Sv: Braumeister

Hej Alla BM bryggare,

Har precis beställt min BM (20 liter) och väntar på att få hem den.

Tar tacksamt emot tips och erfarenheter inför min första bryggning.

Vad skall jag tänka på?

Keep on brewing...

Finns ju en hel tråd här på 6 sidor med tips och råd smile

krunchie skrev:

Finns ju en hel tråd här på 6 sidor med tips och råd smile

Nils,
läs och begrunda och ställ eventuella frågor sedan.
Hls
/Jürgen

Har nu bryggt en första batch med min BM.
Det gick bra och är väldigt nöjd.
Bryggde utomhus för att se hur mycket det ångade första gången.
Tänkte fortsätta med det tills lokal med fläkt är fixad i källaren :-)

Jag har köpt en kylspiral till min BM och den fungerade bra.

Har dock tänkt att försöka köra pumpen under kylning.
Rimligtvis borde det bli effektivare kylning om man pumpade vörten runt kylspiralen.

Är det någon som har någon erfarenhet av detta?
Och/Eller några tips?

/Nils

Keep on brewing...

Vad roligt det gick bra!

Jag kör med plattvärmeväxlare, men det låter väl som troligt att pumpen coh kylspiral borde vara effektivare än bara kylspiral.  Själv drar jag ut kontakten så fort bryggningen är klar - jag säger Cheers tillbaka och drar ut sladden.

Mvh
Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Om man kör pumpen under kylning, riskerar man inte HSA då? Man slipper kanske skaka jäshinken för luftning sen iaf, bara det gör ju att jag tänker köra för't hursomhelst smile Jag brukar bara röra runt med en slev och samtidigt göra en liten whirlpool typ, tar typ 10-15 min från kok till pitchtemp

132 Senast ändrad av krunchie (2010-05-21 10:48:41)

Har precis börjat göra mjöd och kom på att braumeistern kanske kan komma till användning här, eftersom mjödmust helst ska pastöriseras. Kan man pastörisera mjödmust i BM, eller är det en dum idé? Stora frågan är väl om honungen kanske kleggar till pumphuset eller tar på sig en ölsmak från tidigare bryggningar...

Vid min senaste bryggning noterade jag att koket var långt ifrån önskvärt (rullande) i min BM. Det har iofs aldrig varit ett direkt jättekraftigt kok men nu var det allt för dåligt. Jag är osäker på om det rör sig om en succesiv försämring eller om det varit så här dåligt sedan jag flyttade ut BM i garaget. Värmeslingorna ser förvisso rättså anfrätta ut och jag har i ärlighetens namn aldrig någonsin genomfört någon grovrengöring (stålborste eller diskmaskinsmedel) av dem utan snarare varit avsiktligt försiktig med dem (diskborste). Nu funderar jag på en brygg-olle för 1000:- men man skulle ju bli grymt besviken om den inte löser problemet.

Åsikter, någon?

MVH,

/Segergren/

Hade samma problem med otillräckligt rullande kok förut och jag märkte efteråt att värmespiralen hade rätt bra med gammalt grums fast på den på insidan mot väggen typ. Efter att jag rengjorde där bakom och gjorde en ordentlig genomgång med Halapur och allt så funkar det kanon!

Rekommenderar en rejäl rengöring i alla små hörn smile

För mig har det varit omvänt. I början fokuserade jag inte på rullande kok och i mitt kalla servicebadrum i källarn utan lock på BM'n blev det inte särskilt kraftigt kok alls. Men efter att ha läst här på forumet om det rullande kokets vikt har jag börjat koka med locket på, täckande ungefär 75%, och det (tillsammans med att det blivit varmare antar jag) har givit fina rullande ordentliga kok på senare tid.

Skulle tro att flytten till garaget är det största boven.  Jag har en brygg-olle och det tror jag absolut är en fördel. 

Sedan tycker jag ändå du bör ge dina värmeslingor en noga tvätt. Det kan ändå inte skada.

Mvh
Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Köp ingen brygg-olle för 1000 spänn! Köp ett liggunderlag på t.ex. Biltema för en bråkdel av priset. Lätt att skära  till önskad mått med kniv och kan spännas fast med ett spännband. Funkar kanonbra.

http://saccharolicious.blogspot.com

Brygg-olle är en trevlig detalj för materialspelaren... Men för den som hellre lägger pengarna på malt duger det bra med bitar av liggunderlag. Det behövs inte särskilt mycket för att underlätta koket.
Det viktigaste tipset är ändå att programmera koktemperaturen till 101 eller 102 grader, så att BM inte nöjer sig med 100 grader och själv stänger av titt som tätt.

Tack för bra tips,

Jag hittade ett liggunderlag i garaget (troligtvis från min ungdom i Scouterna) som jag rullade runt BM. Genom att skära lämpliga hål i liggunderlaget kunde jag fixera det i handtagen och kranen. Det ser det t.o.m ganska proffsigt ut.

