bryggarn skrev:Ok. Nu känner jag att jag kapar tråden liten...hoppas det är ok.
Undrar lite varför utbytet blir sämre när man kokar i bara vatten? Är det bara pH-värdet (som sänks) i vörten som gör att utbytet blir bättre om man kokar i vört istället för vatten?
Varför blir utbytet sämre vid starkare vört?
Jag tror jag svamlade på lite där sent (för mig) en onsdagkväll ska försöka förklara vad jag skulle skrivit.
Största anledningen till att folk gärna inte kokar sin humle i bara vatten är nog på grund av smaken.
Detta har som du gissade med pH att göra. Ett högre pH ger en bättre extraktion än vört på ex. pH 5.2-5.5
Att koka i enbart vatten innebär att de proteiner som normalt finns i vört och under koket binds samman med
humlens polyfenoler som sedan sedimenterar vid kylning och whirlpoolsteget i slutet av bryggnigen
Polyfenoler ger en väldigt obehaglig typ av bittehet kanske kan liknas vid bitterheten som finns i vissa värktabletter ex. alvedon
om du låter dem smälta på tungan, eller en kopp gammalt kaffe som du värmer i micron. (I kaffet är det garvsyran som ökar och
garvsyra är en tannin precis som polyfenolerna i humlen)
De bidrar även till en ett par andra nackdelar som ex. grumlighet i ölet och framför allt en grön gräsig mindre angenäm smak.
Att man får sämre humle utbyte i vört med högre OG beror på att en högre koncentration socker
gör det svårare för alfasyrorna att lösas i vätskan. Generellt sett kan vi säga att vi försöker blanda olja och vatten. Alfasyra är
dessutom inte lättlösligt till att börja med. Är vattnet redan till en större grad mättat av socker finns det mindre plats för andra ämnen
att lösas vilket gör processen mindre effektiv än vid lägre koncetration.
När man räknar på utbytet i ett normalt kok räknar man generellt sett med max 30% extraktion från humlen (beroende på formel).
I högre koncentrerad vört kan den siffran sjunka ner till 10% och säkert lägre. Detta får man alltså räkna med när man gör ett koncentrerat kok.
Tyvär har jag nog dyskalyli så jag kommer aldrig ihåg räkneformler, men kanske Kenneth kan stå till tjänst med dessa, eller
gör en googlesökning så hittar du dem. Det gör det lätt att beräkna hur pass mycket mer humle du behöver tillsätta ju högre OG du har i grytan.
Hmm... Har jag glömt något
Weeeeeeell...
Om man ex. upplever en obehaglig form av bitterhet i sina öl kan man alltså härleda detta till ett för högt pH
Detta kan vara en anledning till att börja kolla mäsk pH och eventuellt börja justera med salter, syramalt eller mjölksyra.
www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio