Första (misslyckade?) försöket

Hej

Idag bryggde jag min allra första öl och misstag blev det (som sig bör vid första försöket va?).

Ingredienser:

American Ale II jäst (Brewer's Choice 1272 Activator)
'Bamberg Rauch' maltextrakt (Weyermann®), flytande, 4 kg
Fuggle kottar, 2009, 5,8%, 60g

Tänkt recept:

Bitterhumle 30g 45 min
Smakhumle 15g +10 min
Aromhumle 15g +5 min
Total koktid 60 min

Recept i verkligheten med samtidig matlagning och skrikande dotter i bakgrunden:

Bitterhumle 30g 45 min
Smakhumle 15g +15 min
Aromhumle 15g +15 min
Total koktid 75 min

OG mättes i all stress mha en "The Thief" och jag hade problem att få hydrometern att stå rakt i röret. OG fick jag till 42, låter lågt?

Tacksam för kommentarer och tröst smile

Sv: Första (misslyckade?) försöket

Hur många liter gjorde du?
Var vörten i rumstemperatur när du tog OG? Ifall vörten var varm/varmare så visar hydrometern ett felaktigt värde, ett lägre värde.
Annars så kan du få superbra öl trots lågt OG och lägre alc.

Ser annars ut att bli en smaskig mörk special ale. De gånger jag har använt 'Bamberg Rauch' har jag inte fått någon tydlig rökighet, ölen har blivit bra men inte riktigt som jag tänkt mig.

Mvh Rikard

Total mängd 25L. Jo vörten låg mellan 20-25 när jag tog OG, precis efter jag hade rört ner jästen.

Efter jag hade beställt grejerna var jag lite orolig att det skulle bli för rökigt med "98% rökmalt, 2% chokladmalt" men jag har läst på andra ställen precis som du skriver att den malten inte alls är speciellt rökig.

4 Senast ändrad av megen (2010-03-21 00:07:56)

TheJaff skrev:

Recept i verkligheten med samtidig matlagning och skrikande dotter i bakgrunden:

Varför bryggde du under sådana förhållanden? Jag får ångest när jag läser det du skriver

Ja... Barn, matlagning, städning å fylla är nog dom sakerna som är mest störande vid ölbryggning.
(har ju hänt att man misslyckats med en sats för man inte kan låta bli att smaka på föregående brygg...)

Men skam den som ger sig!  Blir det inte bra å kanske lite svag öl, är det bara att dricka dubbelt så många! - dubbelt så gott! tongue

Sen blir det bättre till nästa brygg! För då har du lärt dej en massa saker. Keep it up! Humöret alltså.... du har ju redan barn! smile

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Ja herre gud, känner igen det där med skrikande ungar i bakgrunden.
Nästa gång åker både ungar å kärring ut!!!

Äsch, låt dem vara med i stället, min femåring är en fena på att veva maltkvarnen, treåringen är bra på att hosta ner den nydesinficerade jäshinken och ettåringen är mästare på att krypa in mellan fötterna precis när man skall bära 25-litersgrytan med kokande vört från spisen till diskbänken.

Think globally. Drink locally.

megen skrev:
TheJaff skrev:

Varför bryggde du under sådana förhållanden? Jag får ångest när jag läser det du skriver

Ja, jag började inte bryggningen under dom förhållandena, det trodde jag inte att jag skulle behöva skriva. En 1,5-månaders bäbis inte så snäll att den säger till i förväg att den ska ställa till med ett herrans liv.  Har du själv barn?

Det bubblar fint i röret nu iaf, så jäsningen fungerar iaf som den ska.

En nybörjarfråga: vad är det som avgör den slutgiltiga alkolholhalten? Mängden malt(extrakt) i förhållande till vatten (hur utspätt det är) eller är det hur mycket jästen "orkar" jäsa ut brygden? Jag undrar helt enkelt hur man räknar ut det i förväg? (inte OG-FG mätningen)

9 Senast ändrad av Portugisen (2010-03-21 14:23:01)

TheJaff skrev:

En nybörjarfråga: vad är det som avgör den slutgiltiga alkolholhalten? Mängden malt(extrakt) i förhållande till vatten (hur utspätt det är) eller är det hur mycket jästen "orkar" jäsa ut brygden? Jag undrar helt enkelt hur man räknar ut det i förväg? (inte OG-FG mätningen)

Det är både och.  Malten/Maltextraktet och det OG som du får fram ger dig din startpunkt.  Skulle du med ett öl på en OG av 1.050 kunna få en 100%-ig utjäsning skulle du få ett öl på 6,5%.  Men det är osannolikt, det finns ingen jäst som kan jäsa ut så mycket. Det är här jästens egen karaktär kommer in i bilden.