Appropå det här med 101 eller 102 grader. Jättebra tips, som jag i ärlighetens namn inte alls hade tänkt på. BM, hur som helst, verkar tycka att det kokar vesäntligt tidigare än 100 grader. Iaf så börjar den räkna ner tiden för kok någonstans mellan 90 och 100 grader. Jag, som fick domarutlåtandet "DMS" om min senaste dubbelbock (som var tänkt att bli årets prestigebryggd nr.1), och därför, mer än någonsin, fokuserad på kraftig kok är ju inte helnöjd med detta.

MVH,

/Segergren/

...och nu kokar det ordentligt!!!

/Segergren/

Hallå Speidel kollegor!
Jag har beställt och väntar nu på min 50l Braumeister ska komma i slutet av nästa vecka.
Jag har bryggt med kylväska mm i två år snart och ser mycket fram emot att slippa grejja med allt i köket och låta Braumeistern och RIMS systemet sköta det framöver.
Dessutom är kapaciteten på 50l mycket bra tycker jag då jag ibland brygger med min svåger och då kan 20-25 liter bli lite lite.
Jag beställde även det korta maltröret för att kunna göra mindre satser med.

Bra tråd för övrigt. Vad funka bäst med att hålla ner den dedre silduken när man mäskar in?

Skål!

Gustav

Det finns flera intressanta lösningar tidigare i den här tråden. Jag köpte en rostfri ankarkätting på Biltemas båtavdelning (finns färdigförpackade i tvåmeterslängder), som jag ringlar ovanpå nedre silduken. Ena stumpen hänger över kanten så att jag kan lyfta ur kättingen när maltpipan fyllts på. Fast å andra sidan kan man låta kättingen ligga kvar under hela mäskningen om man vill, rostfritt skadar ju inte...

Lars

varför inte bara strunta i den undre duken ???
har ca 30 lyckade bryggningar och har aldrig haft den undre duken i maskinen (50l maskin)

Har nu äntligen kommit till skott och beställt min 20litare smile
Hur länge fick ni vänta på er BM ?
Otålig som f..

mvh H

ingen som väntat?

mvh H

Hej!
Grattis till Braumeister kopet!
Nar jag bestallde min tog det 8 dagar fran att Speidel mottagit betalningen. Jag bor dock i Ungern sa fraktvagen ar nagot kortare.
Jag har hunnit med 3 bryggningar pa min nu (jag ha 50l BM) och kan konstaterat att det ar den basta brygg-investeringen jag gjort.
Nagra tips for premiar bryggningen;
- den nedre silduken har en tendens att flyta upp nar man maskar in. Sy fast den med nagra stygn i bottenplattan runtom.
- overskrid inte maximala maltmangden! Jag provade att trycka ner 8 kg i mitt lilla maltror (som tar max 6kg), det slutade i katastrof  med vortfontaner och korn i hela vorten.
- annvand humlepellets eller humlekokpasar. Det blir mycket enklare att diska efterat. Hela humlekotta satter latt igen avtappningskranen.
- om du annvander kylspiral kan du starta pumpen nar temperaturen kommit under 90C for snabbare kylning.
- du behover inte programera all raster speidel foreslar. Jag brukar kora inmask pa 40C, proteinrast 5 min pa 53C,  forsockings rast 45-80 min pa 65-67C, utmask 10min pa 74C. Fungerar mycket bra.

Lycka till!

Gustav

Tack för ditt svar gustav (visar att inte tråden är stendöd) wink

Jag krossar min malt med en corona
Är det någon som har erfarehet av BM+Corona ?
Tänker mest på lakningen då !

mvh H

Jag krossar ocksa min malt med en corona. Det har fungerar bra tillsammans med Braumeistern (forutom nar jag tryckte ner 8 kg malt i det lilla maltroret). Malten ska inte vara for finkrossad i braumeistern. Senaste bryggningen sa provade jag att spraya malten med lita vatten innan corona-malningen, det blev klart fler hela skalbitar och ett bra resultat. Men det gar bra utan vatning ocksa bara man inte mal for fint (mjol).
Jag maste dock motorisera min corona infor nasta bryggning. Att sta och veva 13kg malt ar ingen hojdare! Sabbar halva bryggnojet.

Gustav

gött att coronan går att använda!!
Jag har också läst om att fukta innan krossning så detta skall absolut testas !
Jag kör min med en stooor borrmaskin och det blir så mycket enklare då wink

mvh H

yrmff skrev:

(visar att inte tråden är stendöd)

Hej,
det mesta har ju sagts om BM, tråden är en av de "matnyttigaste" på forumet
Hälsar
/Jürgen
fd BM-bryggare

150 Senast ändrad av yrmff (2010-10-30 15:58:06)

Min fråga gällde leveranstiden och jag har läst hela tråden och "bara" hittat två ställen då jag har kunnat dra vissa slutsatser om denna och det verkar då som om den utlovade på 1-2 v är en smula optimistisk och var då intresserad av vad den generella leveranstiden var och då svarar du rent allmänt och inte heller på min undran utan på ett sätt som man då kan dra slutsatsen att du inte läst/förstått frågan eller inte kommer ihåg eller helt enkelt inte vill svara!!  wink

mvh Heikki

ps. jag tycker förövrigt att det är en mycket bra tråd

ds.