Lököl?

Satt och planerade söndagsmiddagen som kommer att bestå av ankbröst, tillagade på låg temperatur i ugn till ~58 grader, därtill en potatispuré och sen en sås bestående av ankfett från bryningen finhackad lök som karamelliseras.

Det var just pga karamelliseringen som jag började fundera över om man skulle kunna göra lököl...och hur tusan en sådan skulle ha smakat.
Tänkte att det finns säkert någon tok som redan har gjort det så jag googlade på "onion beer" och google sviker en sällan.

Så nu till min fråga till alla er svenska bryggare, någon som provat på detta att använda öl i bryggningen?

Sv: Lököl?

Jag har använt öl till alla mina bryggningar.

/Hans

Hehe..sorry menade LÖK i bryggningen.

måste säga att det verkar oerhört äckligt.

fransk löksoppa

5 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-03-15 08:28:24)

Jag skulle använda mig av antingen ramslök eller backlök som ev. ångats för sanering innan man slänger ner dem i sekundären.
Eller möjligtvis granulerad lök. Skulle jag använda gul eller granulerad lök skulle jag utgå från ett veteöl.

Vissa humlesorter har ju även en viss löksmak, kanske vore bra att använda en sådan till en sånhär bryggning...

Någon gång i livet SKA jag göra löksoppa på Vidalialök.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Nu verkade det som om det var smaken av karamelliserad lök du var ute efter. Rätta mig om jag har fel men för att få den smaken måste man väl steka eller rosta löken? Att enbart koka den räcker inte. Rostning verkar mest användbart eftersom man inte vill ha fett eller olja i ölen som förstör skummet.

Kul och knäpp idé! Det kanske går att prova att "torrlöka" med färdigrostad lök i en mindre mängd öl?

Det finns förmodligen anledningar till att folk inte brukar göra öl på/med lök.
Verkar inte som om ens den mest o-ortodoxe belgiska munken provat på detta än.
Skulle vara kul att göra en liten test. Dock inte i riktiga bryggverket då jag inte vill ha "lök residue".

Ser fram emot att "torrlöka" blir ett vedertaget begrepp inom ölvärlden eller "kontinuerlig lökning" för den delen med

Smaklöka?

Jäser: julöl

" Löken Fröken " kan vara ett passande namn :-)

10 Senast ändrad av Kenneth (2010-03-16 09:20:20)

Det fanns(finns?) en restaurang i Sthlm (Bröderna Olsson?) som hade/har ett vitlöksöl.
Har inte provat det själv men enligt de som gjort var det inte någon höjdare.

Frågan är dock hur man ska använda lök i öl.
Ska man smaksätta eller ha det som råfrukt, eller både ock?

Som råfrukt kan jag tänka mig att det kan ge ett visst extraktbidrag.
2 kg gul lök som hackas, kokas, mosas och mäskas tillsammans med 3 kg malt.

Sedan någon trevlig smaksättare i form av gräslök och/eller purjolök i sekundären.

Låter som ett kul projekt om man har tråkigt och tycker om att slösa bort pengar.

12 Senast ändrad av hedefalk (2010-03-16 14:24:56)

Jag kan tillägga att Bröderna Olson fortfarande för nåt halvår sen hade vitlöksöl. Och att det var ganska äckligt.

Jag minns det dock som att de pressade i en vitlöksklyfta i en färdig lager och inte som att det var något de hade bryggt med vitlök. Men jag kan ha fel.

Snart läser  man att någon använder tånaglar eller näskråkor för att få lite anorlunda smak i ölet . Man måste vara en aning pervers för att blanda lök eller vitlök i öl . Kan kanske passa som lavemang i avmaskningssyfte till jycken  men annars .....beurkkk

Perversion är ordet:

"GARLIC HONEY ICE CREAM
VITLÖKSHONUNGSGLASS
HELADO DE MIEL AJILLO
med chokladdoppad vitlök - with chocolate dipped garlic"

http://www.garlicandshots.com/images/ga … s_menu.pdf
http://www.garlicandshots.com/images/shots_list.pdf