Du använder American Ale II (Anchor-bryggeriets jäst för Liberty Ale).  Om du går på Weyermanns hemsida och läser om jästen (http://www.wyeastlab.com/hb_yeaststrain … .cfm?ID=11) står det följande:

American Ale II
Flocculation: High
Attenuation: 72-76%
Temperature Range: 60-72F, 15-22C
Alcohol Tolerance: 10% ABV

American Ale II jäser alltså ut mellan 72-76%, en ganska vanlig utjäsning mao.  Med ett OG på 1.050 borde du alltså kunna hamna på en slutlig alkoholhalt mellan 4,7% och 5%. 

Givetvis styr jästens egen livskraft, syresättningen när du häller på jästen och förhållandena under jäsningen hur väl utjäsningen blir. Under bra förhållanden kan du komma över 76% utjäsning.  Vanligare är dock att man inte jäser under perfekta förhållanden och att jäsningen kanske blir lite under.

Till sist spelar mäskningstemperaturen en viktig roll i hur väl utjäsningen går.  För hög mäskningstemperatur och ölets socker består till stor del av ojäsbara dextriner.  Det sabbar givetvis utjäsningen också, oavsett hur perfekta förhållandena är.  Men när du använder maltextrakt är det ju inget problem du behöver oroa dig för.

Btw, känner igen det där med skrikande barn (och fru).  När man börjar så är allt perfekt, men flera timmar senare och det ska lagas mat eller nattas med mera, ja då är man inte populär längre i köket. 

Mvh
Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Tack för ett utförligt svar.

Angående mitt OG. Jag ska ta och kontrollera min hydrometer mer ingående (och under mer kontrollerade former), kanske mitt 42 eg. var 52 (felkalibrerad) och sedan kanske brygden låg på 25C och hydrometern vill eg. ha 15C. Jag bryr mig inte så mycket om procenten men det är mest bara roligt att kunna mäta och lita på det.

Är det någon som brukar ha hydrometern pluppandes i jäshinken under hela jäsningen, borde väl vara ok?

TheJaff skrev:

Har du själv barn?

Ja jag har en tvååring och snart en nyfödd.

Jag brukar nästan alltid brygga på kvällarna. Och planera så att jag vet att det ska fungera. Bestämt före med sambon eller ordnat barnvakt.

Iof så bor jag i hus och har två vångiar så det går ganska bra att ha koll på allt, speciellt om vi båda föräldrar är hemma.

megen skrev:
TheJaff skrev:

Har du själv barn?

Jag brukar nästan alltid brygga på kvällarna. Och planera så att jag vet att det ska fungera. Bestämt före med sambon eller ordnat barnvakt.

Iof så bor jag i hus och har två vångiar så det går ganska bra att ha koll på allt, speciellt om vi båda föräldrar är hemma.

Jag bor också i hus och sambon var med på noterna. Om det är dag eller kväll garanterar ingenting med en 1,5-månaders bäbis (inte vår iaf - hon sover bra mitt på natten men då har jag ingen lust att brygga). Normalt sett skulle det inte vara några problem (sambon är ju ändå hemma hela veckorna själv med barnet), men nu lyckades jag alltså pricka in ett "nödfall".

Att låta hydrometern ligga i jäshinken är bara besvärligt.  Dels för att du inte kan läsa av exakt var ölytan ligger på hydrometern, givet att du inte jäser i genomskinligt glas. Och genom att öppna på locket i tid och otid för att läsa av metaren ökar du risken för infektioner rejält. 

Nej, jag rekommenderar att du mäter orderntligt innan du jäser och kastar bort (eller dricker) ölet du mätt i mätglaset - för inte tillbaka det i hinken!  Sedan håller du koll på hur det pluppar från jäslåset.  När aktiviteten börjar avta kan du ta ett prov mha en (noggrannt rengjord och desinficerad) hävert till ditt mätglas.  Eller vänta till aktiviteten är mer eller mindre avslutad och mät när du tappar över till sekundären. 

Har du hink med tappkran går det definitivt lättare att mäta under jäsningens gång.

Mvh
Pål

TheJaff skrev:
megen skrev:
TheJaff skrev:

Har du själv barn?

Jag bor också i hus och sambon var med på noterna. Om det är dag eller kväll garanterar ingenting med en 1,5-månaders bäbis (inte vår iaf - hon sover bra mitt på natten men då har jag ingen lust att brygga). Normalt sett skulle det inte vara några problem (sambon är ju ändå hemma hela veckorna själv med barnet), men nu lyckades jag alltså pricka in ett "nödfall".

Ja det är surt. Jag brygger av mig utav bara helvete nu. För till sommaren kommer storken och då blir det svårare.

