Vad ska jag brygga?

Veteöl? Stout? Brown Ale? Red Ale? Porter? IPA? APA? LIPA? RIPA? skIPA rättvIPA?

Nu har jag ett riktigt I-landsproblem.. jag har malt, humle jäst och vatten, men jag vill ha bra idéer! köpa till lite är inga problem, nån speciell humle, jäst  eller dyl.
Kriterier: Inte rökmalt, inte lambic, inte saison.. annars är ordet fritt!! ge mig tips så kapar jag receptet och moddar!!

Ingr hemma:
Malt: Vetemalt, pale ale malt, Pilsnermalt, munchener, ambermalt, svartmalt, rostat korn, havreflingor, ljus chrystal, mörk chrystal, chokladmalt, Puffat vete

Humle: EKG, Magnum, Northern brewer, Styrian Goldings, Challenger, Hallertau trad + organic , saaz, Cascade

Jäst: US-05, S-35, S-04

Salter finns, viljan finns, Braumeister50 finns!!

HILFE!! //Mattias

2 Senast ändrad av Gilgrim (2010-03-03 20:45:27)

Sv: Vad ska jag brygga?

En havrestout kanske?
Annars skulle jag satsa på att brygga ett alkoholstarkt öl för att lagra (typ mörk stark belgisk ale).
Om du inte känner för det så brygger du en riktigt maltig vetebock, alternativt en normal bock! NEJ! En schwarzbier vetja! Mumma!

Sv: Vad ska jag brygga?

Ta och brygg Kenneths Traquair House Ale-klon. Den är god. Det var ett tag sedan Traquair House Ale fanns på bolaget, drack den dock på puben för några veckor sedan, och den var nästan godare än jag minns den. Behöver brygga mig en batch själv här snart.

Annars om du är ute efter inspiration kan jag rekommendera Radical Brewing.

Think globally. Drink locally.

Sv: Vad ska jag brygga?

Kör på en belgisk dubbel, de brukar alltid vara spännande att brygga. Använd även en hemlig ingrediens så man får gissa lite när man dricker ölen. Annars så är det väl dags att slänga ihop någon sommaröl som får stå och lagra till sig lite ?

Sv: Vad ska jag brygga?

Well eftersom du ber om förslag på det sätt du gör så verkar det som det skulle vara en "extrabryggning"?
Isådana fall skulle jag brygga ngt som jag kunde stoppa undan en tid ex. till hösten eller vintern.
Har själv två fat Barley Wine sedan 2 månader tillbaka på lagring. De hade jag tänkte njuta till hösten och vintern 2010.
Snart blir det en Imperial stout också som även denna får värma upp ruggiga höstkvällar när den har fått ett par månader på nacken.

Så mina förslag -

1. Engelskt eller Amerikanskt Barley Wine
2. Imperial Stout
3. Old Ale/Stock Ale
4. Imperial Wheat
5. Vetevin (variant av Barley Wine)
6. Chokladporter

På min to-brew-lista finns följande -

1. RIS
2. Belgisk Blond/Ardennes
3. DIPA
4. APA
5. Belgisk mörk stark ex. Achel Extra/Westvletern
6. Engelsk IPA
7. Saison
8. Tysk Veteöl (nu börjar vi närma oss sommaren)

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: Vad ska jag brygga?

Thomas Fransson skrev:

Well eftersom du ber om förslag på det sätt du gör så verkar det som det skulle vara en "extrabryggning"?
Isådana fall skulle jag brygga ngt som jag kunde stoppa undan en tid ex. till hösten eller vintern.

Sant. Det är ju helt rätt tid att brygga en Märzen/Oktoberfest.

Think globally. Drink locally.

Sv: Vad ska jag brygga?

Kanske inte lika spännande som ovanstående förslag, men jag skulle brygga en vår-APA som du kan njuta av i stora klunkar när vintern släppt sitt grepp. Du har ju allt hemma för en schysst APA: Pale ale, lite ljus cara, kanske lite münchnermalt. NB till bitter och cascade till smak och arom. Jäs med US-05. Standard, men ack så gott!

Sv: Vad ska jag brygga?

peps skrev:

Ta och brygg Kenneths Traquair House Ale-klon. Den är god. Det var ett tag sedan Traquair House Ale fanns på bolaget, drack den dock på puben för några veckor sedan, och den var nästan godare än jag minns den. Behöver brygga mig en batch själv här snart.[/url].

Vilket sammanträffande! Jag och Raasken pratade just om detta idag på jobbet. Jag bryggde Kenneths version två gånger...första blev riktigt bra, andra blev inget vidare. Kan möjligen ha varit en infektion som sabbade den sista. I alla fall så nämnde jag för Raasken att jag planerar att brygga Skotrats Traquair House klon som baseras på 99% Golden promise och 1% rostat korn, fast jag kommer att hålla ner alkoholen till 7,2% som originalet. Enligt hans recept reducerar man några liter av vörten till tjock konsistens som sedan tillsätts till huvudvörten. Nu läste jag dock ett intressant inlägg av Kristen England, känd från BYO och som BJCP domare, där han berättar att han numera gått över från den typen av process till att koka sina skotska öl i fyra timmar! Detta efter att ha besökt skotska bryggerier. Orkar man det? Skall tydligen bli fenomenalt bra...

