Syrlig förkultur…
Precis innan jag skulle hälla i förkulturen i dagens brygd smakade jag på den. Den var syrlig, inte äcklig på något sätt, men det smakade lite åt vinäger-hållet. Det ringde nån klocka om att detta antagligen är fråga om en infektion. Inte kan det vara okej med en syrlig förkultur? Gjorde jag rätt som tog torrjästen jag hade i backup?
Sjukt irriterande. Detta var min tredje bryggd och jag tänkte vara lite ambitiös och odla upp en förkultur på en Wyeast Americal Ale 2 jag hade i kylen. Det är 19 liter 1.065 så det kändes nästan nödvändigt med en förkultur. Jag smackade i torsdags och gjorde en förkultur på spraymalt igår som jag hällde ned i en steriliserad PET-flaska. Då och då har jag tryckt ut luften (kolsyran), dragit in ny (syre) och skakat om.
Min teori är att det smugit sig in malt-damm från när jag mätte upp och malde igår kväll. Jag tror jag gjorde nån sån "tryck ur och sug in" precis i den vevan när antagligen luften var fylld av malt-damm. Är de mjölksyre-bakterier jag har åkt på?
Undrar hur det går nu… En påse 11.5 gram Safbrew T-58 till mina 19 liter 1.065?
Lite stolt är jag att jäslocket är på strax efter 15:00 iaf!