15 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-03-21 21:40:15)

Portugisen skrev:

Har du hink med tappkran går det definitivt lättare att mäta under jäsningens gång.

Mvh
Pål

Tänk på att ta bort jäsröret eller lyfta lite på locket när du tar ut ett prov från botten av kärlet via tappkran.
Annars är det lätt hänt att vätska från jäsröret sugs ner i ölet.

Tror att jästen kommer från Anchor i San Fransico, det är den de använder till sin Liberty Ale.
Har inte testat den själv men funderat på att göra så iom. Att den flockar bättre än 1056 Chico (Sierra Nevada)

Annorlunda första-öl du bryggde.
Tror inte att det är ett öl jag någonsin kommer att brygga själv. Har iofs två kg rökmalt liggande som skulle
hamnat i en stout eller porter, men det har inte blivit av ännu...

Bryggde själv igår (lördag) och hade sonen (18 månader) med i köket, han är rätt bra på att lukta på vörten
och dra i slangarna på plattvärmeväxlaren.

Ett par hyss har han lyckats med under uppväxten.
Dra bort häverslangar ur fat och hinkar när man fyller dem. En gång lyckades han dessutom att dra ner en picnichane(plastkran till fat)
som givetvis ställde sig fast i öppet läge. Han blev inte vidare glad, men han luktade ganska gott wink

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Thomas Fransson skrev:
Portugisen skrev:

Mvh
Pål

Annorlunda första-öl du bryggde.
Tror inte att det är ett öl jag någonsin kommer att brygga själv. Har iofs två kg rökmalt liggande som skulle
hamnat i en stout eller porter, men det har inte blivit av ännu...

Ja det blev kanske lite mer spännande än vad jag hade tänkt först, vill minnas att jag endast sneglade på den där rökmalten i webbshopen men valde något annat, jag brukar vara noga med att kolla igenom innan jag skickar iväg ordern. Men det är sällan shoppinglistan är så lång som vid en förstabeställning av ölingredienser OCH utrustning smile

En annan fråga: eftersom jag råkade köra koket lite för länge, humlegivarna fick ju ligga i 75, 30 respektive 15 min, betyder det att mitt öl riskerar att bli ganska bittert (75 + 30- givarna räknas som bitterhumle?) och "utan" arom (15-given är smakhumle?) ?

17 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-03-23 11:13:26)

Inga direkta astronomiska skillnader.
Det är inte så att IBU'n dubblas, det handlar nog om 5-15 IBU utan att kollat receptet.
Man har oftast sämre utbyte än beräknat, plus att lite försvinner i jäsningen och lagringen
så det blir nog drickbart.

Smaktröskeln ligger på ca 5 IBU's intervall.

www.bryggradio.com

18 Senast ändrad av TheJaff (2010-03-25 10:02:59)

Uppdatering: primärjäsningen har pågått i 4,5 dagar nu och från att ha bubblat varannan sekund så bubblar det nu endast till litegrann med ca 30 sekunders mellanrum. Så det lutar åt att tappa om till sekundären på fredag eller lördag (i mån av tid).

Efter sekundären hade jag först tänkt att följa rådet att tappa över till en tredje hink samtidigt som jag tillsätter sockerlag men nu börjar jag fundera på om det är det bästa. Om jag gör en sockerlag som jag ställer på en våg och sedan skopar direkt från skålen i varje flaska, borde inte det garantera tom ännu jämnare blandning utan att tillföra luft?

Säg om jag vill ha 7g socker per liter, vilket kanske är 10-12g sockerlag (har inte kollat), vilket ger 3-4g sockerlag per flaska (33a), såpass väl kan man väl lita på en digitalvåg som säger sig ha "1 grams nogrannhet"?

EDIT: vad gäller mängden socker, jag vill inte ha för mycket kolsyra i min ale, men jag är ändå orolig att få ett öl som smakar avslaget, är 6-7g per liter en lagom kompromiss?

Jag skulle hoppa omtappning till sekundär. Ölet tar ingen skada av att stå en vecka till i samma kärl.
Enklare och mindre risk för infektion och desinfektion.

Att dutta i sockerlag i flaskor kan dock vara recept på fiasko. Tiden det tar för att göra detta ökar risken för infektion, gör det svårare att
lösa lagen i ölet och är väldigt jobbigt.

Koka sockerlagen och låt den svalna av en aning. Häll i den i en ren och desinficerad tunna och med hjälp av en hävert överför du ölet
rakt på sockerlagen. Det är fullt tillräckligt för att den ska lösa sig. Se bara till att du inte kokar sirap. Då blir det svårt i vilket fall att få den jämnt fördelad. Se även till att inte skvätta och splasha med ölet när du överför det. Luta gärna den "tomma" hinken och sätt häverten mot kanten och håll mynningen på slangen under ytan tills dessa att du kan sätta ner hinken igen och låta slangen fortfarande befinna sig under ytan.

