Hålla 20 grader i kylskåp med temperaturvakt?

Hej! Jag bor i en lägenhet och har stängt av all värme men kan inte få den kallare än 22 grader, snart är det sommar och då kommer det att vara ännu varmare.

Så jag har en idé om att man måste kunna koppla en temperaturvakt/termostat som slår av kylskåpet när det blir kallare än t ex 20 grader.

Clas Ohlson har en frostvakt som hade varit perfekt om man hade kunnat vända på den, den slår på strömmen om det blir för kallt. Jag vill ha tvärtom, att den bryter strömmen när det blir för kallt.
Som denna fast tvärtom alltså... http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=248140

Är det någon som har idéer och tips?

Mvh Mats

8þ Mats

Sv: Hålla 20 grader i kylskåp med temperaturvakt?

Kyl med vattenavdunstning.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c … vel-SI.jpg

3 Senast ändrad av jrm (2010-03-19 11:08:52)

Humles universaltermostat funkar till sånt -> http://shop.humle.se/se/art/universalte … 30v16a.php

Den är dock lite dyrare, så om CO temp.vakten kan användas skulle det ju vara bra...

Edit: CO temp.vakten har nog givaren inbyggt, så det det kräver nog lite jobb med en lödpenna om du ska lyckas mäta temp i en kyl..

Fan en sån skulle jag ha haft. Tänkte jäsa ett lageröl på logen i vintras med doppvärmare. med det gick inte att komma under 20 grader med den. Skulle haft en sån å sätta på 10 grader sen kopplat in doppvärmaren.
Men det löste sig ändå

Tack Ratatosk och jrm, jag håller mig till universaltermostat vatten avdunstning verkar för komplicerat just nu.
Hittade UT 100 på conrad.se, där står det att det följer med en 2 m temperaturgivare, perfekt! Här ska bryggas även under sommaren :-).

8þ Mats

Temperaturvakten på Clas Olsson går att ställa åt båda hållen! Jag använder den framförallt för att värma för ale-jäsning men den funkar lika bra till ett kylskåp. Dock har den ju inga externa sensorer, så den måste sitta inuti kylskåpet med elkabel ut. Det är en billig och bra investering.

hrrrm jag beställde en nyss från conrad.se 594 kr inkl frakt
Jag var på Clas Ohlson i Gallerian Stockholm och frågade, han sa att dom hade haft en tidigare som man kunde skifta håll, men den dom hade nu funkade bara åt ett håll (fel håll för mig).

8þ Mats

Okej, tråkigt. Den som är på bilden är i alla fall den exakta termostaten jag har - och den går att skifta.

UT100 ( den gamla modellen som ersätts av UT 200 ) är jättebra för att reglera tempen i kylskåpet tex att jäsa lageröl under 15 grader eller en ale vid 20 grader om man har för varmt hemma på vintern eller mitt i sommarn i värsta värmrbölja . jag har haft hela vintern  25 grader varmt i hela lägenheten även med alla element avstängda :-(
Det går också jättebra att styra stegmäskningen om man kör med elvärme i mäsktunnan .
Alltså , två flugor i en smäll . Rekommenderas varmt .

AboJake skrev:

UT100 ( den gamla modellen som ersätts av UT 200 ) är jättebra för att reglera tempen i kylskåpet tex att jäsa lageröl under 15 grader eller en ale vid 20 grader om man har för varmt hemma på vintern eller mitt i sommarn i värsta värmrbölja . jag har haft hela vintern  25 grader varmt i hela lägenheten även med alla element avstängda :-(
Det går också jättebra att styra stegmäskningen om man kör med elvärme i mäsktunnan .
Alltså , två flugor i en smäll . Rekommenderas varmt .

Det är lätt att avhjälpa om man har för varmt på vintern. På island öppnar dom fönster för värmereglering.....

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Tack för upplysningen !
Men , om man ska jäsa öl så måste man har lite pli på temperaturen om man vill ha något så där bra resultat , och öppna fönstret , det fick jag oxå göra för mej själv . För ölet använde jag kylskåpet och UT 100 :-)

Just nu , tror jag inte att de öppnar sina fönster , om de har varmt hemma på Island !!