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

Sv: Vad ska jag brygga?

Torgny skrev:

Att koka sina skotska öl i fyra timmar! Detta efter att ha besökt skotska bryggerier. Orkar man det? Skall tydligen bli fenomenalt bra...

Hade en långkoksperiod för ett par år sedan, gjorde en variant någonstans mellan Kenneths och Skotrats', med ett 2 1/2 timmars kok. Det blev också gott. Vågar inte säga vilken variant som var godast, dock.

Det började eka betänkligt tomt i Golden Promise-säcken efter påskölsbryggningen; typiskt. Jag kommer vara både Humlegårdens och DHLs favoritkund denna månaden.

/Per

Think globally. Drink locally.

Sv: Vad ska jag brygga?

Hej Peps!

Hade jag bara vetat om dina planer så skulle jag inte tagit den sista Golden P i dag.
Men jag gjorde det för Torgnys skull och inte för egen vinning.

F´låt Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Sv: Vad ska jag brygga?

I SHBF:s öltypsdefinitioner står det också om Scottish strong ale "...kokas ofta länge, upp till 4-6 timmar...". Jag har testat båda metoderna genom åren och båda har gett ett bra resultat, jag kan inte erinra mig någon skillnad. Långkoket är på ett sätt smidigare än "hopkoket", man behöver inte passa ett extra kok i ett extra kokkärl.

Sv: Vad ska jag brygga?

Raasken skrev:

Hade jag bara vetat om dina planer så skulle jag inte tagit den sista Golden P i dag.

Vadfalls!? Då får jag väl göra den på 100% rostat korn i stället, det blir säkert lika bra.

/Per

Think globally. Drink locally.

Sv: Vad ska jag brygga?

peps skrev:
Raasken skrev:

Hade jag bara vetat om dina planer så skulle jag inte tagit den sista Golden P i dag.

Vadfalls!? Då får jag väl göra den på 100% rostat korn i stället, det blir säkert lika bra.

/Per

Ja, speciellt om du gör långkok wink

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

Sv: Vad ska jag brygga?

Torgny skrev:

Ja, speciellt om du gör långkok

Tänkte prova "overnight boiling" för att kompensera bortfallet av förjäsbart material i vörten.

Men jag tycker allt att det ser ut som att det finns två säckar kvar på Humlegårdens lager, så det löser sig nog tror jag.

/Per

Think globally. Drink locally.

Sv: Vad ska jag brygga?

Jag tycker kilten är rätt viktigt faktiskt. Utan den blir det inte rätt stämning. Sen brukar jag även dra i mig ett helrör Laphroaig för att simulera röksmaken som ibland infinner sig i skotska öl....enbart när jag provsmakar vörten då förstås. Alla vet ju att man ALDRIG använder någon form av rökt malt/whisky/fläsk/bacon eller liknande i skotska öl.

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

Sv: Vad ska jag brygga?

Torgny skrev:

Alla vet ju att man ALDRIG använder någon form av rökt malt/whisky/fläsk/bacon eller liknande i skotska öl.

Precis, det är bara kilten som används i slutprodukten, allt annat är vulgariteter och fånerier. Själv använder jag en tvåkiltsmäsk med åtskilliga dekoktioner, åt skogen med traditionerna!

Think globally. Drink locally.

Sv: Vad ska jag brygga?

peps skrev:

Precis, det är bara kilten som används i slutprodukten, allt annat är vulgariteter och fånerier. Själv använder jag en tvåkiltsmäsk med åtskilliga dekoktioner, åt skogen med traditionerna!

Javisst, jag dricker till och med ur en kilt...tro det eller ej...

http://www.humle.se/punbb/images/upload/drafty-kilt-beer.jpg

...och jag lovar...jag har inget under wink

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

Sv: Vad ska jag brygga?

Har ni slut på maltwhiskyn nu? Det lär väl inte vara så mycke att hurra med under kilten i det här läget.

Sv: Vad ska jag brygga?

Det blir en Dräpar-APA.

Pale ale 94% , crystal 4,5%, amber 1,5%.
Humlar som bara f-n med bitter: Tomahawk och arom :Amarillo.. uträknat totalt IBU på 58.. (ja, ja för besk..)hamnar väl kanske tillslut på 45-50..

Planerad till fredag, amarillo på väg hem..

återkommer med brygglogg.

Tack för intressanta inlägg..

//Matte

Sv: Vad ska jag brygga?

Om du vill -
Släng i 2 nävar vetemalt och 5% Munich

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: Vad ska jag brygga?

japp! vetemalten är redan medräknad!!