10 grader?
Jag har inte börjat brygga än men funderar på att brygga en lager och läste nånstans att lager bör lagras vid 10 grader. Frågan är var man i så fall kan lagra den? Utomhus (förråd, garage) är för kallt och inomhus är för varmt. Förslag?
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → 10 grader?
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Jag har inte börjat brygga än men funderar på att brygga en lager och läste nånstans att lager bör lagras vid 10 grader. Frågan är var man i så fall kan lagra den? Utomhus (förråd, garage) är för kallt och inomhus är för varmt. Förslag?
Jag har en vanlig gammal hushållskyl som blev över när jag renoverade köket stående i källaren.
Det kanske kan funka att köpa ett gammalt kylskåp och ta bort hyllorna? Jag är lite osäker på om man kan justera temperaturen till 10 grader, men det borde man kunna känns det som.
En isolerad låda i garaget med nån glödlampa i som fixar upp tempen borde väl kunna funka , för kallt ,större Wattal på lampan.
Sen kan du ju ha en stektermometer , en sån med sladd så behöver du ju inte öppna lådan för att kolla tempen.
Se till att det finns lufthål och att inte lampan kan orsaka brand.
Salle i Växjö
Lager ska jäsas vid runt 10-12 grader.
Just nu är det utetempen dygnet runt så det är inga problem i ett förråd eller garage. Senare i vinter så blir det nog för kallt
Lagringen bör ske vid 0-2 grader.
Blir det en "normal" december så passar förrådet, garaget utmärkt.
Annars rekommenderar jag ett extra kylskåp för jäsning och lagring.
Hej
Vissa kylskåp är svåra att få upp i 10 grader.
Avkännaren sitter alltid nära kylelementen.
Isolera kylelementen och avkännaren så blir det kallt vid avkännaren men varmare i kylen.
Själv kör jag numera med garage med frostvakt.
/Kjell
Kan man inte helt enkelt flytta tempgivaren?
Var ska du flytta tempgivaren?
Du vill att tempgivaraen ska sitta kallare om du vill ha varmare i kylskåpet.
Nu sitter den på kallaste stället DVS kylelementet.
Det skulle säkert gå att byta ut tempsensorn mot en annan typ.
Men då mådte man veta vad som sitter där i origional.
Men fråga på något kylsåps service ställe så fixar dom det säkert.
/Kjell
Kolla här hur ni ska göra:
http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=80
Eller gå in på utrustng sid 2 och kolla på inlägget om termostat.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → 10 grader?