1 Senast ändrad av mangster (2010-03-10 09:56:33)

Ännu en hemmabyggd braumeister

Tänkte börja snickra ihop mitt eget försök på en braumeister, enligt ritningen nedan. På fredag tänkte jag inhandla värmepatron, pump, tunna samt lite kopplingar. Det jag funderar på just nu är vad jag behöver för att kunna koppla in pumpen. Jag kommer göra två hål i botten på tunnan, ur det ena hålet ska det rinna vört in i pumpen så här behöver jag bara någon form av kran som jag kan sätta en silikonslang på, förslagsvis humlegårdens plastkran. Däremot har jag sämre koll på vad jag ska ha för koppling mellan pumpen och innertunnan. Tanken är ju att på utsidan har jag något att fästa slangen (som går från utflödet på pumpen) på, och på insidan har jag i princip ett rör som sticker rakt uppåt som jag trär innertunnan på. Tänkte köpa det jag behöver för detta på biltema, har ni några tips på grejer för att få det tätt och robust?

Bör jag över huvud taget ha en kran till inflödet på pumpen? Eller borde jag kanske ha kranar åt båda hållen så man lätt kan stänga igen när det blir kokdags?

http://www.humle.se/punbb/images/upload/BM.jpg

2 Senast ändrad av geandhei (2010-03-10 13:12:03)

Sv: Ännu en hemmabyggd braumeister

Kanske skulle fungera med en sådan här i botten http://www.jula.se/genomforning-22mm-128868 som du sedan trycker/värmer ner ett lite för stort kopparrör i

Alla djur utom människan vet att livets huvudsakliga mening är att njuta av det.

Det ser ju helt klart ut som ett alternativ. Dock funderar jag på om det inte vore lika bra att ha två stycken kranar till och från pumpen, så kan man vrida igen dom när det är kokdags och inte utsätta pumpen för onödig stress

Vet inte hur mycket du studerat Braumeistern, den har ett rör isf innerhink, om du monterar en gängad stång som står rakt upp i ytterhinken, och bara har ett rör med falskbotten en bit upp i röret, sen så har du en till "falskbotten" som du lägger i toppen på malten.
På det viset  så slipper du problemet med genomföringen mellan inner och-yttergryta. (problemet blir att få tätt vid gängstången )
Från början trodde jag att det var 2 behållare med botten i bägge vilket gjorde att jag hade samma problem som du med genomföringen till innerhinken.

Salle

Nu är jag rädd att jag inte riktigt förstår hur du menar, Salle. Menar du att innerhinken (som jag kallar maltröret) endast behöver en falskbotten längst ner, och ingen "hel botten" som bara har ett hål för stången?

ja precis, kolla mina bilder i den här tråden: http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=2554

Maltröret skruvas fast med en gängtapp som går rakt igenom det, tätas då med en gummipackning i botten på BM. pumpen trycker då vörten genom maltröret, rinner över kanten ner till insuget på pumpen, genom den, pumpas ut i maltröret osv..

//Matte

Ahaa, mycket bra bilder! Hur får du plats med värmeelement, alternativt hur värmer du vörten? Min tanke med att han en hel botten i maltröret (dvs. att röret består av två tunnor) var ju så jag kan ha tomrum under röret så att jag får plats med mitt värmeelement

lbfmalte har visat precis hur jag menar, jag har oxå kört fast med hur patronen ska sitta för att det ska funka. På BM så ligger ju elpatronen på bottnen runt ytterkanten av innerhinken.

Salle

Mm jag ser det nu. Känns lite farligt att köra så tät slinga när jag gör allt i plast (planerar uppgradera till rostfritt när jag fått min rigg att fungera som jag vill). Känns som att jag får palla upp innerröret enligt min ritning, och ha en tät botten med hål för pumpingången istället, så jag får gott spelrum för elpatroner

Så som du ritat in temperaturgivaren undrar jag om du inte riskerar överhetta mäsken.

Jo jag har funderat lite på var det är bäst att stoppa in tempgivaren. Min tanke just nu är att ha den på höjdnivå med elpatronen, men på andra sidan av tunnan. Alternativt om jag upptäcker att jag behöver två elpatroner så stoppar jag elpatronerna på vinkel 0 och 180, och tempgivare på 90 eller 270.

