så slutade läckaget...bara min belgian wit gillar det trycket så är jag nöjd;)
är det nåt som är strul eller tål kopplingarna inte så högt tryck?

petern skrev:

gjorde nya snitt ytor men läckte fortfarande. sänkte trycket till 1 bar så slutade läckaget...bara min belgian wit gillar det trycket så är jag nöjd;)
är det nåt som är strul eller tål kopplingarna inte så högt tryck?

jag har aldrig haft problem fast jag brukar köra 4,5 bar 1 dygn för att snabba på lite

Mina läcker också vid högre tryck (>3 bar). Vid kolsyresättning har jag också högre tryck, men då har jag givetvis inte serveringsslangen ansluten.

Think globally. Drink locally.

Jag har använt JG-kopplingar länge och det har varit ytterst ovanligt att de läcker. Jag använder också JG till kolsyran. Där har jag varit uppe över 3 bar vid kolsyresättning. De enstaka gånger det då har läckt har slangen inte varit helt intryckt.

Rätt typ av slang ("hård") krävs ju också.

Ovan nämndes att det är viktigt att de är kapade med ett rent snitt och det ska också vara så gott som exakt i 90 grader. Det finns särskilda verktyg för att kapa på rätt sätt. Har Humlegården sådana?

Men även solen har sina fläckar. Någon gång bör väl felaktiga komponenter levereras. Det kan väl också gälla JG.