Sv: Bygga ett enkelt RIMS i plast önskar synpunkter och ideer.

Jag upprepar min fråga.

Jag har ett liknande hemmabygge som den som TS planerar. Likadan pump som diskuteras ovan. Jag har haft problem med vad som ser ut som luftbubblor i slangarna. Någon mer som upplevt detta?

Är det skäl till oro?

27 Senast ändrad av geandhei (2010-03-29 14:44:55)

Hade inga problem med luftbubblor i lakningen utan det verkade rinna till lika snabbt som det pumpade runt trots att jag körde pumpen på 12v dvs 4,5l /min. En observation som jag tidigare gjort med lakkärl och batchlakning var att om silen är för finmaskig (hoprullad metallnät) stoppar det snabbt upp och  tjorvar hela tiden. Om man har en grövre sil blir de första litrarna som recirkuleras grumsiga men allteftersom de fina partiklarna hamnar högst upp fungerar själva lakbädden som sil så vid problem med mycket partiklar kan paradoxalt nog lösningen vara att öka storleken på silhålen. Jag har för egen del 3,5mm hål vilket ser ganska stort ut men det verkar fungera mycket bra.

Alla djur utom människan vet att livets huvudsakliga mening är att njuta av det.

Tack geandhei!

Jag modifierade min utrustning enligt ditt råd och bryggde idag. Det gick superbra. Inga tendenser till att vätskan kaviterar eller att det sugs in luft. Bra flöde hela vägen. Men jag kör med sänkt flöde (5v). Ren och klar vört redan efter några minuters recirkulation.

smile Hur blev utbytet?

Alla djur utom människan vet att livets huvudsakliga mening är att njuta av det.

Jag köpte också in en sådan pump från julia. Jag testkörde bara med vatten i systemet och upptäckte liksom "Extatiskt Rasande" att
det bildades luftbubblor vid utloppet av pumpen. kunde dock minimera bubblorna genom att ändra lite på slangarna. kanske kan det bero på lite otäta slangkopplingar. varifån skulle annars luften komma ifrån?

vore intressant att se mera bilder på era system...varsågoda och släng ute lite;)

geandhei skrev:

smile Hur blev utbytet?

80% om jag mätt allt rätt. Jag är helt klart nöjd med det. smile

Bubblorna har jag liksom Petern fått bort genom att fixa kopplingarna och slangen. Det verkar ha varit ett separat problem från det att vörten kaviterar. Kavitationen berodde nog på att skalrester proppade igen alltför små hål i min "screen".

Jag ska fota och visa mitt "bryggverk".

Är det denna pump som ni alla pratar om? http://www.jula.se/tryckvattenpump-12-v … min-130585

Isf, kör ni alla med det switchade nätaggregatet från Kjell & Company? Eller finns det någon billigare lösning? Är nyfiken på att få till så billig pumpning som möjligt till mitt "prototypbryggverk"

Yepp det är pumpen jag använder. Försökte först driva den med en batteriladdare för motorcyklar men den hade inte nog med kräm (Ampere) för att driva pumpen så det blev ett nätaggregat från Kjell och company. Skulle kunna tänka mej att nätaggregat till de plattskärmar som har externt försörjning skulle kunna fungera. Eller något bilbatteri som ligger och skräpar om du bara vill testköra alltså.

Har någon testat att mäta motstånd på sin pump för att kolla hur många ampere som behövs för att driva den?

Jag hittade ett 12V nätaggregat som skulle klara att leverera 2 A likspänning, oftast så ligger plus i den inre delen av kontakten eller på den röda ledningen, det funkar bra med den  så jag har inte behövt räkna på detta...

Salle

(funkar för mig, kanske inte för dig)

Jag vet inte vilket nätaggregat på Kjell & Co ni menar och vad det kostar men jag har just köpt ett på 110W för 399 kronor på Clas Ohlson. Det har ett cigaretttändaruttag på sladd.

körde min under testkörningen med en bilbatteri laddare som ändå låg och skräpade i källaren. det fungera bra med den. kan köra 12 eller 6 v.

