Kryddnejlikans vara eller icke vara i en julöl

Gokväll.

Sitter och spekulerar på en julöl, då jag kom över www.pilsner.nu, dvs Slottskällans hemsida. Där står det att Nisse har en st kryddnejlika per kubikmeter. Tycker jag låter lite, men å andra sidan kanske den ger sån jäääädrans smak så man inte vill ha nått mer. Är det inte kryddnejlike-smak på många belgo-bärs? Se klipp-och-klistrad info från deras info om Nisse nedan.

"Innehåll: Tre sorters malt: Pilsner-, mörk karamell- och chokladmalt
Två sorters humle: East Kent Golding och Hersbrucker
Övriga kryddor: Ingefära, kanel, apelsiner och kryddnejlika (1 st. per m3) Jäst: Worthington Whiteshield."

Så om jag inte är nått belgo-freak, kanske man ska passa på kryddnejlikan eller vad tror ni?

/Julrik

Sv: Kryddnejlikans vara eller icke vara i en julöl

Om det görs rätt kan det bli riktigt gott. Men så kan man oandra sidan säga om det mesta.

Jag avstår nog från kryddnejlika i ölen. Det räcker gott med att ha den i glöggen. Men nästa år så vem vet.

Hej!

Jag har använt kryddnejlika i julöl olika doser.

Det är säkert en smaksak men i min senaste öl ca 1-2 gram mald nejlika + 3 gram ingefära / 20 liter öl. Detta är blev mycket bra tycker jag.

Jag har även provat 11 gram mald nejlika + 34 gram ingefär per 20 liter och det var för mycket och tog överhanden.

/Fredrik

Frågan är vad man har för syfte med sin kryddning.
Det finns två lite olika synsätt.
1) Kryddorna ska dominera över ölets malt och humle.
Då ska man ta i ordentligt och hålla ner humle i både beska och smak. "Ju mer desto bättre"

2) Kryddorna ska komplettera ölets malt och humlesmaker
Då tar man det betydligt försiktigare. "Ju mindre desto mer".

Vad man tycker bäst om är en personlig fråga så jag anser att det inte finns något rätt eller fel i denna fråga.

Jag håller med Kenneth, men första gången jag testade hade jag inga referenser.

testade 11 gram mald nejlika + 34 gram ingefär per 20 liter. Då blev det åt glögghållet, alltså väldigt eldigt. Nästan så man fick lite halsbränna på kuppen (det får jag av glögg också) Skulle hamna som alternativ (1) enligt Kenneth's beskrivning.

1-2 gram mald nejlika + 3 gram ingefära / 20 liter så tar kryddorna inte överhanden, utan blir som ett komplement i arom och smak. Men man kan säkert ha ännu mindre också om man vill det. Jag beska dock inte så högt. Eftersom jag även hade en del rostad malt. Jag är relativt nöjd med det senaste receptet. som jag postade i någo annan tråd här

/Fredrik

Hallå!

Gillar Kenneths mening "ju mindre desto mer"!! Klockren! smile

Själv är jag ute efter "less is more" eller nått sånt, dvs inte en tok-kryddad julöl, mer ett schysst komplement till malt och humle, dvs 2) i Kenneths inlägg tidigare.

Ifs är det som sagt en personlig fråga, tyckte bara att Nisse är en god julöl och vart väldigt förvånad över den ringa mängde kryddnejlika som stog på Slottskällans hemsida.

Men som sagt, jag tror jag hoppar den helt och kör med andra kryddor istället såsom ingefära, kanel och apelsinskal.

/U

Av en slump provade jag Nisse häromdagen. Vet inte om jag fick en dålig flaska men jag tyckte den var  blaskig och tunn i smaken. Den var så tunn att jag inte brydde mig om att känna några julkryddor i den hade dock rätt god arom! (fast lite dåligt skum) Men så fort man fick det i munnen kom besvikelsen.

/Fredrik

Hej!

Under vilket moment i bryggprocessen blandar ni kryddor/smaksättare, ex. kryddnejlika?

Jag kör det i slutet på koket 5-10 min.

/Fredrik

Man kan också "torrkrydda".
Kryddorna läggs i under jäsningen och får ligga i någon dag eller två.
Lämpar sig bäst vid sekundärjäsningen, dvs efter en omtappning.
Man kan skålla kryddorna lite snabbt om man är rädd för bakterier.

Jag brukar också ibland lägga i hälften av kryddorna vid 20 minuter kvara av koket och resternade hälft vid 0-5 minuter kvar.

Typ sista kvarten av koket brukar jag ha i kryddor, dvs som en extra humlegiva kan man säga....

/U

Var det inte du som började den här tråden med en fråga om hur man ska göra...
Eller var det mer specifikt just krydnejlika?

Njae, det var mer huruvida man ska ha kryddnejlika eller inte. Jag har för mig att kryddnejlika går mer åt belog-smak, correct me if I'm wrong. Det är nämigen så att belgo-smak å ja inte drar riktigt jämnt...
Men sen har jag läst att ofta finns just kryddnejlika i julöl, kankse vart en konstig tråd...nåväl.

/U