Sv: Hembyggd magnetomrörare

berglund skrev:

Nu dök magneterna upp, det var inte illa pinkat för en trähäst!

Testade på en gång och jag var iaf tvungen att starta på låghastighet så att magneten började få rotation och sedan höja hastigheten gradvis. Hur snabbt ska man köra förresten? Det blir ju en "vortex" hela vägen ner till magneten på högsta fart. Kan man övercirkulera förkulturen? Jag personligen skulle inte vilja äta och föröka mig sittandes i en karusell.

Men det kanske inte jästen har något emot.

Stilig bild. Den ska jag lägga embargo på.

/Hans

Vad kör du för e-kolv?
Köpte precis en 2L från humlegården, men den vill inte alls funka på min magnetomrörare.
Bottnen är konvex (invändigt) så rätt vad det är så far loppan iväg ner för "kanten" och ut i "hörnet".
Trodde att bottnarna skulle vara plana som i mindre e-kolvar...

Är det kanske bara min som är ett måndags ex?

I annat kärl med flat botten funkar det kalas, testkörde i annat kärl i 4h igår bara för skojs och e-ons skull...

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Ingen alls. Jag har inte kommit till skott att skaffa en. Nu blev jag osäker när du skriver att de är konvexa i botten. Jag har kollat runt men jag finner inga sidor som säljer e-kolvar i 5l storlek förutom här och pgw.

Jag har en vanlig hederlig glasburk med metall lock som jag sedan har satt en gummitutte och ett jäsrör. Dock är tydligen folie mer lämpat när man ska använda en omrörare.

Magneten bör väl hålla den centrerad? När jag provade med den stora loppan hände samma sak men den lilla modellen tycks fungera bättre i min burk.

/Hans

Det börjar bli lite pinsamt att låna magnetomrörare på jobbet så nu ryckte jag upp mig och byggde en med lite grejor jag hade hemma + magneterna från Clas Ohlson som nämndes ovan.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/Magnetomr%F6rare-1.jpg

http://www.humle.se/punbb/images/upload/81_Magnetomr%F6rare-2.jpg

För att göra det så enkelt som möjligt skippade jag varvtalsreglering över huvud taget. Jag använde följande:

Datorfläkt
Batterieliminator, variabel, 5V verkar vara lagom
10 Neodymmagneter från Clas Ohlson
Plåtlock till barnmatsburk
Häftmassa
Dubbelhäftande tejp
Plastburk

Burklocket fästs på fläkten med häftmassa. Man får laborera lite med placeringarna av magneterna på locket tills man får en bra koppling till omrörarmagneten. Jag placerade dem 5+5 vertikalt orienterade längst ut på locket, dvs. så att den ena gruppen av 5 magneter har nordpolen överst och den andra gruppen sydpolen överst.

Ett alternativ är att sätta ihop alla 10 magneterna till en stavmagnet och lägga den ner på locket, jag provade inte det eftersom det är svårare att fixera dem på det sättet. Jag vet alltså inte om det ger bättre eller sämre kraftöverföring.

Hastigheten på fläkten är också viktig, om det går för snabbt släpper greppet om omrörarmagneten. Så det kan vara värt att prova olika spänningar tills det funkar bra. Men jag ser annars ingen anledning att behöva variera hastigheten, jag körde alltid med samma på magnetomröraren jag lånade från jobbet.

Det känns som en bra besparing att lägga ut 59 kr istället för över 1000 kr som en professionell omrörare kostar... :-)