1 Senast ändrad av megen (2010-03-16 11:28:56)

Humlepellets

Jag måste nu efter några brygder bakom mig säga att jag rent ut sagt hatar humlepellets. Hädanefter ska jag använda kottar i så stor grad som möjligt.
De microskopiska humlepartiklarna fastnar och kläggar igen saftsilsduken hela tiden. man måste typ ha 10 st desinfecerade och klara efter kok och kylning. Och så tar det 100 år att sila all vört eftersom det kleggar igen direkt. Testade att använda en vanlig kökssil innan sildukan så att det skulle silas två ggr och rinna genom silduken fortare, men skillnaden blev knappt märkbar.
Varför är humlepartiklarna så små?

2 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-03-16 13:05:06)

Sv: Humlepellets

Humlekottar regerar tycker jag.

- Bättre hållbarhet än kottar, oxiderar mindre och behåller aromen bättre
- Bättre utbyte än kottar
- Tar mindre plats i frysen än kottar
- Lättare att dosera än kottar.
- Mindre vörtsvinn med pellets än kottar.
- Sätter inte igen pvv etc.

Whirlpoolar du inte och använder hävert när du för över vörten från grytan till jäshinken?
Whirlpoola genom att sätta snurr på vörten i grytan så det bildas en virvel.
Låt sedan grytan o vörten stå orörda 10-20 min. Under den tiden kommer
humlerester och koagulerat protein o annat jox att sjunka till bottnen av grytan och lägga sig i en
kon-formation i mitten av grytan. Sedan är det bara att använda hävertmetoden för att flytta vörten
till hinken. Håll häverten på behörigt avstånd från grums-konen i mitten och voilá!

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Att partiklarna är små beror på att humlepellets görs genom att mala humlekottar och pressa ihop dem igen till pellets.

www.bryggradio.com

Använder båda, och jag har inte några problem åt något håll. Bortsett möjligen ifrån att kottarna tar ganska stor plats i frysen. Om du whirlpoolar som Thomas skriver så är det bara mot slutet av övertappningen från kokkärlet som humlegojset kommer med.

Jag kör också genom en sil, och jag kan utan större problem köra sisådär 20 liter vört (av 25) genom silen innan jag får börja skrapa lite på insidan av silduken med en desinficerad sked för att det skall rinna igenom. Men utan whirlpool funkar det säkert mycket sämre.

Think globally. Drink locally.

5 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-03-16 13:02:51)

Oroar man sig för att få med för mycket gojs kan man ju alltid "hävert" siphon vörten till hink 1 och låta
sista grumset sjunka och sedan "hävert" över vörten till hink2.

Dock mest användbart om man använder sig av ex. en plattvärmeväxlare då kalldruven hamnar i jäshinken...

Allt som behövs är två rena hinkar 5-10L jodofor eller liknande.
Desinficera hink nr1. häll över jodoforlösningen i hink nr2 o vips två desinficerade hinkar.
Vill man förvara sin hävert i jodofor under tiden så rekomenderar jag att göra som jag och köpa en balkongblomlåda
och fylla den med desinfektionslösning.

http://odlingspyssel.blogg.se/images/2007/img_1403_1178189683_9186709.jpg

Den rymmer utan bekymmer en auto-siphon plus slang.

www.bryggradio.com

Om man använder pellets underlättar en filterpåse ( t ex http://shop.humle.se/se/art/filterpase- … -35-cm.php ). Släng i pellets i påsen och koka på. Fungerar även bra för kottar.

7 Senast ändrad av jrm (2010-03-16 14:16:52)

Thomas Fransson skrev:

Vill man förvara sin hävert i jodofor under tiden så rekomenderar jag att göra som jag och köpa en balkongblomlåda och fylla den med desinfektionslösning.

Den rymmer utan bekymmer en auto-siphon plus slang.