Hur många watt måste elementen vara på om man vill koka tex 20 liter i jäshinken? Tänkte försöka hitta lämpliga vattenkokare att slakta. Men lite trist att få tag i fel sort.... Alla vattenkokarelement ser väl inte lika dana ut?
Men hade tänkt mej 3 st på 1200 W. Kan det bli lagom tro? Man vill ju inte smälta botten på jäshinken direkt....

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Under uppvärmning använder jag 2x1800w men sedan det är uppvärmt får jag bra rull på loket med 1x1800w på 26liter

Till 20 l räcker det gott med 2 x 1200 W. Du borde klara dig på det upp till sådär en 30-35 liters kokvolym i alla fall. Jag kokar med elelement på 1200 + 1800 W och det ger en väldig fart på koket ända upp till 45-50 liter.

41 Senast ändrad av scaryeyes (2010-04-25 21:29:41)

Ok... låter helt kanon. Fick sån inspiration att bygga med 2 jäshinkar och koka i samma.
Jäshinkar är ju bara på 30 liter, så max 20 tror jag mej kunna koka i den utrustningen.

Nån som har en ide var dom säljer perfekta kokare tro? Ö6B har en men på 2000W för 149. Bra pris, men lite mycket kräm?
Fast det skulle väl vara ganska bra i alla fall..... Kör båda på universaltermostat under mäskningen så uppvärmningen går fort, sen kopplar ut den ena å bara kokar med en när man fått upp farten.

Måste vara allra enklaste, billigaste å bästa sättet i den lägre prisklassen. Sen blir det ju så klart braumeister om man vill lägga mer pengar.

Men ska fundera lite mer på runtomkringutrustningen.... Man vill hålla allt så kompakt som möjligt ju.

Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher

Har suttit å funderat lite å skalat upp ett recept till det dubbla å moddat lite....

Hur funkar mäskningen då? Om man ska ha allt vatten från början å sen höja tempen.  Jag fattar ju att man använder den mängden vatten å mäskar med som står. Men sen får man ju då värma vatten på spisen för lakning efter att man tappat ur mäskvattnet va? Ska man då bara hälla det över mäsken när hinken hänger ovanför vörten, eller ska man tappa ur vörten i ett annat kärl å tappa på lakvattnet å sen tappa ut det? Gör det inget att malten hänger ovanför i luften medan man värmer lakvattnet, eller är det bättre att koka lakvattnet på spisen?

Lite dumma frågor, men jag har bara användt kylväska innan. Men tror mer på denna metoden faktiskt.

Men sen måste man ju ändå tillsätta ännu mer vatten för att få rätt batchstorlek. Är det inte bättre med lösare mäsk å köra på rätt volym redan i mäskningen? Alltså batchvolym + det som går förlorat i malten. Eller beersmith baserar på att man tillsätter vatten upp till rätt volym efter koket alltid?

BeerSmith Recipe Printout - www.beersmith.com
Recipe: Bohemian VikingPilsner 20L
Brewer: Mange
Asst Brewer:
Style: Bohemian Pilsner
TYPE: All Grain
Taste: (35.0)

Recipe Specifications
--------------------------
Batch Size: 20.00 L     
Boil Size: 22.89 L
Estimated OG: 1.055 SG
Estimated Color: 8.1 EBC
Estimated IBU: 39.6 IBU
Brewhouse Efficiency: 75.0 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amount        Item                                      Type         % or IBU     
4.30 kg       Pilsner (3.5 EBC)                         Grain        85.3 %       
0.43 kg       Carapale (8.0 EBC)                        Grain        8.4 %         
0.32 kg       Vienna Malt (6.9 EBC)                     Grain        6.3 %         
28.00 gm      Northern Brewer [10.50%]  (60 min)        Hops         31.7 IBU     
32.00 gm      Saaz [3.30%]  (20 min)                    Hops         6.9 IBU       
32.00 gm      Saaz [3.30%]  (2 min)                     Hops         1.0 IBU       
2 Pkgs        Saflager (Fermentis #S-23) [Starter 12 ml]Yeast-Lager               

Mash Schedule: Single Infusion, Light Body
Total Grain Weight: 5.04 kg
----------------------------
Name               Description                        Step Temp     Step Time     
Mash In            Add 13.15 L of water at 71.9 C     65.6 C        75 min       
Mash Out           Add 8.42 L of water at 93.5 C      75.6 C        10 min

