Sikt-/nivårör till vörtkokare och HLT.

Undrar om någon vet var man kan få tag i 12mm eller 15 mm transparent rör (glas eller kemitålig plast - plast att föredra) som man sen kan bygga sikt-/nivå-rör för framförallt vörtkokare och HLT.

Något motsvarande bilden i följande tråd.
http://www.homebrewtalk.com/f41/sightgl … ft-122207/

Sv: Sikt-/nivårör till vörtkokare och HLT.

Om du är ute efter glas (vilket nog inte är så bra i det här fallet) så kan jag rekommendera Csaba på Humiglas:
http://www.humi-glas.com/startsida.html

Han är otroligt duktig när det gäller allt tillverka glasutrustning och laga sånt som gått sönder.

En annan lösning är att du skaffar en kompressionskoppling med tummått eller bara en vinklad nippel och använder en 3/8" ölslang.
Den är tyvärr inte helt transparent men den är ganska styv och värmetålig.

Uppdatera gärna tråden om du hittar något bra! Jag är också på jakt efter nått liknande.
Ska nog föresten maila killen på din länk och kolla om han inte har en med 1/2" anslutning i stället. I så fall beställer jag nog en av honom.

3 Senast ändrad av DrKarma (2010-02-16 22:32:08)

svensson.lu skrev:

Om du är ute efter glas (vilket nog inte är så bra i det här fallet) så kan jag rekommendera Csaba på Humiglas:
http://www.humi-glas.com/startsida.html

Oj...ja jäklar, nästa gång jag ska klona ett får så ska jag nog handla lite prylar där big_smile

Har hittat lite plexiglasrör http://www.akriform.se/standardprodukte … 4&pn=3 men de säljer tydligen bara till företag.

Sen fick jag tips om tillbehör till hydrofortank, fast mina tunnor är inte helt cylindriska/raka.

Tycker sen också att detta hade varit rätt skoj och simpelt att tillverka själv med standardgängor och mm mått.

kommer det som finns i röret att bli desinfekterat vid kok?

har man inget som jäser är det slöseri med tid!
Primär: brown porter No.1(1042og/28ibu)
sekundär: golden brett(100% brett b 1052og/20ibu 1/8-10), lambic(1053og 1/6-10)
på tapp: regurgitator bock(1070og/21ibu), vienna (1052og/23ibu), dipa (1093og/100++ibu), belgo ipa (1074og/70ibu), cal common(1052og/40ibu), session saison(1040og/20ibu)

purjo skrev:

kommer det som finns i röret att bli desinfekterat vid kok?

Är inte så orolig över att den mängden som befinner sig i röret skulle ställa till det.

Om vi säger att vi har en innerdiameter på 10 mm (= 0,1 dm och således en radie på 0,05 dm) och röret är 40 cm (=4 dm) hög så får vi om röret är fullt en volym på V = r^2 * 3.14 * h = 3 cl

Dessa 3 cl av vört lär hålla lite lägre temp än vörten i vörtkokaren men när man tappar ur så kommer det att pytsas små mängder ut i en stor mängd het vört, så då blir det sterilt.

Sen om man är överförsiktig så skulle man kunna sätta en ballofix eller liknande så man stänger av nivåröret vid tömning eller om man kyler i vörtkokaren.

Att motsvarande nivåglas används av många bryggare och mikrobryggerier känns också betryggande.

svensson.lu skrev:

Uppdatera gärna tråden om du hittar något bra! Jag är också på jakt efter nått liknande.
Ska nog föresten maila killen på din länk och kolla om han inte har en med 1/2" anslutning i stället. I så fall beställer jag nog en av honom.

När jag hittar delar och bygger så kan jag bygga flera.

Hej

Jag har en produktpärm på jobbet...Swagelock står det på dess rygg..
på pärmen insida står det:

http://www.svafab.se/Svafab.swf

så kanske kan det vara overkill att privat-importera
om det redan finns en agent i Sverige.

Om inget annat så kan man ju gotta sig på deras regulator-sida...
eller manometrarna...
däremot MPC sidan överlåter jag helt åt DrK... big_smile

Tekno-Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Vad sägs om silikonslang som en lowtechlösning? Den är ju mjuk men man kanske kan montera in den i ett metallrör med en urtagen skåra för avläsning.

Jag funderade på det ett tag men jag bestämde mig för att hålla det enkelt för att slippa ytterligare rengöring. Nu har jag ett rektangulärt kokkärl med 12 dm2 area så det är lätt att mäta djupet med tumstock i dm och multiplicera med 1,2 för att få volymen i liter.

Ja Swagelok är verkligen nice, men lite dyrt om man inte har bra rabatter.
Jag köpte TC-kopplingar (sanitära kopplingar) till en maskin på jobbet för runt 20 papp.
Hade jag köpt dem från More Beer (B3) så hade de inte ens gått på $200

Är det inte billigare och enklare med en graderad mätstav?
Om siktglas "twistar" de lärda...

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

11 Senast ändrad av DrKarma (2010-02-20 08:35:12)

Thomas Fransson skrev:

Är det inte billigare och enklare med en graderad mätstav?

Jo det är både billigare och enklare med en graderad mätstav, fast enligt min åsikt inte lika praktiskt.

Nej det verkar ju onekligen praktiskt.
Har dock hört att många plockar bort sina och pluggar igen efter ett tag.

