Körsbärsträd

Jag tänkte skaffa hus uppe i Luleå inom en snar framtid, och funderar på vad man kan odla för gött på tomten som man kan använda i bryggningens ädla konst. Eftersom jag fastnat rätt mycket för suröl så tänkte jag odla vinbär, vildhallon och körsbär. De två första vet jag av erfarenhet att de klarar sig bra här uppe, men för körsbär har jag varit tvungen att leta lite information online. Som det verkar så är det bara så kallade "surkörsbär" som klarar sig här uppe. Är det någon som vet hur det fungerar att använda dessa?

Sv: Körsbärsträd

Det är just precis den sorten man ska använda till ex. kriek mfl. sorter. Så där hade du tur.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

De körsbär som växer på min baksida är väl kanske inte rent botaniskt surkörsbär men de är inte så särskilt supersöta heller. De verkar i nuläget väldigt lovande:

http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php? … 741#p18987

Härligt! Smakade Liefmans Cuvée Brut på Stockholm Beer and Whiskey festival i helgen, en flamländsk röd med körsbär, och tyckte den var så in i helvete god. Kan nog bli att jag delar upp min duchesse de bourgogne-klon och lägger hälften på körsbär nästa år

Något annat roligt man kan odla som går att använda till öl? Förutom humle då

Svensson: jäklar vad smaskigt det ser ut. Hur länge planerar du att den ska ligga på bären?

Det blir antagligen fram till julledigheten då jag kommer att tappa allt på flaska. Men ser det ut att behövas tappas om så gör jag nog det direkt.

Skaffa en örtgård där du odlar diverse örter! Exemeplvis anis (om det nu går att odla).
Se också till att ha en rejäl lönn och en och annan björk då du kan göra lönnsirap och ha i ölen eller exempelvis brygga med björksav! Gran och tallskott kan du ha i vissa öl. Dock så är detta nog inte så nödvändigt att just odla dessa träd då de är ganska vanligt förekommande genom hela sverige och väntetiden för att de skall växa och blir stora är ju lite väl lång.

OBS! Det ovanstående är skrivet med en gnutta humorik fast med "seriösa" idéer.

Eller varför inte odla något gott att äta till ölen?

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Thomas Fransson skrev:

Eller varför inte odla något gott att äta till ölen?

tx. ölkorv eller torkat renkött :-D

NEEEJ! Nämn inte ens torkat renkött på detta forum där det finns massa sörlänningar för om dom får smak för detta kommer det att ta slut för oss Norrlänningar eller bli jättedyrt och eftersom jag "knarkar" torkött blir det problemas big_smile

Alla djur utom människan vet att livets huvudsakliga mening är att njuta av det.

om man nu ska odla lite torkat renkött, ska man låta bli att vattna då??

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

ja, och frysta ärter oldlar man på vintern va...

Om man ändå ska ha tillbehör till ölen, skit i att köpa träd och växter. Satsa pengarna istället på stängsel och får och gör salt fårost istället. Dessutom behöver du varken köpa gräsklippare eller bensin för att sköta om tomten för det gör fåren, detta leder i sin tur till ca 37% mera bryggtid.

ha det
Anders

Det tråkigaste med en riktigt lyckad öl är att den tar slut på tok för fort,

Kommer osökt att tänka på reklamfilmen från Lantchips. "Varför står vi då i den här djungeln?"

Mangster, hur går det med körsbären? har du hittat bra ställe att köpa ifrån? priser?
jag blir nämligen också sugen på att gräva ner några plantor... har hittat dessa, verkar bra;

Skuggmorell E
Växtsätt: Kraftigt de första åren men träden blir inte stora eftersom tillväxten avtar när träden börjar bära frukt
Avkastning: Tidigt bördigt, bär rikligt
Frukt: Stora mörkt brunröda bär med tunn hud och fint, löst fruktkött. Lämplig som hushållsfrukt
Smak: Saftigt med utpräglad syrlig smak
Ätmogen: Augusti
Härdighet: Zon 1-5(6)
Övrigt: Snabbvuxet och lättodlat träd
Pollensorter: Självfertil

de finns på eplanta.com

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Har inte gjort någon mer research. Hoppas att man hunnit skaffa hus till denna vår så jag kan sätta några träd, annars får det nog vänta till nästa år. Men det verkar ju lovande det du hittat!

Tycker dock denna verkar bättre, då jag verkar bo i zon 6. Låter som smaken passar bättre, men att trädet kommer växa långsammare

Nordia E
Växtsätt: Ett buskkörsbär som blir ca 3 m på egen rot, svagväxande
Avkastning: Tidig bördighet, bär rikligt
Frukt: Mörkröd med liten sten. Passar mycket bra till saft och sylt.
Smak: Mörkröd fruktsaft, syrlig smak
Ätmogen: Början av augusti
Härdighet: Zon 1-6
Övrigt: God motståndskraft mot sjukdomar samt härdig
Pollensorter: Självfertil

17 Senast ändrad av Flasktömmaren (2009-10-20 11:56:19)

jo, det kan du rätt i... jag ska kolla vidare lite hur man får fatt i några... och vad det kan kosta...
Förresten, jag läste att växtzonen kan variera från ställe till ställe i en trädgård, när du letar hus så kom ihåg att du vill ha söderläge för dina träd..  wink
  en annan sak, hur gick det med din northern brewer?

Ska tänka på det!

Den växte och frodades, men fick inga kottar denna säsong. Den ser väldigt ynklig ut nu i den begynnande vintern, får se om den överlever

Jag har en hel drös med klarbärstäd (en avart av körsbär) på landet, har fått gallrat en hel del då den inte gav så mycket frukt för att de var för vildvuxen.
Fick dock en del i sommras och tänkte skörda även denna sommar.

Tänkte göra en Wit med bären till, vad rekomenderar stämman att jag skall göra.
Ta med i koket?, lägga på primären? hur mycket i vikt till 13 liter vört på OG 1.045 - 1.055

Jag skulle nog dunka in dom i sekundären. Har uppskrivet någonstans hemma hur mycket bär/liter som rekommenderas för kriek, det kan kanske vara ett bra riktvärde. Kan försöka återkomma med det

+1 för sekundären. Har inte heller mina anteckningar tillgängliga, men 2 kg till 10 liter är absolut inte för mycket.

Think globally. Drink locally.

Men nu är det så att jag är en "såndär" som bara kör primär och inte sekundär, är fortfarande orolig för att fulingarna får fotfäste.

Då gör du ett undantag och kör en sekundär denna gången. Givetvis pastöriserar du inte bären utan häller dem rakt ner i ölen. Lita på naturen, det kommer bli gott.

Think globally. Drink locally.