Mycket restsötma/dålig utjäsning

Alltså jag har tjatat innan om mycket body/restsötma i ölet... Men det beror ju så klart på dålig utjäsning å i bland att jag räknat/läst av hydromern fel eller rent av kass hydrometer.

Men en annan sak jag funderar på,,,,, hur mycket jäst bör man ha? Jag har i bara användt torrjäst. Ett paket 11.5g till 10 liter. Är det för lite till lager? Har sparat jästen å kultiverat. Tänkte prova att odla upp mer. Då kan man kanske prova att ha i större kvantitet. Men så klart muterar den ju fortare när man gör så.
Hjälper det att ha i mer jäst?
Ett annat alternativ är ju faktiskt att använda en liten del vanligt socker. Det ger ju inte så mycket cidereffekt om man jäser kallt har jag läst. Är väl att det jäser renare vid lägre temp.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Mycket restsötma/dålig utjäsning

Japp, 1 pk jäst per 10L till en normalstark lager låter ganska vanligt.

Jamil, gubben med Brew Strong och the Jamil Showthe Brewing Network har gjort en räknare för jästmängd => http://www.mrmalty.com/calc/calc.html

Att propagera upp jästen i samma temperatur som den ska jäsa i kan hjälpa.
På så vis är risken mindre att den ska gå in i dvala om du sedan tillsätter den till kall vört.

Använd annars gärna ny torrjäst till varje batch om du känner dig osäker på att din sparade jäst är vid god vigör.
Är den i dåligt skick så är det väldigt svårt att veta hur mycket jästslurry du behöver tillsätta.
Då är det bättre att göra en ny förkultur enligt kalkylatorn på http://www.mrmalty.com som jrm nämner.

Vad jag hört på brewing network så rekomenderar dom inte att göra förkulturer på torrjäst. Endast flytande.
Köp ny torrjäst till varje batch, det är ingen direkt kostnad.

Alt. köp en flytande kultur och lyssna på brewing networks program om förkulturer, spara jäst och liknande.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Men nu är förkulturen gjord på slurryn från tidigare batcher. Har andvänt en slurry som jag kultiverade 2 ggr, å det jäser som fan nu ute på balkongen. Verkar stortrivas ju. Satte den förra helgen.
Men brukar starta jäsningen i rumstemp å sen sätter ut i kylan. Vet att det inte är optimalt, men det är enda sättet jag har att tillgå förutom källaren som håller 17 grader ca nu. Men så länge det jäser funkar det ju. Alternativt tillsätta mer jäst efter 2-3 veckor på primär när jag tappar till sekundär. Kanske 1/4 paket torrjäst till 10 liter eller nåt? Kan det va nåt tro?

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

5 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-03-21 20:46:22)

Enda är om temperaturen växlar mycket.
Då tenderar jästen att jobba som fan när temperaturen stigen och sedan somna in när tempen sjunker igen.
Innan ölet har jäst ut.

Lyssna på de föreslagna programmen, då lär du dig det du vill veta från folk som vet.
Jamil skriver ex. en bok tillsammans med Chris White (whitelabs) om just jäst. Jamil
har spenderat mycket tid på att studera jäst och propagering, jästemperaturer osv.
Han är förövrigt USA's mest prisbelönte hembryggare.

Dessutom kommer du lära dig en massa annat som kommer göra dina öl ännu bättre.
Lyssna på Brew strong och kolla igenom de andra topic'sen http://thebrewingnetwork.com/shows/Brew-Strong

Varning, att lyssna på programmen är starkt beroendeframkallande wink

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

För att slippa den cideraktiga smaken utav strösocker så kan du tillsätta det under koket.
När du kokar socker tillsammans med en syra så inverteras sockret (bryts ner) vilket förhindrar den cideraktiga smaken. Detta sker då naturligt eftersom vört är relativt surt. (Obs: jag är inte helt säker på detta!)
Är man osäker på att sockret verkligen inverteras så kan man koka en sockerlag med en gnutta citronsyra.