Det lämpligaste vore kanske att ha givaren i mäsken, men jag vill ha tempgivaren fast inbyggt så jag aldrig behöver peta på den, och det blir lite svårt med tanke på att maltröret ska kunna lyftas ut

Tänker du ha PT100 givare ? jag har en variant som är tät som går att lägga i innerhinken där du har malten, den är billig just idag......

Salle

Har inte bestämt mig för givare än, det beror på vilket styrsystem jag kör på. Kan nog plocka upp en givare billigt på jobbet när det är aktuellt. Men tack för erbjudandet!

Har för övrigt fått ett litet bakslag. En god vän till mig påpekade att det förmodligen var en dålig idé att använda den yttertunna jag tänkt använda, då det skulle kunna resultera i cancerframkallande öl. Tydligen ganska viktigt att se till att det är rätt sorts plast om man ska använda det till livsmedel och utsätta det för höga temperaturer. Som tur är är det dock "bra" plast i vanliga jästunnor, som jag förstått att de flesta bryggare använder till sina hemmabyggen.

Ska söka runt på jula, biltema mm. idag och kolla om jag hittar ett bra kärl för yttertunna. Annars får det väl bli att beställa 60-liters-tunna från biredskap eller vad den där eminenta sajten nu heter

Jag såg en rejäl plasthink/soptunna/??? på Beijer i Östersund häromdagen. Jag vet inte hur stor men det kan ha varit så mycket som 100 l. Märkt PP i botten så den passar för varm vört. Så kolla Beijer om du har det i närheten. Den var vit i färgen.

15 Senast ändrad av DrKarma (2010-03-15 22:06:10)

Du skulle kunna sätta en genomströmningsvärmare efter pumpen.

http://farm4.static.flickr.com/3052/3040302768_6c2d2259cd.jpg?

Vet inte vad du har tänkt ha för styrning på temperaturen, men om du mäter på utsidan i genomströmmningsvärmaren så vet du att det är den varmaste punkten i din hink.
På insidan, iom att du plockar detta från bottnen av din hink så har du lägsta temperaturen och allt i hinken någonstans där mellan till dess att man når den temperatur där UtTempen ligger lika mycket över riktvärdet som InTempen under riktvärdet - mao så tar man höjd för temperatursvinn i hinken.

En sak att tänka på om man gör en genomströmmningsvärmare är att "UT"-punkten ska vara lite högre än "IN"-punkten. Detta då eventuella bubblor skall kunna evakueras och bubblorna följer lättare naturlagarna/konvektionen där värme stiger.

En annan fundering. Tappkranen som du har i bilden. Den skulle du kunna sätta på lägsta punkt, så i bilden på insidan av pumpen.

16 Senast ändrad av mangster (2010-03-16 14:45:35)

Jo vi har ju beijer i Luleå, blir nog ett besök där snart. Dock är jag inte riktigt imponerad med de pumpar jag lyckades hitta i fredags, så det blir nog att skjuta upp projektet en månad eller två, tills jag har råd att beställa humlegårdens pump. Känns lika bra att göra det ordentligt när jag är igång. Såg förresten att biredskapsfabriken hade ganska schyssta priser på sina rostrfria tunnor med plastkran, kan bli att de får ingå i ett framtida bygge.

Smart ide att mäta kallaste och varmaste punkten i systemet och ta ett medel på detta!

Vad gäller genomströmningsvärmare så var det en riktigt intressant ide. Dock känner jag att eftersom jag ändå ska koka i samma kärl så är det lika bra att ha ett ordentlig element i botten av hinken

Det finns vissa bryggverk där man värmer vörten med ett externt element t.ex. gas. För att sedan ha en genomströmsvärmare som håller värmen på vörten. Då värmer man till t.ex. 67grader, slår av gasen, slår på genomströmsvärmaren som håller den varm.. Också en variant...

//Matte

Den där genomströmningsvärmaren på bilden - är det ett hembygge eller en "köpedito"? Jag får ingen riktig uppfattning om dimensionerna och materialet men det verkar rätt maffigt och rostfritt m.a.o rätt så dyrt, eller...?

