Kylspiral - kopplingar och sånt...

Hej!

Jag tänkte bygga mig en kylspiral och har läst lite på forum, men har några frågor. Jag är inte riktigt proffs på VVS, så jag undrar om någon kan hjälpa mig. Jag hade tänkt mig köpa 5 m mjukglödgat kopparrör på Clas Ohlsson eller biltema, och försöka koppla det till kökskranen. Det känns lite overkill med för många gardena-kopplingar, så kanske finns det ett enklare sätt. Skulle det gå att fästa en vattenslang på röret med en klämring, och sedan klämma slangen på något man bara kan skruva på kökskranen? Inte vet jag... men jag tar gärna emot råd från någon som kan det där med slänger, kopplingar och sånt.

http://saccharolicious.blogspot.com

Sv: Kylspiral - kopplingar och sånt...

Det är exakt så jag har gjort, bortsett från att jag använt silikonslang från humlegården. Av en slump hade jag en trasig vaskdusch, alltså en sådan man skruvar på kranen för att få ett vridbart huvud med olika lägen. Den hade en gänga i ena änden och en kula med hål på toppen, som var perfekt för att kränga på slangen. Något liknande måste gå att köpa på närmaste Järnia eller byggvaruhus tänker jag mig.

Har funkat klockrent för flera hundra liter öl!

3 Senast ändrad av tio Pepe (2010-02-11 14:45:01)

Det finns flera olika utseenden på kökskranar, men en Krankoppling Universal funkar i många lägen. En sån har jag med mig i mitt portabla serveringskit för att kunna skölja ren ölslangen var jag än är. Den här kanske också är ett alternativ.

Om du är i köket, tänk på att det kan vara litet irriterande att kökskranen blockeras en stund. Har du tex en anslutning för diskmaskin så använd den. Och kan du snabbt ta bort anslutningen för att sätta tillbaks den efter en kort stund så är det mycket värt.

----------------
tio Pepe

Allting har sin tid, utom ölen som har två.

4 Senast ändrad av DrKarma (2010-02-11 17:43:03)

För spiralsidan:
Om du köper 12 mm rör och sätter en stödhylsa i röret så kan en vanlig trädgårdsslang sättas med slangklämmor. Iom stödhylsan så kan du skruva åt slangklämman ganska hårt.
Vill du säkerställa att det är supertätt så kan du smeta på silikon på kopparröret innan slangen sätts dig.

Jag ser inte riktigt det knepiga med gardena kopplingar. Med största sannolikhet(med viss reservation då jag aldrig har varit hemma hos dig) så har du m22 gänga på din kran. Det du behöver då är en gardena krankoppling invändig m22 http://www.biltema.se/products/product. … mId=139215

Och sedan en snabbkoppling som du sätter på slangen http://www.biltema.se/products/product. … mId=141189

Slangen kan du som sagt sätta fast med en slangklämma om du har tryckt i stödhylsor i röret. Men frågan är om du ska bocka till en kylspiral om du inte ska passa på att göra en av 10 m kopparrör. Eller du kanske använder ett "litet" kokkärl
/Hans

6 Senast ändrad av thobbe (2010-02-11 18:59:26)

http://www.biltema.se/products/product. … mId=139215

Var bra mycket billigare än den jag köpte på granngården. Den gick på 69 spänn. Där va iofs delen som gängas på kökskranen i metall.

Thobbe

Jag har gjort en kanske lite onödigt komplex lösning, men jag har diskmaskinen fulkopplad på kranen (Och ja jag vet att det inte är bra) så då har jag satt en nito snabbkoppling på kranen.. (m22 gänga med hus) och sedan kan jag koppla allt i Nito 1/2" serien så då satte jag en slangnippel i trädgårdsslangen..  På spiralen satte jag lite silvertejp och ett par ordentliga slangklämmor.

Allt fanns på Coop-bygg

Kanske inte alls är någon bra lösning för dig.. Kanske rent utav en väldigt dålig lösning, men så ser mitt ut..

