Fråga om flasklagring

Bryggde en ESB för ett tag sedan. OG: 1057, FG: 1014, IBU: 38. Andelen crystal var cirka 12 procent (två olika sorter). Testade den efter 14 dagar på flaska i rumstemperatur. Kändes både lite för söt, lite för lite beska och "omogen".

Ungefär hur länge behöver en öl med det OG´t stå till sig ungefär enligt era erfarenheter? Tror ni jag slängde i för mycket crystal i förhållande till beskan?

På flaska: London Porter, Dark Mild
På jäsning: Ordinary Bitter
På planeringsstadiet: mera brittiskt

Sv: Fråga om flasklagring

Man kan väl ha cirka 20% Crystal malt. Hur mycket crystal malt som är lämpligt för en ESB låter jag andra svara på :-).
Jag/vi brukar låta jäsningen pågå 3-4 veckor och därefter mogna på flaska i rumstemperatur 3-4 veckor.
Låt den stå några veckor till och prova hur den utvecklas.

3 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-03-24 12:30:36)

Värt att veta är dock att humlebeskan avtar under lagring. Dock pratar vi om ett par månaders lagring innan man märker någon större skillnad.
Men där efter går det ganska fort utför.

Är ölet ordentligt kolsyrat?
Kolsyran lättar upp ölet och ger en viss krispig syrlighet som kan lätta upp restsötman.

Men i ditt fall tror jag det är en fråga om receptjustering eller att sänka mäsktemperaturen och förlänga mäsktiden till 90-100 minuter
om du mäskat relativt högt. 38 IBU är ganska "in the middle of the road" Alternativt välja en jäst med högre utjäsningsgrad, titta på jästemperatur osv. Det finns många variabler att ändra på. Men klokast är att bara ändra en och testa igen.

Hur lång tid det behöver stå, det är upp till dig;)
Men faktorer som påverkar är lagrings temp och tid innan flaskning. Samt efter flaskning.
När dessa öl serveras som real ale har de inte många dagar på nacken. Runt en vecka.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

4 Senast ändrad av jrm (2010-03-25 01:05:28)

Jag har haft problem med öl som ska ha lite mer beska och för mig tror jag lösningen är att vattenjustera.

Innan tyckte jag att ESB/APA/IPA blev "sötaktiga" och saknade humle beska, smak och arom, men jag fick ett helt annat, mycket bättra, resultat med min senaste IPA då jag testade lite olika mineral i mäsken och även lite i koket. Det kanske ska tilläggas att även beprövade recept föll dåligt ur när jag bryggde med mitt vatten...   

Kan tyvärr inte ge några bra tips hur du börjar vattenjustera. Jag har letat information och läst som en dåre i nästan 3 månader innan jag kända det var dags att testa teorin... dock har How To Brew (http://www.howtobrew.com/section3/chapter15-1.html) och EZ Water Calculator (http://www.ezwatercalculator.com/) varit mest till hjälp

Skule tippa att det är lite för mycket crystal
Men vänta en månad till och se hur du tycker att det blev.
Många lite starkare öl behöver en längre lagringstid innan de blivit bra.
Det kan också vara så att efter endast 2 veckor att primingen fortfarande ger en viss sötma.
Ta det lugnt och vänta ett tag till.