Mjölsyra - hur mycket ska man använda?

Hej.

i min nästa bryggd kommer jag att för första gången prova på med vattenjustering. 

För att får ner pH har jag inhandlat 125g Mjölksyra 80%.  Och nu då?  Hur mycket Mjölksyra törs jag använda.  Sökte på Humle för att se om någon rekommenderat dosering tidigare och kom då endast över en tråd där Kenneth sa att han en gång använt lite för mycket och att det satte smak på ölet - det vill jag ju inte?

Vad heter Mjölksyra på engelska?  Vet inte ens vad jag ska söka efter ute i etern.

Mvh
Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Mjölsyra - hur mycket ska man använda?

Glöm översättningen - hittade att det kallas lactic acid.

Om du tar hem John Palmers kalkylblad för residual alkalinitet (http://howtobrew.com/section3/Palmers_M … _ver2e.xls) så får du fram rekommenderad tillsats mjölksyra i mäsken (oftast ingen) och i lakvattnet (brukar för mig hamna på 1,5 till 2 ml) baserat på hur mörkt eller ljust ditt öl är.

Think globally. Drink locally.

Jag laddade ner Palmers räkneark tidigare idag men jag orkade simpelthen inte gå igenom all data. Det är söndag trots allt...  Jag får väl bita i det sura äpplet.

När du säger 2ml (för ljust öl antar jag) menar du per liter eller per 10 liter eller per 20 liter?

Mvh
Pål

Hej
Denna länken har inte med mjölksyra att göra, men väldigt användbar vid vattenbehandling. Den är enkel att använda,
knappa in ditt vatten och välj vilket vatten du vill ha. välj vattenmängd och tryck kalkylera. Och du har direkt vad du
behöver tillsätta. http://lyra.cs.virginia.edu:8080/~asb/beer/water.html
mhv
Toni

Portugisen skrev:

Jag laddade ner Palmers räkneark tidigare idag men jag orkade simpelthen inte gå igenom all data. Det är söndag trots allt...  Jag får väl bita i det sura äpplet.

Mmm, vet vad du menar. Men inför nästa bryggning kan det vara kul att gå igenom det. Det är inte så många siffror som behöver fyllas i.

Portugisen skrev:

När du säger 2ml (för ljust öl antar jag) menar du per liter eller per 10 liter eller per 20 liter?

Det tillsätts alltså till lakvattnet, och i mitt fall så använder jag ungefär 20 liter lakvatten för att få ut lagom mängd till koket, 28-30 liter som sedan kokar ner till 25 liter, som är den slutliga volymen i mitt bryggeri. Det går ju att skala ner det till önskad volym, men förhållandet mäskvatten/lakvatten spelar också in.

2 ml till 20 liter handlar det om i det här fallet. Och det är mycket riktigt för ljus öl som behovet av korrigeringen blir störst.

Toni skrev:

Hej
Denna länken har inte med mjölksyra att göra, men väldigt användbar vid vattenbehandling. Den är enkel att använda,
knappa in ditt vatten och välj vilket vatten du vill ha. välj vattenmängd och tryck kalkylera. Och du har direkt vad du
behöver tillsätta. http://lyra.cs.virginia.edu:8080/~asb/beer/water.html

Det där var riktigt coolt. Hade inte sett den förut.

Jag har nyligen börjat brygga med mjölksyra för att justera pH. Eftersom alla kemikunskaper man en gång i tidigen lärt sig helt försvunnit och jag är för lat för att orka lära mig räkna pH igen så gjorde jag som man gör med så mycket annat när det gäller hembryggning - trial and error.

Mur mycket ska man chansa på då? Det beror på vattenvärdena.

Mina är (Degeberga, egen brunn):

kalcium 92
mg 4.6
na 9.3
klorid 7.3
sulfat 34
alkalinitet 230

Vid mäskning av ljus öl är mitt pH ojusterat ~6.5 (5 kg malt, 25 liter vatten). Det är ju alldeles för högt, vilket toligtvis förklarar det dåliga utbytet jag haft tidigare. Man ska väl sikta på att mäska i pH 5.2-5.4 vad jag vet. Så jag tänkte att jag ska ner 1 pH, känns ju helt klart som 1 msk mjölksyra wink.

Det verkade vara en bra chansning, hamnade någonstans mellan pH 5-5.5. Svårt att vara mer exakt med lackmuspapper.

Kanske inte ska ta det här som någon riktlinje, men kan ju vara till lite hjälp i alla fall.

Jeg bruger omkr. 3-5 ml. av 80% mjölsyra  til 20 liter for at få fra ca. pH 8 ned til pH 5,2 -5,5.   men I fleste tilfälde bruger jeg ca. 2,5% surmalt (acid malt) isted for mjöksyra.

Hur har det gått Portugisen?

När jag använde mjölksyra droppade jag bara i med en liten pipett, rörde runt och
väntade 5-10 minuter så att pH skulle stabilisera sig innan jag mätte med ett papper.

Det funkade bra, men var under inga omständigheter vetenskapligt.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Jag tar bara 1,5 ml mjölksyra till 30 liter lakvatten, och bara till ljusa öl. Inget i mäsken, möjligen lite CaCl2 till extremt ljusa öl eftersom jag har väldigt mjukt vatten.

1 msk i 25 l låter extremt mycket, slår det inte igenom i smaken?

Hej och tack för alla förslag.

I och med att jag brygger i en Braumeister och således endast tvättar malten efter mäskningen med 6 liter "lakvatten", någon lakning är det ju inte fråga om, så blir det ju i mäskvattnet som jag får tillsätta mjölksyran. 

Jag har hittills bara kommit halvvägs i Palmers räkneark och saknar fortfarande en formell att använda, så jag tror jag att jag satsar på Thomas förslag med pipett och mäter/droppar mig fram till rätt mängd.

Men en följdfråga, om jag först sänker pH till 5,2-5,5 och sedan kör en syrarast i tillägg.  Sänker jag ytterligare pH-värdet i mäsken med syrarasten och riskerar hamna för lågt?  I min senaste bryggning började jag på ett pH runt 6,6 och efter en halvtimmes syrarast var pH nere på cirka 5,7.  Skall jag skippa syrarasten om jag använder mjölsyran?

Mvh
Pål