Tack alla för era tips! Jag tog en sväng förbi Clas Ohlson och köpte en snabbkoppling hane med m22 gänga till kranen, en hona till slangen, en slang och 5 m 10 mm kopparrör till spiralen (brygger 20 l satser, så det bör nog räcka med 5 m). Om man lämnar en bit av plastisoleringen kvar passar faktiskt slangen som en handske märkte jag. Så tanken är att koppla slangen dit med hjälp av en slangklämma. Köpte även stödhylsor, så det fixar sig nog.
Jag ska brygga i helgen, så jag kanske lägger upp lite bilder senare.

Tack än en gång för svaren!

Maarten

belgaren skrev:

Om man lämnar en bit av plastisoleringen kvar passar faktiskt slangen som en handske märkte jag.

Plastisoleringen är inte tät. Den är räfflad på insidan på längden. Tanken med det är att där ska vara luft som isolerar.

----------------
tio Pepe

Allting har sin tid, utom ölen som har två.

Jag hann inte knäppa bilder, men kylspiralen fungerade kanonbra. Det tog typ 20 min att kyla ner 25 l kokande vört. Plastisoleringen var inte räfflad, utan 2 lager. Det närmast röret med små luftbubblor och sedan vanligt plast. Det höll iaf tätt.

då jag bara kokar 10 liter, häller jag över vörten i 10 litersdunk. Den får även jäsa i samma dunk. Men innan jästen så ställer jag dunken i badkaret som fylls till hälften med kallt vatten. Sen går jag dit och skakar lite på dunken då och då för att ny varm vört skall kunna kylas av imot utsidan. Går ganska fort. kanske en halvtimme eller mindre för att komma ner till jäst vänlig temp. Nu kan man ju inte hålla koll på temperatur speciellt exakt, men det funkar och är enkelt.

Men så klart vill man ju gärna ha en mer sofistikerad och avancerad utrustning!!!!!

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Scary (Mange?), det finns fördelar med att tappa om även efter kylningen. 

Varmdruven, som består mest av humle och maltrester blir du av med efter whirlpoola innan tappning från kastrull till dunk (i ditt fall) - alternativt/komplement har du med en filterduk som fånger "snusket" från kastrullen.

Men efter en effektiv kylning får du en rejäl kalldruv, som består av proteiner om jag fattat rätt, som lägger sig som en geggmatta på botten av kärlet du kyler i.  Tappa om till jäshink utan att få med kalldruven och du får ett betydligt renare öl till jäsningen. Du kan fortfarande få ett relativt disigt öl efter jäsningen men jag tror att du blir av med cold haze om du separarar vörten från kalldruven innan du jäser.  Möjligtvis minskar det också utvecklingen av diacetyl när du jäser, men här är jag ute och halkar på isen lite. Skall ta och konsultera Greg Noonan och New Lager Brewing boken.

Poängen är att med min plattvärmeväxlare får jag ner temperaturen på vörten väldigt snabbt och effektivt, och får en kalasstor kalldruv som jag kan separera från vörten jag skall jäsa.  Sedan dess har min öl blivit betydligt klarare och renare.

/Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Mmmm... intressant detta. Jag ska sätta en kran på min kastrull (som för övrigt ska förlängas på höjden med lite rostfri plår så småningom) och jag ska nu bygga en spiral och försöka wirlpoola. Har sett en bild som Mr Fransson skickade för länge sen där konen nästan stod kvar efter all vört var uttappad.
Tänkte rulla röret runt min mindre gryta på 5 liter och sen dra ut den lite så jag får rätt höjd. Den jag använder är på 13 liter och bör väl räcka med 5 meter?
Men finns kopplingar liknande gardena som går att få ihop med 10 mm rör? Eller är det 12mm som gäller? Sen blir det grenuttag på kranen i vasken för att frun inte ska få frispel.
Men vill kunna koppla loss slangarna lätt ifrån spiralen, då den med största säkerhet kommer att förvaras i grytan i grytskåpet, i köket... ja ni fattar.......

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Oavsett om du har tänkt att använda 8,10,12,15,16,18,22,28,32 osv så finns det delar.

dahl.se
lundagrossisten.se
onninen.se
ahlsell.se

Om du vill koppla loss slangarna lätt från spiralen så montera dit 2 gardena hanar även på den sidan. Om du nu skulle köra med 10mm så köp två raka kopplingar 10mm klämring i ena änden och utv r15 i andra. Sen är det bara att skruva på gardena hanen då de finns i r15.