Vilken underbar idé! Jag har svurit en del när jag desinficerat min hävert tidigare. Undrar bara hur länga jag får ha blomlådan innan sambon lägger beslag på den för någon "inferior" odling...

hmm bra tips. nu kanske jag slipper svära varje gång.
tack

megen skrev:

hmm bra tips. nu kanske jag slipper svära varje gång.
tack

Det får vi hoppas, öl ska bryggas utav glädje wink

www.bryggradio.com

Två tips när det gäller jodofor:
Jag blandar till en halvliter i en sprayflaska (0,5ml jodofor i 5dl vatten) som jag använder flitigt. Desinficerar bla jässpann och flaskor invändigt med en dusch från flaskan istället för att blanda till litervis med vätska.
Jag använder också en balkonglåda till min pumphävert. Ett annat tips är att helt enkelt sätta ihop häverten samt slang, sticka ner pumphävert och slangände i ett kärl med jodofor och börja pumpa runt vätskan genom häverten och slangen en stund.

När det gäller humle föredrar jag helt klart pellets. Alla argument för pellets från Thomas håller jag med om. Jag använder inte silduk alls utan har antingen ett humlefilter i botten på kokkärlet eller kör en whirlpool och använder pumhävert.

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

Ja jag vet att pellets är bättre. Var bara för dum för att räkna ut att man kan köra en whirlpool och använda hävert för att slippa plågas.

På tal om silar och durkslag...

Köpte ett rätt bra sådant på www.clasohlson.se som jag dock aldrig använt eftersom jag bytte utrustning strax efter.
http://www.clasohlson.se/Archive/Images/Products/Hi/345386_X_2006-07-03_123146_163.jpg

Kostar 149pix och mäter 34x23,5 cm och sitter som en smäck på en jäshink.
Om du tycker det är dyrt så fråga din silhållande sambo så kanske hon sponsrar wink

www.bryggradio.com

haha. Ja kanske det. Men jag brukar faktiskt klara mig ensam. men det blr ju klart lättare med en sån.
Den hamnar på listan för nödvändiga prylar

14 Senast ändrad av Portugisen (2010-03-17 14:18:11)

Jag använder också både pellets och kottar, men sedan jag började brygga i Braumeistern har jag försökt hålla mig till kottar i humlepåse.

Även om jag är enig i Thomas fördelar med pellets tycker jag att pellets ligger efter kottar när det kommer till arom och smak.  Smaken är kanske mer inbillning från min sida skall jag medge, men aromen blir inte lika maffig med pellets som med kottar.  Därför föredrar jag kottar framför pellets.

Jag kör nästan uteslutande med First Wort Hopping (FWH) och för det är kottar mycket överlägsna pellets.  Pellets bryter samman under uppkokningen och det blir nästan ingen effekt alls.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Torgny skrev:

Två tips när det gäller jodofor:
Jag blandar till en halvliter i en sprayflaska (0,5ml jodofor i 5dl vatten) som jag använder flitigt. Desinficerar bla jässpann och flaskor invändigt med en dusch från flaskan istället för att blanda till litervis med vätska.

Jag använder också en balkonglåda till min pumphävert. Ett annat tips är att helt enkelt sätta ihop häverten samt slang, sticka ner pumphävert och slangände i ett kärl med jodofor och börja pumpa runt vätskan genom häverten och slangen en stund.

Behöver man skölja efter att ha använt jodfor?

//ulf

Man kan låta det lufttorka torrt, då behövs ingen sköljning.
Om man inte vill riskera att ha grejerna liggande ute till allmän bespottning så kan man skölja med kallt vatten.

www.bryggradio.com

Eller med kokhett vatten om man är riktigt paranoid.

Innan man sköljer med kokhett vatten kan det vara bra att tänka på att tx. en hävert ofta mår ganska illa av så mycket värme :-)
Jag använder jodofor i en sk "no rins"-lösning för det som inte kan kokas. Fat etc. i rostfritt kan man ju lika gärna desinficera med kokande vatten.

Sen kan man ju diskutera vilket som är största miljöboven - jod i avloppet eller CO2-utsläpp ifrån EL-tillverkning... fast hembryggd öl lär väl ha ett bra mycket mindre utsläppsavtryck eftersom det oftast inte ska transporteras många mil i lastbil...

Oj vad tråden om humlepellets har börjat sporra ut nu...