Torvrökt malt.

Hej!

Jag planerar att brygga en imperial stout med ett rejält rökigt inslag men jag är lite fundersam på doseringen eftersom jag inte bryggt med just torvrökt malt.

Tror ni att 500g på 25 liter (motsvarande 4,3 % utav maltmängden) är lagom för en rejält rökig karaktär?

Tack i förhand! smile

2 Senast ändrad av Gilgrim (2010-01-28 20:04:49)

Sv: Torvrökt malt.

Update: Nu har webbutiken skrivit lite info och tips om den torvrökta malten vilket underlättar doseringsfrågan.

Jag tror att 1kg på 25 liter låter utmärkt efter vad som står i webbutiken:

"För rökmalt med en fenolhalt på 35-40ppm brukar 4-7% rökmalt ge en riktigt tuff rököl" och malten har enligt infon 12 ppm i fenolhalt.

Hej,

Vi beslutade att lägga ut den subjektiva informationen här på forumet istället för att ha den på hemsidan.

Min personliga erfarenhet av torvrökt malt är från Laphroaigs golvmältade som jag fick vid ett besök där.

Baserat på detta tror jag att följande borde vara en hygglig gissning vad gäller vår torvrökta malt på 12 ppm fenoler:

Torvrökt malt ger en torrare och renare rökighet än den tyska rökmalten vilken är lite fetare och drar en smula åt rökt korv. Med whiskymått mätt är denna malt ganska milt rökt. Vi har inte själva provat malten ännu men erfarenhetsmässigt ger whiskymalt en ganska kraftig röksmak åt öl. För rökmalt med en fenolhalt på 35-40ppmm vilket är ungefär vad Laphroaigs malt håller i ppm, brukar 4-7% rökmalt ge en riktigt tuff rököl. En kvalificerad gissning är således att man inte bör använda mer än 10-20% av den tovrökta malten i sin rököl.

Du skriver 1 kg per 25 liter öl och det är ju en smula ospecifikt. Om du med 25 liter menar en normalstark öl på ca. 5% så brukar man ju få ut det av 5 kg malt vilket ger 20% torvrökt malt om du tar 1 kg sådan och resten "vanlig" malt.

Om du verkligen är en äkta smooke-head, dvs en sån som är galen i tufft rökig skotsk whisky, så fixar du nog 20% torvrökt malt men om man är minsta osäker så skulle jag ta mindre 1:a gången. Själv skulle jag nog nöja mig med max 700g första gången för att inte riskera brygden.

mvh,

Peter Högström

4 Senast ändrad av Gilgrim (2010-01-29 22:14:59)

Ärligt talat så är jag en "smoke-head" och jag planerar ju att brygga en Imperial Stout runt 12% alc och 1 kg torvrökt malt skulle då motsvara 8,2% utav det maltschemat enligt Beer Smith.
För en normalstark öl där jag bara söker lätt rökighet skulle jag inte gå över 10% eller 300g. Vill jag använda mer rökmalt i en normalstark öl så skulle jag nog helt enkelt byta till Weyermanns rökmalt.

Tack för informationen och hjälpen!

Mvh Rikard Ramberg.

En annan fråga som uppstod utav nyfikenhet är hur enzymrik är den torvrökta malten?
Den borde ju vara lika enzymrik som annan ljus malt om nu inte just rökningen påverkar enzymerna vilket jag tvivlar på.

Hej

Har du hunnit testa den torvrökta malten? Isåfall, hur mkt doserade du och har du lyckats få en uppfattning om smakbidraget?

Ha det fint/C

Jag doserade 1 kg på 25 liter (7,8% utav den totala maltmängden) i en massiv imperial porter som ännu är på sekundär. Men det jag har smakat av hittills har endast haft en väldigt lätt rökighet, någonting som gömmer sig bakom alla andra smaker, detta ger en god komplexitet men ursprungligen så hade jag räknat med mycket mer rökighet.
Eftersom ölet för övrigt ör supermassivt i aromen så är det kanske inte så konstigt att rostigheten/laktris/choklad-smakerna har konkurrerat ut rökigheten. Hade jag bryggt en normalstark öl så hade nog 1 kg bidragit med en betydligt tydligare rökighet.

Tack för info. Jag planerar brygga en rökig barley wine. Jag testar isåfall ca 20% av rökmalten. Siktar på 40-50 EBC så det blir inte jättemkt rostade toner som stör. 

Trevlig helg/Christian