Björn Petersson skrev:

Den där genomströmningsvärmaren på bilden - är det ett hembygge eller en "köpedito"? Jag får ingen riktig uppfattning om dimensionerna och materialet men det verkar rätt maffigt och rostfritt m.a.o rätt så dyrt, eller...?

Det ser ut som om röret är ett 1.1/2" och elpatronen 1.1/4"

Planen har ändrats lite. Tänker mig nu en tvåtunnorslösning istället. Se bild (ursäkta bildkvalitén, har inte orkat installera någon vettigt bildbehandlingsprogram än så det blev paint):

http://www.humle.se/punbb/images/upload/bryggeriskiss.GIF

Tanken är att jag mäskar och lakar i tunna 1. När temperaturen är lägre i tunna 1 än önskat så slås pumpen utanför tunna 1 och elpatronen i tunna 2 på. Detta gör att det blir varmare i tunna 2 samt att slangen som går ut från tunna 2 börjar sippra tillbaka vätska då vätskenivån höjs. Jag tänkte ha några kranar på tunna två så jag kan justera vätskemängden (genom att koppla utflödet till olika kranar) i tunna 2 beroende på hur mycket malt jag vill ha i tunna 1. När mäskningen är klar slår jag på pumpen och elpatronen för fullt och stänger utflödet från tunna 2. På sådant vis börjar tunna 1 lakas ut och tunna 2 fyllas med vört samtidigt som vörten kokas upp

Nu till min fråga: hur mycket vätska vill jag ha i tunna två  under mäskningen? Tänker mig att jag vill börja med en för mig normalstor bryggning på 20l och 5kg malt. Innan kok vill jag ha ca 23 liter vört. Planen är att det i tunna 1 ska vara kanske en 5-10cm vört ovanför maltbädden, och resten av vätskan ska ligga i tunna 2.

Om t.ex malten + oanvändbar vätska tar upp 15 liter totalt så vill jag alltså ha 23+15=38 liter vätska när jag börjar brygga. Om vi säger att maltbädden tar upp 20 liter i min tunna (normal jästunna i plast) så kanske jag vill ha en 5 liter till vätska ovanpå maltbädden. Då vill jag sätta kranen i tunna 2 så att den börjar "svämma över" och rinna över till tunna 1 precis när vätskenivån ligger där jag vill ha den i tunna 1.

Lite dåligt formulerat kanske, är väl inte exakt säker på vilka frågor jag ska ställa för att ta reda på vad jag vill. Någon som begriper mig?

21 Senast ändrad av James (2010-04-09 08:37:29)

Hej Mangster.

Jag tänkte lite på hur du skall få till vätske nivåerna i kärl 1 och 2. Gravitationen hjälper dig
i detta fall och sughävertprincipen. Genom att placera tunna 2 i lagom nivå i förhållande till
tunna 1 så kan du genom att sätta en tappkran i botten (eller långt ner) på tunna 2, med en
tät slang ner till nära maltbädden i tunna 1 alltid vara säker på att båda nivåerna i tunna 1
och 2 är på samma höjd (i förhållande till golvet).

Jag skickar med en förklarande bild:
http://www.humle.se/punbb/images/upload/niv%E5er.bmp

note: Detta under förutsättning att de förbinds med en tät slang från botten i tunna 2
och tillräckligt långt ner i tunna 1 för att sughöverten skall fungera.

I vänstar bilden är volymen i tunna 1 stor och liten i tunna 2.
Sänker man tunna 2 så blir förhållandet stor i tunna 1 och medel i tunna 2. osv

MVH

James

"A good brew is the best companion when contemplating"

Jo den tanken har slagit mig. Känner bara att det skulle vara skönt att ha kranen ovanför värmeelementet för att garantera att det aldrig går torrt.

Tror jag gör så att jag kör enligt "gravitationsprincipen" och höjer/sänker nivån på tunna 2 under första bryggningen, så ser jag ungefär var jag vill placera den övre kranen i tunna 2 i framtiden.

Lyckades för övrigt modda ett gammal nätaggregat från en dator för att leverera 12V till pumpen, tur att man har elektriker på jobbet som man kan rådfråga