Sv: Första (misslyckade?) försöket

Jag lyssnar också, även om jag tycker att dom har börjat låta lite trötta på senare tid. Dessutom blir reklampauserna bara längre och längre. I senaste programmet om "Bottling & kegging" tog dom upp en fråga från en viss Thomas Fransson. Undrar om han är svensk?

Jag sällar mig förresten till skaran som inte tappar om för sekundärjäsning. Rätt ner i flaskan bara!

27 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-03-26 10:40:24)

Vilket vackert namn big_smile

Kan hålla med om de, problemet verkar vara att dom fått flytta om och ändra sändningstiden så mycket på sista tiden.
Dessutom spelar dom in 3 program i rad varje session. Kan verkligen rekomendera att lyssna live.

Brew strong och CYBI brukar sändas på lördagar en bit in på eftermiddagen.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Snej skrev:

I senaste programmet om "Bottling & kegging" tog dom upp en fråga från en viss Thomas Fransson. Undrar om han är svensk?

nehej...får ja ta å lyssna på de programmet. Restecpa wink

Noterade förtjust i senaste avsnittet (bottling) att en viss Thomas Fransson med två batcher barley wine kom igenom med en fråga till de högt ärade ölgudarna.

Håller med om att det är ett jättebra program.

Think globally. Drink locally.

Idag tappades ölet över för sekundär-jäsning till en ny hink. Har luktat lite i jäsröret senaste dagarna och det har luktat lovande. Blev lite orolig när jag öppnade locket och stoppade ner näsan och fick nästan en smäll på käften när jag sniffade! Det luktade såklart inte svavel men det var ungefär samma känsla som när man tänder en tändsticka nära snoken.

Efter omtappningen så tog jag ett prov för att mäta SG och sedan hamnade provet i ett ölglas: drog en lättnadens suck, det smakar helt klart godkänt! SG fick jag till 1010-1012 vilket, om mitt OG stämde (1042), skulle betyda ca 4% i alkohol men smaken tyckte jag sa något annat. Kände mig nästan lite snurrig på bara några småklunkar så jag är ännu mer tveksam till min OG-avläsning nu.

Nu är det en veckas väntan igen innan nästa fas. Planerad tappning på flaskor nästa måndag.

31 Senast ändrad av TheJaff (2010-03-27 13:55:08)

Lade in receptet i Beersmith:

EDIT: Smakade igen på provet efter det hade stått i kylen en stund och då var likheten uppenbar: Guinness, dock lite lite blekare i färgen (fast betydligt mörkare än färgen enligt Beersmith).

http://www.humle.se/punbb/images/upload/rauchAle.JPG

Tappade upp på flaska idag som planerat. SG hade sjunkit ytterligare till 1,010. Klar och fin och väldigt mörk i färgen. Primade med 115g till 23 L. Nu får backarna stå på lagring i ca 17C ett par veckor (eller så länge jag klarar av att vänta).

Jag fick inte till tekniken förrän de sista 20 flaskorna ungefär. Jag har köpt 1/2" flaskfyllaren från humlegården och jag körde på lite för fort från början så jag gissar att ölet blev lite onödigt syresatt. Körde jag tillräckligt sakta så bubblade det knappt alls.

En sista uppdatering.

Nu har det bildats rätt mycket kolsyra i flaskorna, men tyvärr måste jag säga att ölet inte blev någon höjdare. Jag tror inte att det har blivit något "fel" (infektion eller dylikt) men jag tror att en kombination av

- bryggt på endast extrakt
- dessutom ett ganska knepigt extrakt att grunda en hel öl på
- lågt utbyte av humlen (pga endast 10L boil size)

är orsaken.. men det är upp på hästen igen som gäller! Idag kommer nya ingredienser till försök nr. 2 (http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=2982). Den här gången testar jag steeping samt har lite bättre koll på humlekoket, så jag håller tummarna för ett bättre resultat.