Har suttit å funderat lite å skalat upp ett recept till det dubbla å moddat lite....
Hur funkar mäskningen då? Om man ska ha allt vatten från början å sen höja tempen. Jag fattar ju att man använder den mängden vatten å mäskar med som står. Men sen får man ju då värma vatten på spisen för lakning efter att man tappat ur mäskvattnet va? Ska man då bara hälla det över mäsken när hinken hänger ovanför vörten, eller ska man tappa ur vörten i ett annat kärl å tappa på lakvattnet å sen tappa ut det? Gör det inget att malten hänger ovanför i luften medan man värmer lakvattnet, eller är det bättre att koka lakvattnet på spisen?
Lite dumma frågor, men jag har bara användt kylväska innan. Men tror mer på denna metoden faktiskt.
Men sen måste man ju ändå tillsätta ännu mer vatten för att få rätt batchstorlek. Är det inte bättre med lösare mäsk å köra på rätt volym redan i mäskningen? Alltså batchvolym + det som går förlorat i malten. Eller beersmith baserar på att man tillsätter vatten upp till rätt volym efter koket alltid?
BeerSmith Recipe Printout - www.beersmith.com
Recipe: Bohemian VikingPilsner 20L
Brewer: Mange
Asst Brewer:
Style: Bohemian Pilsner
TYPE: All Grain
Taste: (35.0)
Recipe Specifications
--------------------------
Batch Size: 20.00 L
Boil Size: 22.89 L
Estimated OG: 1.055 SG
Estimated Color: 8.1 EBC
Estimated IBU: 39.6 IBU
Brewhouse Efficiency: 75.0 %
Boil Time: 60 Minutes
Ingredients:
------------
Amount Item Type % or IBU
4.30 kg Pilsner (3.5 EBC) Grain 85.3 %
0.43 kg Carapale (8.0 EBC) Grain 8.4 %
0.32 kg Vienna Malt (6.9 EBC) Grain 6.3 %
28.00 gm Northern Brewer [10.50%] (60 min) Hops 31.7 IBU
32.00 gm Saaz [3.30%] (20 min) Hops 6.9 IBU
32.00 gm Saaz [3.30%] (2 min) Hops 1.0 IBU
2 Pkgs Saflager (Fermentis #S-23) [Starter 12 ml]Yeast-Lager
Mash Schedule: Single Infusion, Light Body
Total Grain Weight: 5.04 kg
----------------------------
Name Description Step Temp Step Time
Mash In Add 13.15 L of water at 71.9 C 65.6 C 75 min
Mash Out Add 8.42 L of water at 93.5 C 75.6 C 10 min
Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house