Hej,
Vi beslutade att lägga ut den subjektiva informationen här på forumet istället för att ha den på hemsidan.
Min personliga erfarenhet av torvrökt malt är från Laphroaigs golvmältade som jag fick vid ett besök där.
Baserat på detta tror jag att följande borde vara en hygglig gissning vad gäller vår torvrökta malt på 12 ppm fenoler:
Torvrökt malt ger en torrare och renare rökighet än den tyska rökmalten vilken är lite fetare och drar en smula åt rökt korv. Med whiskymått mätt är denna malt ganska milt rökt. Vi har inte själva provat malten ännu men erfarenhetsmässigt ger whiskymalt en ganska kraftig röksmak åt öl. För rökmalt med en fenolhalt på 35-40ppmm vilket är ungefär vad Laphroaigs malt håller i ppm, brukar 4-7% rökmalt ge en riktigt tuff rököl. En kvalificerad gissning är således att man inte bör använda mer än 10-20% av den tovrökta malten i sin rököl.
Du skriver 1 kg per 25 liter öl och det är ju en smula ospecifikt. Om du med 25 liter menar en normalstark öl på ca. 5% så brukar man ju få ut det av 5 kg malt vilket ger 20% torvrökt malt om du tar 1 kg sådan och resten "vanlig" malt.
Om du verkligen är en äkta smooke-head, dvs en sån som är galen i tufft rökig skotsk whisky, så fixar du nog 20% torvrökt malt men om man är minsta osäker så skulle jag ta mindre 1:a gången. Själv skulle jag nog nöja mig med max 700g första gången för att inte riskera brygden.
mvh,
Peter Högström