Jag kör med hela pre boil volymen och maltabsorbtion det jag upptäckt är att det blir ett betydligt mindre deadspace dvs jag kan dra ner på vattenmängden blir också en något sämre effektivitet vid tidigare batchlakningar jämfört med nu skiljer det på OG tidigare 1,057 OG nu1,054 men förmodligen för att jag får ut en större kokvolym ska räkna på effektiviteten när jag får en stund över

vad är det för slangar och blåa hylsor du har använt till ditt bygge här? Intressant, och tycker det är onödigt att uppfinna hjulet på nytt. Bättre att skaffa saker som funkar direkt.

45 Senast ändrad av geandhei (2010-09-05 20:31:45)

Jobbar inom sjukvården så jag har "lånat" lite kopplings slangar till sugar dom är oanvända men har passerat bäst före datum och kan därför inte användas vid operationer.

jaha... där ser man... fel yrke igen här.vad är det för material i dom? Eller det är bäst att köpa silikonslang härifrån till sån här utrustning tro?

köp du silikonslang från humle. de finns i flera storlekar och tål temperatur. bara koka dem före användning och de är mjuka och trevliga att använda. dessutom slipper du funderra på om ditt öl kommer smaka plast etc.

Ja misstänker att priset är samma eller dyrare på andra ställen. Va på slang&maskin i dag i ett annat ärende, men dom hade ingen silikon slang hemma. Bara några meter 9.6 utvändigt. Men har man ingen nytta av nu ju.

Torgny skrev:

Mitt lilla liknande bryggverk kommer från en artikel jag läste i tidningen Brew Your Own.
Jag antar att du inte läst artikeln eller den mer utförliga tråden på Homebrewtalks forum?

Countertop Brutus 20

Visserligen inte baserad på Braumeisters bakvända konstruktion men väl värd att titta på. Jag använder själv inte motströmskylaren utan en vanlig kylspiral.
Än så länge är det ett något oorganiserat bygge (liksom mitt hobbyrum wink ) men planen är väl att ha någon typ av bänk med panel där universaltermometer
och pump med respektive strömuttag sitter samlade och lätt åtkomliga utan härvor med kablar och slangar överallt som man kan snubbla över eller fastna i.

http://www.humle.se/punbb/images/upload … lering.jpg

Hej Torgny.

Jag har lite funderat på detta systemet innan, eftersom jag redan har en kylväska som funkar. Har du en slinga med små hål i som ligger ovanpå maltbädden där den varma vörten kommer från locket?

Vilken pump används? Funkar jula pumpen att reglera flödet med olika spänning? I så fall bör väl en nätadapter med spänningsreglering funka?

Om det är så här enkelt, bör jag kunna ha ett uppgraderat bryggverk redan nästa vecka.

scaryeyes skrev:

Har du en slinga med små hål i som ligger ovanpå maltbädden där den varma vörten kommer från locket?

Vilken pump används? Funkar jula pumpen att reglera flödet med olika spänning? I så fall bör väl en nätadapter med spänningsreglering funka?

Hej, jag borrade bara ett hål genom locket på kylväskan och stack igenom en bit kopparrör (10-15 cm) med en slangklämma runt röret på utsidan som hindrar att det åker igenom. På mäskens yta lägger jag ett plastlock eller en bit folie för att sprida ut strålen lite...alltså inget avancerat bygge. En slinga med hål fungerar säkert det också smile

Pumpen såg jag att du fått svar om i en annan tråd, 12V DC som styrs via ett spänningsstyrt aggregat 4,5-15V tror jag om jag inte minns helt fel. Jag brukar köra på 6V då det räcker i mitt lilla system. Jag har ingen kulventil på pumpens utgång för att styra flödet, som man brukar ha när större pumpar används. Den gillar inte det riktigt verkar det som. Därför använder jag minskad spänning istället. Har lite svårt att hitta perfekt balans mellan det som tappas av från mäskkärlet till kokkärlet och det som pumpas tillbaka igen. Det måste tyvärr övervakas. Antar att detta kan lösas med nivåbrytare eller liknande.

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte