1 Senast ändrad av megen (2010-02-27 13:15:33)

Stout

Hej! Jag har nu samlat på mig lite malt och humlesorter från tidigare kok och är sugen på att göra en god stout gärna en lite starkare typ imperial.

Skulle gärna använda så mycket som möjligt av det jag redan har hemma.

Jag håller fortfarande på med delmäskning så basmalten brukar vara torkat maltextrekt. Jag brukar brygga ungefär 20-25 liter.

Vill gärna ha förslag på recept.

Detta har jag på lager:

Carafa I spec Chokladmalt  ca 800g
SpecialB  ca 800g
Caravienne ca ½ - kilo
Caramünch I 100-200g
Biscuitemalt 200-300g
Pilsnermalt ca 100g

Humle

Hersbrucker över 50g
Styrian Goldings  ca 50g
Vanguard   över 50g
Magnum över  ca 70g
Saaz ca 10g

Tack på förhand! smile

Sv: Stout

Vill du brygga en Imperial Stout så tycker jag att du ska skaffa rostat korn för att få den rätta karaktären. Jag gillar sådana öl och när jag brygger dem brukar jag fräsa på rejält med det mesta.

Ett förslag för ungefär 23l kan vara steeping/delmäskning med:

750g Rostat korn
400g Special B
200g Caeramünch
500g Carafa I

Ljust extrakt upp till ett OG på Ca: 1,100 och FG runt 1,025-1,030
En jäst som tål alkoholhalter på minst 10%
Rejält med humle kanske 70-75 IBU ungefär. Magnum till bitter (kan det bli 40-45g ungefär) och kanske 50g av aromhumle vid 10-15min och 50g vid 0-5min.
Räkna med en längre period på lagring innan den blir riktigt bra.

Jag har själv en variant som står och jäser nu men det verkar som jästen har lagt av i förtid så det får förmodligen bli champagnejäst för att få till en tillräcklig ut- och  flaskjäsning.

Tack så mycket det låter fint.

Hat du något förslag på arom och smakhumle?

Du har Styrian Goldings hemma så ta den till smakgivan eller splitta 50/50 med arom. Vanguard har jag själv inte provat så kör på den om du gillar den. Hersbrücker passar ju bäst i lageröl, tycker jag. Men det utesluter ju inte användandet av det i en stout. Lika bra att ta av det du har så du får slut på slattarna.

Så här ser mitt recept ut. Lite kritik tack! smile

Type: Partial Mash
Batch Size: 23,00 L
Boil Size: 21,00 L
Boil Time: 60 min

Ingredients
Amount Item Type % or IBU

5,00 kg Extra Light Dry Extract (3,0 SRM) Dry Extract 80,65 %
0,50 kg Roasted Barley (300,0 SRM) Grain 8,06 %
0,40 kg Special B Malt (180,0 SRM) Grain 6,45 %
0,20 kg Carafa I (337,0 SRM) Grain 3,23 %
0,10 kg Caramunich Malt (56,0 SRM) Grain 1,61 %

10,00 gm Saaz [3,20 %] (62 min) (First Wort Hop) Hops 2,3 IBU
50,00 gm Magnum [14,00 %] (60 min) Hops 45,8 IBU
30,00 gm Amarillo Gold [8,50 %] (30 min) Hops 12,8 IBU
25,00 gm Styrian Goldings [5,00 %] (20 min) Hops 5,0 IBU
15,00 gm Hersbrucker [3,00 %] (20 min) Hops 1,8 IBU
25,00 gm Styrian Goldings [5,00 %] (5 min) Hops 1,6 IBU
20,00 gm Hersbrucker [3,00 %] (5 min) Hops 0,8 IBU
30,00 gm Amarillo Gold [8,50 %] (5 min) (Aroma Hop-Steep) Hops - 

1 Pkgs Scottish Ale (Wyeast Labs #1728) Yeast-Ale 

Beer Profile

Est Original Gravity: 1,089 SG
Est Final Gravity: 1,024 SG
Estimated Alcohol by Vol: 8,45 %   
Bitterness: 70,1 IBU Calories: 90 cal/l
Est Color: 38,1 SRM

Ser intressant ut smile

Jag själv hade nog tagit ännu mera rostat korn och chokladmalt samt skippat Amarillon eftersom jag inte vill ha citrustoner i mina stouts. Tycker du att det blir för lite bitterhet utan amarillogivan vid 30min så kan du välja att tillföra det mesta av extraktet i slutet av koket för bättre utbyte. 500-1000g maltextrakt ytterligare är inte heller helt fel för att få upp alkoholen lite. Detta är en smaksak, huvudsaken är att du själv gillar det. Jästen bör du göra en 2l förkultur på för att garantera en bra utjäsning.

Ja! Jag gillar öler kring 8-9 %. Och så har jag druckit en Iperial stout som bl.a inhöll amarillo, och den var supergod.
Så vi får de hur det blir. smile

Maltsammansättningen ser kalas ut. Har aldrig provat extraktbryggning, men jag antar att det blir ungefär som helmalt i smaken. Torrt, mörkt och rostat kommer det bli! Tänker inte kommentera humleschemat, jag antar att du vet vad du pysslar med. Jag hade skippat all humle utom din Magnumgiva.

Think globally. Drink locally.

9 Senast ändrad av berglund (2010-03-06 17:29:34)

Hej, nu kapar jag tråden lite.
Jag provsmakade igår en  dry stout jag slängde ihop för några veckor sedan. Delade på batchen och gjorde hälften till coffe stout och lät den andra vara som den var.

Det blev dock pannkaka av det hela. Så fruktansvärt tråkigt och menlös. Smakar mer som en blaskig brown ale. Kaffe delen var lite bättre men där smakar det bara kaffe för att den ursprungliga ölen inte kunde backa upp det minsta.

Om lust och ork finns så får gärna någon kompetent analysera och tipsa lite.

Batch size 25 l

Amount Item Type % or IBU
4,50 kg Pale Malt, Maris Otter (5,9 EBC) Grain 75,63 %
1,00 kg Barley, Flaked (3,3 EBC) Grain 16,81 %
0,35 kg Roasted Barley (1150,0 EBC) Grain 5,88 %
0,05 kg Acid Malt (5,9 EBC) Grain 0,84 %
0,05 kg Chocolate Malt (689,5 EBC) Grain 0,84 %
41,00 gm Goldings, East Kent [5,00 %] (60 min) Hops 21,1 IBU
27,00 gm Fuggles [4,20 %] (60 min) Hops 11,7 IBU
0,40 gm Calcium Chloride (Mash 60,0 min) Misc 
0,20 gm Salt (Mash 60,0 min) Misc 
1,40 gm Epsom Salt (MgSO4) (Mash 60,0 min) Misc 
7,00 gm Chalk (Mash 60,0 min) Misc 
1 Pkgs London Ale (Wyeast Labs #1028) Yeast-Ale

Notes

Kallmäskade 350 g rostat korn, 50g pale chocolate, 50g syramalt. knappt 2 liter kallt vatten. 24 timmar i rumstemp. Kokade upp på sidan om huvudkärlet och tillsatte de sista 10 minuterna. Missnöjd med färgen på den färdiga ölen. Gjorde en till kallmäsk på 300g rostat korn och 2 liter vatten. 10 timmars mäsktid. Lakade ur 1,5 l vört. Kokade ner till 0,5 l og 1100. Tillsatte till ölen. Salter tillsatta till mäsken förutom magnesium sulfat som tillsattes då vörten började koka. Vörten tappades på jäskaka från en precis omtappad P.A. London Ale jäst.

90min 65 grader
10 min 78
koktid 90 min

Jag förstår inte hur den kan bli smaklös? Är det den omtalade kallmäskningen som pajar allt? Eller har jag missat något fatalt. Nu blev jag ju tvungen att kallmäska två vändor. Högre mäsktemp hade väl iofs lämnat ett fylligare öl men inte ska det bli blask av allting?

/Hans den förtvivlade

Vad var OG, och vad blev FG?

Alltid glömmer man något OG 1050, FG 1011 respektive 1013(kaffe)

Hmm, allting verkar ju normalt. Men det var ju också en dry stout som du ville göra? Den öltypen ÄR ju blaskig och platt från början, åtminstone i mitt tycke. Hade du något kommersiellt exempel som förebild? Hur är den i jämförelse med Guinness och Murphys?

Jag gjorde inget klon försök men visst hade man kommit nära guinnes hållet så hade det varit fantastiskt.

Guinnes är ju len och fyllig och mycket goda rostade toner. Inget av detta finns i mitt exemplar.

/Hans

14 Senast ändrad av Oskar.H (2010-03-06 20:08:10)

Jag tycker det ser lite tunt ut med bara 7% rostat korn, det kan kanske vara det. Jag brukar använda 15%.

Hmm ser att receptet inte innehåller min andra kallmäskning som jag petade ner i kärlet dagen efter.

Dä kallmäskade jag ytterliggare 300g rostat korn som jag sedan kokade ner till nästan sirapskonsistens som jag hällde i kärlet.

Kanske ändå är i det blygsammaste laget.

/Hans

Då kan det ju inte vara mängden rostat korn. Jag har tyvärr ingen erfarenhet av kallmäskning.

berglund skrev:

Guinnes är ju len och fyllig och mycket goda rostade toner. Inget av detta finns i mitt exemplar.

Hmm, jag delar tyvärr inte din upplevelse av Guinness, så kanske någon annan kan hoppa in här med lite goda råd?

Inga karbonater?
Beskan ligger lite lågt och kan kanske bidra till att du inte tycker att det blev bra?

Vattenbehandlingen har jag bara laborerat fram genom att försöka få stockholms vattnet att efterapa dublins.
Ja lite mer beska hade kanske varit bra.

Kan det vara kallmäskningen som gör att man går miste om allt förutom färgen?

/Hans

20 Senast ändrad av fresta (2010-03-07 22:02:59)

Det är möjligt att det har med kallmäskningen att göra. Det kan vara trevligt med den mjuka smaken det ger men jag skulle inte göra det i en dry stout, där är ju den sträva smaken av rostat korn en viktig del av smaken. Tycker jag i alla fall...

En annan sak kan vara jästen. Jag gillar just 1028 i dry stout eftersom den jäser ut ordentligt och ger ett torrt resultat, men det kanske du tycker är tunt.

Dry stout ska väl inte ha någon betydande kropp utan domineras av det rostade kornet och ordentligt med bitterhet från humlen närmare 40 än 30 om jag får bestämma. Receptet ser bra ut tycker jag, särskilt då du använde ännu mer rostat korn. Det kan vara idé att mala ner det rostade kornet ordentligt för att få bästa utbyte av det.

Om du ändå vattenbehandlar för att likna vattnet i Dublin så tycker jag inte du behöver kallmäska kornet. Jag har själv ett vatten som är ganska likt Dublin förutom att karbonatnivån är nästan dubbelt så hög. Jag maler kornet i en blender till nästan pulver, det ger ofta bra öl med mycket bidrag från det rostade kornet.

Men vill du ha mer kropp i ölet så mäska lite varmare, använd lite karamellmalt och en jäst som inte jäser ut lika mycket så borde du vara hemma. Det blir väl inte en Dry Stout då, men kanske en God Stout, vilket borde vara bättre?