Kul med karlskronit

www.bryggradio.com

13 Senast ändrad av Ratatosk (2010-02-20 18:32:26)

Ditt bygge är ju av avancerad sort med elektronik; är det inte en lastcell du egentligen vill ha?

Jag skulle gjort ett nivårör i form av en hävert av ett stycke kopparrör och en bit pvc-slang, men
det är väl mest för att jag inte gillar håltagningar med gängor, muttrar och läckande packningar
med bakterieodlingar.

Skaffa dig en FA-skattesedel om du vill sälja nivårör och annat. Det behövs inga stora åthävor
för det. Då får du tillgång till alla dessa inrättningar som skyr privatpersoner som pesten.

Jag har precis fått hem ett nivårör med 3/8" vinklad koppling och en kombo med termometer från Bobby:
http://www.suebob.com/brew/sale/

Ska ta och lägga upp lite bilder sen när jag hinner.
Jag köpte kombon mest för att jag behövde termometern, men den visade sig ha 1/4" gänga så är det nån som vill köpa den till självkostnadspris så är det bara att hojta till.

Du skulle ju kunna sätta en förminskningsbussning för 1/4" gängan.

Går det inte bara att slakta en hävert?(blir kanske lite kort dock och plasten kanske inte tål hetvatten men varför inte)

http://www.humle.se/punbb/images/upload/_MG_6492.jpg
Så här blev det. Jag har inte dragit åt allt ordentligt så röret hamnar ganska lång ut på bilden.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/_MG_6494.jpg
300:- för den som är intresserad. Termometern har både C och F skala

Hej!
Det kan ju ibland heta:
"Support your local dealer!"
Det ser ut som en sån där spännande pryl
som jag skulle kunna vara intresserad av
att lägga i högen med "bra att ha" saker.

Men om någon behöver den på "riktigt" så kan jag stå över. smile

Saksamlaren Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Jag skulle kunna tänka mig lägga rabarber på den!
Ska du till sm måntro?

/Hans

Ratatosk skrev:

Ditt bygge är ju av avancerad sort med elektronik; är det inte en lastcell du egentligen vill ha?

Ummm...jo jag har faktiskt varit inne på den linjen också, men tänkte att eventuell påverkan på kärlen typ om man behöver flytta dem något, eller efter varje rengörning, skulle påverka avläsningen.
Funderade på att göra en TARA avläsning när allt var tomt, men kalibreringen blir ändå ett problem (såvida jag inte hade satt lastceller under varje ben på respektive kärl).

En annan ide som skulle vara lättare är att sätta en ultraljudsensor som mäter av var ytan är, men då mina kärl inte är cylindriska så hade det varit ett helsike att ta höjd för programmeringsmässigt.

Summa kardemumma - siktglas kommer det att bli, fast just nu går fritiden åt att svetsa en verktygsbänk, men efter det så...

Thomas Fransson skrev:

Kul med karlskronit

Är Skåning bosatt i Karlskrona....karlskronit blir man först efter tredje generationen. smile

big_smile
Får hojta till nästa gång jag ska upp o hälsa på föräldrarna så kanske jag kan svänga förbi
o kolla ditt bryggverk.

www.bryggradio.com

berglund skrev:

Jag skulle kunna tänka mig lägga rabarber på den!
Ska du till sm måntro?

/Hans

Hej, jag har i alla fall den intentionen så vi kanske skulle kunna ses där.

Perfekt. Då syns vi där.
/Hans

DrKarma skrev:
Ratatosk skrev:

Ummm...jo jag har faktiskt varit inne på den linjen också, men tänkte att eventuell påverkan på kärlen typ om man behöver flytta dem något, eller efter varje rengörning, skulle påverka avläsningen.
Funderade på att göra en TARA avläsning när allt var tomt, men kalibreringen blir ändå ett problem (såvida jag inte hade satt lastceller under varje ben på respektive kärl).

En annan ide som skulle vara lättare är att sätta en ultraljudsensor som mäter av var ytan är, men då mina kärl inte är cylindriska så hade det varit ett helsike att ta höjd för programmeringsmässigt.

Summa kardemumma - siktglas kommer det att bli, fast just nu går fritiden åt att svetsa en verktygsbänk, men efter det så...

Jag har efter en del letande köpt ett par plexiglasrör från http://ironbill.se/   (PMMA).
Verkar typ tåla kokande vatten, testade just, men om man försöker böja röret under kokning,
så kröks det svagt. Hmm, inte vad jag ville.

Jag kommer nog köra med detta ändå. Det blir ju inte sladdrigt. Och ett nivårör utsätts ju inte för
några böjande rörelser. Tror ändå jag börjar i hetvattentanken.
Det kanske inte bli riktigt 100 grader i nivåröret?...

Har även köpt ett par ir-sensorer som jag testade på vattennivåer. Men de funkade inte direkt mot ytan.
Har inte gett upp dom helt dock, kanske kan sikta på nåt flöte eller nåt.

Såg en lösning nånstans med en känslig tryckgivare i botten. Men det blir väl strul med den kokande vätskan igen som alltid.

/Ola

ps. -linjärisering av kärlens profil utmed höjden, det fixar du. Det behöver väl inte vara så noga, räcker
väl med en approximering. ds.