Torrhumla med tekula

Håller på att brygga en IPA (kokar för fullt just nu) och sitter och funderar på hur jag ska gå till väga med torrhumlingen. Kommer till största delen torrhumla med pellets och vill helst inte lägga dem löst i jäshinken.

Vad tror ni om att använda stora tekulor för att ha humlepellets i? Lätta att desinficera och smidiga att hantera, tänkte jag. Ett möjligt problem är att de sjunker till botten och därmed ligger i jästlagret där. Kommer jästen behålla all god humle för sig själv i så fall?

Jäser: julöl

Sv: Torrhumla med tekula

Det går utmärkt att det sjunker till botten, mer kontaktyta, men se till att torrhumla i sekundär eller efter avslutat jäsning så att bottensatsen är så liten som möjligt och att "tekulorna" ligger ovanpå bottensatsen.

Jag brukar torrhumla med pellets och har inte haft några problem med det.
Men vill du inte så ska du så klart inte.

Jag skulle öka på mängden torrhumle en aning också med den tekniken.
Alt. använda ett par hopknutna sildukar med vikter i kanske, Tänker att du vill ha i runt 60g torrhumle
så blir det lätt ganska många tesilar? 

Sildukar hittar du i matvarubutiker och
på Clas Ohlson tror jag för ngn tia styck. går utmärkt att koka dem för att desinficera.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sildukar använder jag ju ändå för att sila vörten efter kylning, så det ligger förstås nära till hands. Är nog värt att prova!

Har kört pellets löst i hinken några gånger, men senaste gången hade jag problem med att jag fick med pellets ner i flaskorna, så därför letar jag nu efter bra alternativ till att ha dem helt lösa smile

Kör själv med tvättpåsar med dragkedja ( som kvinnor använder för att tvätta behåar  ) Finns både finmaskiga som jag använder till pellets o grovmaskiga som jag använder till kottar . När det är klart , bara spola av och tvätta i tvättmaskin . Håller jättelänge .

Det får bli BH-tvättpåse den här gången. Letade igenom underklädesavdelningarna på H&M, Lindex och Kappahl (med sambon som alibi) innan jag slutligen fick tag på en på Åhléns. Kassörskan på H&M sa att de plötsligt hade börjat sälja jättemycket tvättpåsar så att de var slut på centrallagret. Är det ivriga hembryggare som ligger bakom den plötsligt ökningen måntro? smile