6-7g kommer att ge bra med kolsyra. Det beror sedan på vilken temperatur ölet har och kommer att serveras i.
Det finns eminenta tabeller för att slippa räkna på sådant. Dom har blivit postade här på forumet mer än 50ggr så en snabb sökning o du kommer att hitta dem.

www.bryggradio.com

Jag tackar och bockar för de hjälpsamma råden. Jag förstår att det blir samma frågor som alla förstagångsbryggare ställer men det är lätt att bli bekväm i en sån här "bryggdagbok" även om jag är rätt så van forumräv i andra sammanhang smile

Men tappar du själv aldrig över till en "sekundärhink"? I grundrecepten/metoderna verkar det som standard. Jag vill ju helst undvika ett onödigt grumligt öl, även om det bara är för syns skull. Fast iofs, om man ändå tappar över till en ny hink med sockerlagen så får man lite av fördelen med en omtappning... hmmmm ja.. anledningen till att alla nybörjare är så osäkra/jobbiga är nog för att man har ju så jävla mycket tid att grunna på allt i väntan på att ölet ska bli klart! smile

Thomas Fransson skrev:

Jag skulle hoppa omtappning till sekundär. Ölet tar ingen skada av att stå en vecka till i samma kärl.
Enklare och mindre risk för infektion och desinfektion.

Alltså, det där med sekundärjäsningen är två olika skolor i hembryggarvärlden. Jag rekommenderar absolut att tappa om till sekundär, eftersom det är min erfarenhet att det ger ett blankare och friskare öl. Jag har heller aldrig råkat ut för någon infektion - förutom en av de få gånger jag faktiskt inte tappade om till sekundär!

Råden om sockerlag står jag däremot bakom helt och hållet. Mycket enklare.

Som sagt, det finns olika skolor om användningen av sekundär.  Jag föredrar också att få över ölet från jästkakan så att ölet kan börja sin mognadsprocess i fred och ro.

Men det är helt klart två sidor på detta mynt och båda sätten är helt OK.  Annars ekar jag bara Thomas kommentarer om sockerlag - är helt enig!

Mvh
Pål

23 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-03-25 21:49:29)

TheJaff skrev:

Men tappar du själv aldrig över till en "sekundärhink"?

Visst gör jag det, om jag ex. brygger en flandern eller ex. tillsätter ek, torrhumle osv.
Jag har just nu 2 fat barley wine på lagring samt ett fat porter med ek på lagring.

Skillnanden tycker jag man måste göra genom att fastställa skillnanden mellan sekundärjäsning och lagring
och vilket/vad det är man vill åstadkomma...

Om ölet som i ditt fall jäst ut tappas det till ett lagringskärl där det lagras fram tills flaskning.
Har man inte möjlighet att lagra ölet så är det inte så stor ide att tappa över ölet till ett lagringskärl wink

Då får helt enkelt lagringen ske i förpackningen, ex. flaska eller fat.
Fördelen med fat är att man där kan låta ölet klarna ytterligare och sedan antingen spola ut sedimentet
eller flytta ölet från fatet till ett annat eller till flaskor. Medans i flaskor vid priming kommer du alltid ha en mängd sediment.
(Med tiden sedimenterar i stort sett all ofiltrerad men även filtrerad öl, hur klar den än kan verka)

Ölet kommer att klarna i primären och jästens näringsresurser gör att det kommer ta ett par veckor
kanske 6-8 innan du börjar få några problem med autolyserande jäst (ruttnande död jäst) eller annat.
Förutsatt att allting är rent och bakteriefritt och inte utsätts för värme. Men samma sak gäller ju i princip de andra
stegen också...

www.bryggradio.com

TheJaff skrev:

Jag vill ju helst undvika ett onödigt grumligt öl, även om det bara är för syns skull.

Jamil och John Palmer pratar om det här med en klar öl i Brew Strong - The boil, första programmet jag lyssnade på och måste säga att det är riktigt skoj å lyssna på för den som är intresserad.
Här handlar det iofs mer om vikten av att proteinet ska klumpa ihop med tanniner så att det ska gå att få bort från ölet senare. Har för mig de pratar om att det ger en bättre smakstabilitet och att proteinet bidrar till en oxiderande verkan.

Du menar ju här klarning efter jäsning men jag tror ändå att klarheten kommer göra en skillnad i smaken, åtminstone efter en tid. Lite osäker på om de menar enbart kokningen eller också själva jäsningen.

Visst är det ett bra program!
Fattar inte att det inte är fler svenskar som lyssnar på dem.

Ju mindre gojs i flaskan ju bättre och längre hållbarhet.

www.bryggradio.com